Numărul estimat al operatorilor economici care ar trebuie să se regăsească în platforma RetuRo este de 80.000, iar cei 55.000 care s-au înscris până la data-limită reprezintă un lucru fantastic, a afirmat, într-o conferinţă de specialitate, CEO-ul RetuRO, Gemma Webb.
„Aproximativ 80.000 de operatori economici ar trebui să se înscrie în platforma ReturRO, care gestionează Sistemul de Garanţie-Returnare. Cei 55.000 de retaileri care s-au înscris până la 28 februarie în sistem reprezintă un număr absolut fantastic. Am avut la dispoziţie şase săptămâni pentru a construi o campanie de informare şi educare… de aceea spun că 55.000 este un număr fantastic. Vom continua să informăm oamenii, iar operatorii economici se pot înregistra în continuare. Până acum, vorbim despre 27.000 de operatori economici care au finalizat toate etapele de înregistrare în ReturRO. De asemenea, pe parcursul lunii martie, vom continua campania de comunicare în mass media şi vreau să mulţumesc tuturor celor care ne-au susţinut până acum”, a spus Webb.

Mario Creţu: Cursa nu se va termina în noiembrie, ci de abia atunci va începe
Legislaţia este un detaliu la care încă trebuie lucrat şi este nevoie de sprijinul Ministerului Mediului, astfel încât să avem toată infrastructura la momentul la care va demara Sistemul Garanţie-Returnare (SGR), a declarat, la rândul său, Mario Creţu, membru al Consiliului de Supraveghere din cadrul RetuRO.
„Ne-am lămurit că nu scăpăm de taxe, de moarte şi de SGR. Ştiam lucrul acesta din discuţiile pe care le-am avut cu Ministerul Mediului şi ne-am pregătit ca atare pentru sfârşitul lunii noiembrie, anul acesta. Noi, retailul, şi mare, şi mijlociu, am avut foarte multe provocări. În primul rând, legislaţia la care încă trebuie lucrat, avem nevoie de sprijinul Ministerului Mediului pentru a ne ajuta, astfel încât să avem toată infrastructura „in place” la momentul la care vom da drumul la Sistemul Garanţie-Returnare. În acelaşi timp, noi suntem şi producători şi retaileri, pentru că avem şi mărcile noastre proprii, iar efortul de înregistrare a fost dublu. În al treilea rând, lucrăm la partea de contractare cu RetuRO şi iarăşi este o muncă, însă ne-am asumat-o şi o vom continua. În paralel, suntem în curs de instalare a aparaturii pentru a prelua aceste doze, sticle şi PET-uri atunci când sistemul va demara. Nu pot să spun că nu au fost probleme sau că nu vor fi probleme, însă trebuie să respectăm legislaţia. Aici nu e nimic de discutat. Recunoaştem deschiderea ministerului (Ministerul Mediului, n.r.), cât şi a colegilor din asociaţiile de producători, pentru că, într-adevăr, este o muncă de echipă pe care am dus-o cu toţii împreună de aproape patru ani de când discutăm de sistem. Cursa nu se va termina în noiembrie, ci de abia începe în noiembrie”, a spus Creţu.
Acesta a adăugat că România este singura ţară din sud-estul Europei care este pe cale să aplice Sistemul de Garanţie-Returnare. „Ne pregătim de ordinele care vor reglementa tariful de administrare pe care îl plăteşti ca producător, cât şi chiria pe care retailul o va primi pentru serviciile oferite în acest sistem. Sunt două tarife care, după părerea mea, alături de corecta informare şi educare a populaţiei care va aduce sticlele, reprezintă elemente esenţiale ca sistemul să funcţioneze, odată ce vom avea infrastructura „in place”. Acest sistem a fost implementat cu succes în ţările cu o cultură nordică, Noi suntem singura ţară meridională şi sud meridională, din sud-estul Europei, care aplică acest sistem. Pe lângă asta, suntem cu o populaţie mai măricică decât cea a Estoniei sau Lituaniei. E o doză de realism şi trebuie să ţinem cont de faptul să suntem o ţară destul de mare şi ne comparăm cu Germania ca dimensiuni. Aşa că vom avea de lucru”, a menţionat reprezentantul ReturRO.

Alice Nichita (ANBR): RetuRO are nevoie de date corecte, precise şi defalcate

Vom continua să-i susţinem activ pe toţi cei care urmează să se înroleze în platforma ReturRO pentru a putea definitiva acest proces cât mai eficient şi avem nevoie de date corecte, precise şi defalcate pentru a dimensiona capacitatea logistică a Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR), a spus Alice Nichita, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Băuturi Răcoritoare (ANBR).
„În luna martie vom continua să-i susţinem activ pe toţi cei care urmează să se înroleze în platformă pentru a putea definitiva acest proces cât mai eficient. Trebuie să avem grijă ca informaţiile să fie foarte precise în momentul în care le încărcăm în sistem. Platforma nu este greoaie. Sunt şi tutorialele video care te conduc pas cu pas şi cu explicaţii extrem de simple şi de utile, accesibile tuturor. Echipa de la call center este, de asemenea, disponibilă pentru a răspunde. Este deopotrivă foarte important de spus că avem nevoie de date corecte, precise şi defalcate, pe tip de ambalaj, pe lunile de vânzări pe anul trecut şi un estimat pentru anul în curs. Trebuie înscrise toate punctele de vânzare, cu un estimat, localizarea geografică, volumul vândut, toate informaţiile necesare pentru a putea dimensiona capacitatea logistică a RetuRO pentru a putea fi pregătită pentru preluarea acestor ambalaje”, a susţinut Nichita.
Potrivit reprezentantei ANBR, operatorii economici se mai pot înregistra în sistem, deşi termenul-limită a trecut. „Eforturile sunt constante pe mai multe paliere, dar acum a trebuit să fim cu toţii şi mai rapizi, şi mai focusaţi în execuţie, aş putea spune. Şi într-adevăr, ne-am angajat trup şi suflet, atât cei care suntem deja implicaţi în dezvoltarea acestui proiect, dar şi echipele noastre şi mai ales echipele de vânzări care au distribuit zeci de mii de flyere per companie în toată România, în toate magazinele mari şi mici. În primul rând, să aducă la cunoştinţă faptul că există obligativitatea înregistrării în sistem, dar apoi să răspundă la multiple întrebări, Pe de altă parte, pe platforma RetuRO există tutoriale, inclusiv video, pentru înregistrare, atât pentru comercianţi, cât şi pentru producători, care explică pas cu pas cei trei paşi. Noi toţi învăţăm, învăţăm din greşeli şi pe urmă acţionăm cât să le remediem. După etapa de înregistrare urmează etapa de contractare atât pentru producători, cât şi pentru comercianţi. Cred că am „bombardat” pe toată lumea cu informaţii, cu mize care ulterior au fost diseminate către membri, astfel încât să putem atinge cât mai mulţi dintre operatorii economici care se trebuiau să se înregistreze şi trebuie în continuare să se înregistreze. Important este că se pot înregistra chiar şi acum, cu toate că termenul a trecut”, a spus Alice Nichita.

Conform datelor recente ale Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP), peste 55.000 de operatori economici şi-au activat conturile de utilizatori în platforma online a administratorului Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR), până la data de 28 februarie, dintre care 23.145 au finalizat înregistrarea.
Termenul-limită până la care producătorii, importatorii şi comercianţii de produse care fac obiectul SGR aveau obligaţia de a se înscrie în platforma dedicată (www.returosgr.ro) a expirat pe 28 februarie 2023. Începând din 1 martie 2023, Garda Naţională de Mediu (GNM) a demarat un control tematic, la nivel naţional, pentru a verifica modul în care agenţii economici s-au conformat faţă de această obligaţie legală.
SGR reprezintă un sistem prin care cetăţenii vor plăti o garanţie de 0,50 bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv.
Pentru a fi identificate uşor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locaţie.
Înregistrarea obligatorie în baza de date a sistemului reprezintă etapa preliminară intrării în funcţiune a SGR, care va avea loc pe 30 noiembrie 2023.
Pentru informaţii şi suport privind înregistrarea în platforma SGR, RetuRo pune la dispoziţie un call center (021/207 00 09 – număr cu tarif normal apelabil din orice reţea, disponibil de luni până vineri între orele 9:00 – 18:00, cu excepţia sărbătorilor legale). AGERPRES