EY România: În trei ani, România ar putea să îşi alinieze serviciile publice digitale la nivelul celor europene

EY România a finalizat documentul programatic pentru digitalizarea serviciilor publice, astfel că, în trei ani, România ar putea să îşi alinieze serviciile publice digitale la nivelul celor europene, a anunţat compania de consultanţă şi audit.
Potrivit sursei citate, EY România a finalizat proiectul “Stabilirea cadrului de dezvoltare a instrumentelor de e-guvernare”, al cărui beneficiar este Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), în parteneriat cu Secretariatul General al Guvernului (SGG).
Proiectul guvernamental a avut ca obiectiv creşterea capacităţii instituţiilor şi autorităţilor publice din România de a dezvolta şi implementa soluţii de e-guvernare pentru 36 de tipuri de servicii publice aferente unor evenimente importante din viaţa persoanelor fizice şi juridice.
Documentul strategic de politică publică în domeniul e-guvernării dezvoltat de EY, ultima etapă din cadrul acestui proiect, propune paşii necesari prin care România poate să atingă un nivel de digitalizare a serviciilor publice care să răspundă nevoilor cetăţenilor, în linie cu dezideratele generale ale comunităţii europene.
“România are acum şansa de a progresa rapid în procesul de digitalizare a serviciilor publice, astfel încât să-şi onoreze cetăţenii cu promptitudine, respect şi eficienţă, prin mijloace digitale/electronice, fără obligativitatea de a se prezenta la ghişeul autorităţilor, atunci când nu este necesar”, a afirmat Carmen Adamescu, Partener, Consultanţă, EY România.
Potrivit specialiştilor EY România, instituţiile publice trebuie să aibă în vedere necesitatea de a schimba date între ele, pentru a deveni interoperabile, astfel încât cetăţeanul să nu mai fie obligat să furnizeze documente pe care instituţiile le au deja în bazele de date, iar implementarea acestor servicii să devină posibilă respectând principiile europene de guvernare digitală, în mod special cel care se referă la “o singură dată” (once-only).
“În elaborarea Propunerii de politică publică, echipa EY România a identificat, analizat şi optimizat, pentru a deveni digitale, toate procesele din toate instituţiile publice care susţin cele ’36 de evenimente de viaţă’. Din analiza centrată pe aceste evenimente, a rezultat că fără un cadru legislativ, interoperabilitate funcţională şi competenţe digitale în instituţiile publice responsabile, automatizarea proceselor şi/sau digitalizarea nu se poate implementa”, se menţionează în comunicat.
În prezent, instituţiile publice vizate au la dispoziţie toate elementele necesare pentru a adopta măsurile recomandate şi a demara proiectele prin care digitalizează serviciile publice pentru cetăţeni aferente celor 36 de evenimente de viaţă, finanţate prin POC 2014 – 2020. Având în vedere că această axă de finanţare se va închide în 2023, timpul alocat implementării proiectelor devine critic, cu o fereastră de oportunitate de maximum trei ani.
“Pe mai departe, rămâne în sarcina autorităţilor orchestrarea tuturor măsurilor necesare, astfel încât foaia de parcurs propusă de consultanţii EY să poată fi urmată coerent şi sustenabil, în totalitatea ei, nu numai punctual, pentru intervenţii singulare. Pe termen lung, Propunerea de politică publică dezvoltată de EY România vine cu o arhitectură guvernamentală organizaţională care să susţină dezvoltarea digitală sustenabilă, integrată şi interoperabilă în următorii 10 ani şi cu trei seturi de opţiuni de soluţionare a problemelor identificate cu măsuri specifice”, se mai spune în comunicat.
Potrivit EY România, autorităţile pot opta între adoptarea unui pachet complet de măsuri (cu măsuri minime, esenţiale şi complementare care contribuie la accelerarea evoluţiei domeniului e-guvernării), adoptarea şi implementarea doar a măsurilor considerate strategice pentru dezvoltarea domeniului e-guvernării în România şi menţinerea status quo-ului, conform căruia serviciile publice electronice continuă să se dezvolte ad-hoc, fără să fie instituit un set complet de măsuri. AGERPRES