Fuselajul central al elicopterului experimental de mare viteză RACER, dezvoltat sub coordonarea Airbus Helicopters, a fost finalizat, iar primul zbor va avea loc anul viitor, a declarat directorul general al Romaero, Daniel Popescu.
„Pentru România, RACER reprezintă în primul rând o dovadă a faptului că inovaţia începe să îşi găsească din nou locul în industria naţională. Este o demonstraţie a capacităţii inginerilor noştri, a capabilităţilor noastre de producţie şi, mai departe, a beneficiilor pe care ni le poate oferi cooperarea la nivel european. Pentru Romaero, RACER a însemnat şi dezvoltare operaţională, am avut oportunitatea de a ne perfecţiona o capabilitate importantă pe care ne dorim să o punem în valoare şi în continuare. În acest moment, facem ultimele demersuri pentru ca la începutul săptămânii viitoare să trimitem fuselajul în Germania, pentru integrarea celorlalte elemente de structură, urmând să ajungă în scurt timp pentru asamblarea finală în Franţa. Acolo va avea loc şi primul zbor, pe care, conform programului, îl aşteptăm anul viitor”, a afirmat Popescu.
Romaero a executat fabricaţia, din materiale compozite şi aluminiu, precum şi asamblarea structurii proiectate integral în ţara noastră de specialiştii Institutului Naţional de Cercetare – Dezvoltare Aerospaţială „Elie Carafoli” – INCAS.
Rezultatul proiectului a fost prezentat în cadrul unui eveniment desfăşurat la Bucureşti, în prezenţa ministrului Economiei, Mediului de Afaceri şi Turismului, Claudiu Năsui, ministrului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Ciprian Teleman, şi a reprezentaţilor Airbus Helicopters şi Clean Sky 2 Joint Undertaking.
RACER (Rapid and Cost – Effective Rotorcraft) este proiectul fanion al iniţiativei tehnologice Clean Sky 2, cel mai important parteneriat public-privat din cadrul Horizon 2020, destinat dezvoltărilor tehnologice menite să reducă impactul aviaţiei asupra mediului şi să susţină competitivitatea sectorului. Din bugetul total de peste 4 miliarde de euro al programului, României, în calitate de partener cheie prin intermediul Consorţiul RoC (INCAS şi ROMAERO), i-au fost alocate 8,5 milioane euro, potrivit unui comunicat al Romaero.
„Mă bucur că acest gen de proiecte se pot face în România, asta arată că există cooperare industrială între noi şi restul ţărilor din Uniunea Europeană. Se tot zice că trebuie să devenim o economie cu valoare adăugată mare, ei bine iată că putem să facem lucrul acesta. Mulţumesc în special echipei ROMAERO pentru toată munca depusă aici şi pentru dezvoltarea acestor noi capabilităţi. Iată că putem să facem inovaţie la nivel European, iar România poate să facă parte din această inovaţie”, a spus Claudiu Năsui.
Demonstratorul rezultat din implementarea proiectului va fi un elicopter experimental de mare viteză, dezvoltat de Airbus Helicopters. Prin combinarea forţei de tracţiune cu capacitatea de ridicare verticală, aeronava vizează reducerea diferenţei dintre elicopterele tradiţionale şi aeronavele cu aripi fixe. Demonstratorul este prevăzut să atingă o viteză de 400 km/h, cu 50% mai mare faţă de cel mai performant elicopter din prezent. Datorită vitezei şi autonomiei sale, acest vehicul nou va aborda capacitatea de misiune a aeronavelor cu aripi fixe, dar va putea, de asemenea, să decoleze şi să aterizeze pe verticală şi să planeze într-o poziţie fixă deasupra solului.
Proiectul pune un accent deosebit pe emisiile de carbon şi poluarea fonică, astfel, prin utilizarea de tehnologii inovatoare în proiectare şi fabricaţie, dezvoltatorii îşi propun ca demonstratorul să ofere un consum redus de combustibil şi niveluri scăzute de zgomot şi vibraţii. Structura fabricată la ROMAERO va fi livrată pentru integrare în ansamblul final la fabrica Airbus Helicopters din Marignane, Franţa, primul zbor al elicopterului urmând să aibă loc în anul 2022.
Prin intermediul acestui proiect, România bifează nu doar o contribuţie esenţială la ceea ce se consideră a fi aviaţia viitorului dar se deschide şi către oportunitatea extraordinară de a-şi întări poziţia în topul producătorilor de componente cu valoare adăugată mare. La nivel tehnologic industrial, pentru RACER au fost realizate, în premieră în România, primele structuri hibride portante de elicopter. Aceste operaţiuni au impus dezvoltarea şi modernizarea capabilităţilor Romaero în producţia de materiale compozite, una dintre tehnologiile cheie pentru dezvoltarea durabilă a industriei aerospaţiale. Cu sprijinul Airbus Helicopters, Romaero a creat infrastructura necesară pentru a produce piese în conformitate cu standardele de calitate impuse de marele producător de aeronave. AGERPRES