György Cseresnyés, Project Director CEE, M&A and Transaction Solutions, Aon, a vorbit în cadrul Conferinței anuale Noerr pe teme financiare și fiscale, de pe 11 octombrie, despre transferarea riscului pentru a facilita tranzacțiile și a spori valoarea clientului.
„În asigurarea pe răspundere fiscală sau de opinie fiscală se acoperă pierderile rezultate din nerealizarea tratamentului fiscal preconizat. Aici se mai pot include și impozitele, costurile de concurs, dobânzi, penalități și majorare. Într-o tranzacție sunt probleme cunoscute și necunoscute – cele necunoscute se pot asigura cu asigurare de garanție și despăgubire (W&I). Se pot asigura riscuri cu posibilitate scăzută sau medie, dar cu impact ridicat. Totodată, se pot asigura riscuri rezultate dintr-o tranzacție istorică sau propusă, în care legea nu este complet alb-negru”.
“Trebuie menționat că asiguratorii nu prea au poftă de a asigura evaziune fiscală sau structuri artificiale. Mai mult, trebuie să existe o bază legală solidă pentru poziția fiscală adoptată. Nu se poate asigura pe baza că o «greșeală» nu va fi depistată. Apetitul se extinde dincolo de fuziuni și achiziții la riscul corporativ non-tranzacțional, cum ar fi restructurarea și expunerile la prețurile de transfer”, a explicat György Cseresnyés.
Iulian Sorescu, FCCA, CMC, Head of Noerr Finance & Tax Romania, Noerr, a continuat sesiunea de prezentări vorbind despre mecanismele care pot susține investițiile din România. „Suntem într-un context volatil – vedem prețuri de materii prime care explodează, vedem lipsa disponibilității anumitor bunuri, fluctuații, dobânzi. Pentru partea de dobânzi, simțim cu toții o dificultate să ne finanțăm. Avem șase modalități de finanțare actuale și concrete. Dacă până acum, se știa despre schemele de ajutor de stat – schema de ajutor de stat 807, care finanța procente destul de mari din investițiile în active, în acest an, s-a ajuns la momentul la care bugetul schemei a fost epuizat, deși a fost mărit de trei ori de către autorități și așteptăm ca proiectele să fie analizate.
„Pe măsură ce proiectele sunt analizate, cele aprobate consumă din buget, cele care nu vor fi aprobate – banii respectivi rămân pentru companiile care sunt sub linie. Când autoritățile au văzut că bugetul pe HR 807 este epuizat, s-a creat HG 959, care este o schemă similară HG 807, gestionată de Ministerul Economiei, care finanțează investiții în active și creare de locuri de muncă pentru companii din industria productivă – avem doar codurile CAEN din clasa 1, 2 și 3. Este foarte important de știut despre această schemă, pentru că este relativ nouă, că suntem în momentul în care putem depune aplicații de la 1 noiembrie la 16 decembrie”, a mai afirmat Iulian Sorescu.