“Piața asigurărilor din România a fost afectată în ultimii ani mai degrabă de crize interne – falimente și schimbări legislative – care au făcut ca efectul crizelor economice să fie mai puțin observat”, spune Eugen Anicescu, director general AON România într-un interviu acordat portalului GlobalManager.ro.
“Pandemia s-a resimțit în modificarea modului de desfășurare a activității, piața asigurărilor fiind una dintre industriile în care lucrul de acasă rămâne la o pondere destul de ridicată, peste media economiei, ceea ce ar putea fi pe termen lung un element de atractivitate pentru talente. Celelalte elemente de criză care s-au resimțit în ultimii ani au venit către industrie mai degrabă prin intermediul clienților, ținând seama că asigurările sunt direct legate de riscurile operaționale și financiare care se materializează la client”, explică interlocutorul nostru.
Potrivit acestuia, în condițiile în care inflația este cel mai important remanent impact asupra economiei, aceasta afectează și industria asigurărilor. De aceea vedem o creștere a valorii medii a daunelor plătite, cu impact asupra profitabilității asigurătorilor pe anumite linii (ca de exemplu asigurările de sănătate), dar și o presiune pe creșterea primelor de asigurare.
“Crește presiunea pentru a se găsi soluții care să răspundă la apariția unor noi riscuri”
Așa cum a subliniat și în cadrul conferinței online „Creditare Comercială. Realitate vs. Imagine”, organizată pe 10 mai de AON România, Eugen Anicescu susține că, pe măsură ce crește frecvența de apariție a unor riscuri (de la riscuri catastrofale la riscuri cibernetice, de la riscuri financiare la riscuri în zona de sanitate, etc) crește nevoia de a gestiona aceste riscuri și presiunea pe piața asigurărilor pentru a găsi soluții care să răspundă.
“Câteva dintre soluțiile inovatoare care răspuns unor astfel de noi sunt asigurările cyber (acoperă riscuri companiilor legate de zona de software și date), asigurările de sănătate pentru afecțiuni grave (posibilitatea de a apela la medici/clinici din alte tări), soluții pentru agricultură (asigurări oferite de piețe externe care acoperă riscuri specifice, cu utilizarea unor modele statistice și a tehnologiei) iar pentru a democratiza asigurările, permițând în același timp vânzătorilor de bunuri și servicii să crească valoarea adăugată oferită clienților, se dezvoltă din ce în ce mai mult canalul affinity, care permite atașarea acoperirii unor riscuri la un produs sau serviciu”.
“Mediul de afaceri a devenit mai capabil să reacționeze adaptiv și inteligent la provocări”
L-am întrebat pe directorul general AON România de ce companiile mici și medii se află în prima linie de risc privind intrarea în insolvenţă. Potrivit acestuia, companiile mici și medii, prin prisma dimensiunii, au jucat de pe o poziție mai defavorizată în mediul de business: au un grad mai redus de capitalizare, o putere mai mică de negociere, un acces mai limitat la finanțare, know-how-ul managerial mai redus și acces la resurse umane dificil.
“Chiar dacă compensează prin creativitate, agilitate și inovație, în condițiile în care ne vom confrunta cu o restrângere (intenționată) a lichidității, primele afectate vor fi exact aceste companii, din motivele enumerate mai sus. Un element care va face ca impactul să fie mai atenuat comparativ cu perioadele anterioare este dat de faptul că, după confruntarea cu crize succesive în ultimii 15 ani, mediul de afaceri a devenit mai rezilient și mai capabil să reacționeze adaptiv și inteligent la provocări”, concluzionează Eugen Anicescu.