Prima sesiune a evenimentului HR Uncovered, organizat de BusinessMark pe 25 septembrie, a inclus un panel cu focus pe BECOMING, la care au participat: Ileana Alexandru (MEGA IMAGE), Beatrice Vana (Brico Dépôt România), Costin Tudor (Undelucram.ro), Valentin Bolozan (Globalworth), Hermina Mihaela Radu (Primark) și Adina Nanu (Romstal).
Generația Z are un scop foarte clar în ceea ce privește locul de muncă dorit și organizațiile pentru care vor să lucreze, a precizat Ileana Alexandru, HR Vice President, MEGA IMAGE. „Pe lângă atitudine, potențialul, viteza de învățare și caracter, ce mă determină pe mine să aleg un candidat este motivația. Vreau să înțeleg de ce a venit către noi, de ce a ales organizația noastră. Ce am observat eu la Generația Z este motivația care merge până la scop. Ei au un scop bine definit în viață, îi interesează care este poziția organizației față de anumite subiecte ce sunt importante pentru ei. Dacă se contactează la un scop personal, motivația este acolo și au o retenție mai bună. E foarte important să găsesc această motivație. Avem un program numit «12 fapte bune» care atinge această zonă de purpose și care propune o cauză în fiecare lună prin care angajații se pot conecta la un scop care îi definește”, a spus ea.
La rândul său, Adina Nanu Recruitment & Career Development Manager, Romstal Romania, a vorbit despre rolul programelor de internship în atragerea și retenția candidaților din generația Z în organizație. „În cazul Generației Z, procentul de retenție prin intermediul programelor de internship a fost mai mare decât angajările prin procesul de recrutare clasic Le-am creat un cadru diferit de cel convențional prin care noul angajat ajunge în echipă; le-am creat un context de acomodare, de adaptare mai bun. Au fost activități care le-au plăcut mai mult, gândite pe specificul trăsăturilor lor. Au avut cele trei luni să se uite la cum se simt și să decidă dacă rămân sau nu în companie. Noi folosim de 4-5 ani conceptul acesta diferit, special targetat pe Gen Z, pentru că ne-am dat seama că ne crește rata de retenție după un an”, a precizat ea.
Dincolo de scopul muncii, însă, candidații se uită, în continuare și la salarii, a subliniat Costin Tudor, CEO, Undelucram.ro. „Din punct de vedere macro, oamenii caută scop al muncii. Caută mentori care să îi instruiască, să îi influențeze, însă se uită și după salarii. Depinde de nivelul de carieră în care e respectiva persoană. Lumea începe să plece din companii mai mult decât pleca înainte. Nu este o vină a angajatorului, ci o dinamică a pieței, o realitate ce se întâmplă în momentul de față. Având în vedere fluctuația destul de mare, strategic încercăm să investim în angajați care, însă, peste 6 luni pleacă. 70% dintre oameni au angajat un candidat nepotrivit cel puțin o dată – asta înseamnă că oamenii au plecat, pentru că nu s-au calibrat cu oamenii din interiorul companiei. Poate a fost un manager cu care nu s-au înțeles, un proces de training de care aveau nevoie. Noi, la Undelucram.ro, investim în programe de training și learning”, a punctat el.
Despre necesitatea ca managerii să asculte angajații și să fie deschiși la nevoile lor a vorbit și Valentin Bolozan, HR Director, Globalworth. „Ca departament de HR, ar trebui să fim acolo, să ajutăm oamenii să facă față tuturor provocărilor care se întâmplă în piață. Noi suntem într-o industrie în care abilitățile tehnice contează, însă pentru cei ce sunt la început de carieră ne uităm la un singur lucru: să fie curioși. Să aibă această trăsătură, care este foarte importantă, mai ales dacă ești la început de drum. Foarte mulți tineri știu deja ce își doresc, știu unde vor să ajungă în următorii 2, 3, 5 ani. Când ne uităm la zona de management, ne uităm foarte atent la capacitatea viitorului manager de a îi asculta; de a își asculta echipa, clienții, chiriașii noștri. Capacitatea aceasta devine extrem de importantă, iar după ea vin și celelalte skill-uri ce țin de jobul respectiv. Un manager trebuie să acorde timp echipei pe care o conduce.”
Organizațiile ar trebui să fie, totodată, atente și la oportunitățile de dezvoltare pe care talentele le au în interiorul organizației. „Atitudinea candidatului, care pentru mine înseamnă un set de credințe, de emoții, cât de mult vrei să muncești, să contribui, unde îți cauți semnificația muncii, îmi arată că putem construi împreună. În fiecare magazin avem câte un store trainer, care ne ajută să îmbunătățim competențele, dar și să urmărim potențialul, să îl scoatem la lumină, să îl transformăm în valoare. O cultură organizațională sănătoasă este într-o continuă devenire. Noi am trecut printr-o transformare în ultimii ani. Avem două proiecte ce au impact asupra culturii: unul este «Recunoaștere și apreciere», un proiect care presupune recunoașterea comportamentelor dezirabile și aprecierea, partea de a ne accepta așa cum suntem, cu diferențele dintre noi, particularități. Se concentrează pe trei piloni mari: zona de customer experience, zona de valori și zona de proiecte – proiecte de dezvoltare, de creștere, de colaborare. E un proiect care rulează deja de un an și putem vedea impactul – toate aceste lucruri sunt transformate în comportamente. Al doilea proiect are legătură cu faptul că am integrat strategia de wellbeing în strategia noastră de business”, a spus Beatrice Vana, Head of Talent Aquitions, Learning & Development, Brico Depôt Romania.
În plus, este important ca organizațiile să privească dincolo de dezvoltarea profesională a angajaților. „Noi suntem într-o etapă incipientă – avem nouă luni pe piața din România, iar devenirea este un proces care ne reprezintă, pentru că vorbim despre mai mult decât de dezvoltarea profesională. Ce mi s-a părut mie cel mai interesant este că, în tot acest proces, simt că ne implicăm și în devenirea colegilor noștri și în alte paliere care afectează viața de zi cu zi, care au impact social. Am făcut ateliere de educație financiară, de wellbeing, ceea ce nu se întâmplă foarte des în zona de entry level, blue collar. Devenirea are o componentă importantă și în zona umană de viață și educație pe care o poți oferi în rolul de angajator”, a spus Hermina Mihaela Radu, People and Culture Manager, Primark.
310 profesioniști din domeniul resurselor umane s-au reunit, pe 25 septembrie 2023, JW Marriott Grand Hotel și online, pentru a discuta despre cum se construiește imaginea unui brand la nivelul departamentului de HR. La ediția HR Uncovered organizată de BusinessMark în această toamnă, au fost invitați 30 de specialiști români și internaționali, care au abordat această călătorie din două perspective cheie: becoming și leading.
Platformele Oameni și Companii – EventsMax.ro, GlobalManager.ro, GlobalHRManager.ro și Administratie.ro – sunt parteneri de comunicare ai evenimentelor BusinessMark.