”Marketingul pentru farmacii este un subiect nu neapărat delicat, dar un subiect cu o anumită nuanță, pentru că farmacia este un serviciu de sănătate publică, un serviciu comunitar pentru publicul larg, dar este și o afacere care trebuie să fie profitabilă. Farmacia s-a schimbat și evoluează în continuare”, a declarat Dragoş Paiu, Marketing Director Alphega Pharmacy în cadrul webinarului Farmacia Viitorului organizat în 27 septembrie 2022.
Dragoş Paiu a explicat ce este marketingul și cum funcționează la nivelul unei farmacii, dar și despre lucrurile care individualizează comunitatea de farmacii independente Alphega: ”Ideea de marketing este, în general, despre cum să vinzi mai mult, către cât mai mulți oameni, în mod rapid și eficient. Iar acest lucru este valabil pentru orice business. Este însă foarte important, ca în tot acest proces, să nu uităm cine suntem. În cazul nostru, la Alphega, mizăm pe farmacistul care este cheia în orice farmacie.”
Avantajele farmaciei comunitare independente
Farmaciile din România funcționează într-un mediu concurențial complex, în care administratorul unei farmacii trebuie să răspundă nu doar exigențelor crescute ale pacienților, cât și provocărilor legate de rentabilitatea în scădere, relația dificilă și consumatoare de timp cu casele județene de asigurări de sănătate sau așteptările de motivare și inspirație de care au nevoie farmaciștii săi.
Dragoș Paiu a explicat la ce trebuie să fim atenți cu prioritate: ”Este foarte important să înțelegem ecosistemul prin care o persoană își formează părerea despre un brand, sau în cazul nostru despre o farmacie. Există 3 momente foarte importante în acest proces: partea dinaintea achiziției, achiziția propriu-zisă și ceea ce se întâmplă după achiziție. Partea cea mai importantă este cea a achiziției propriu-zise din farmacie”.
Dragoș a prezentat participanților la webinar și rezultatele unui studiu care a identificat avantajele pe care farmacia independentă le are în fața competitorilor săi: ”Un studiu care vine în favoarea farmaciei independente a arătat că, dacă am o problemă de sănătate minoră, care poate fi rezolvată în farmacie, mă duc în prima farmacie care îmi iese cale. Iar în acest caz, farmaciile de tip lanț sunt cele mai des întâlnite. Dar atunci când vine vorba de un tratament mai complicat, un tratament pentru o boală cronică, atunci cautăm un farmacist cu experiență și aici e momentul în care căutăm o farmacie independentă, căutăm farmacii care funcționează din generație în generație, care au un istoric și sunt în același loc de ani de zile”.
Farmaciile independente se confruntă și cu numeroase provocări, iar Directorul de Marketing Aphega Pharmacy Dragoş Paiu a vorbit despre portofoliul de produse într-o farmacie independentă, cu un singur punct de lucru. ”Este evident că nu pot să cumpăr cât cumpără o farmacie mare, de lanț, cu sute de puncte de lucru și atunci este clar că zona de cost pe produs nu va fi foarte avantajoasă pentru mine, ci trebuie să ne axăm pe beneficii la achiziționarea unui tratament” a explicat el.
Iar zona de servicii de sănătate oferite în farmacie poate aduce valoarea adăugată de care au nevoie farmaciile independente. ”Pentru farmaciile independente, zona de beneficii este să mergem cât mai mult pe servicii de sănătate, să oferim consultanță și să investim în pregătirea farmacistului. Acesta trebuie să cunoască foarte bine toate gamele existente în farmacie. În plus, ar trebui să explorăm posibilitatea de a aduce game diferite de produse, pe care pacienții noștri nu le găsesc la concurență” a continuat Dragoș Paiu.
Despre Alphega Pharmacy
Alphega este o rețea internațională de farmacii independente. La nivelul Europei este prezentă în 10 țări, iar în România funcționează din 2016, în rețea fiind acum înscrise peste 830 farmacii. În acest hub european de farmacii are loc un schimb de idei, discuții care vizează evoluția farmaciei, iar schimbul acesta de experiență ajută la creșterea know-how-ului.
Dragoş Paiu, Marketing Director Alphega Pharmacy a vorbit și despre cât de mult contează poziționarea farmaciei dar și despre creșterea accelerată a internetului: ”Este foarte important în organizarea unei farmacii cum alegi să te poziționezi în fața clientului, cum îți alegi categoriile în care dorești să investești, așa cum contează și ecosistemul de competiție în care te situezi. La fel de important este să înțelegem creșterea internetului. În ultimii ani este însă tot mai greu să găsești, în tot internetul, un spațiu de care să fii sigur și unde să fii convins că informația pe care o citești este cea corectă. Iată motivul pentru care am dezvoltat o astfel de zonă, pe platforma Alphega, cu articole scrise de medici și farmaciști, inclusiv materiale video cu informații utile”.
La finalul webinarului Dragoș Paiu a subliniat: ”Farmacia se schimbă, se digitalizează foarte mult și acesta este viitorul farmaciei: telemedicină integrată, teste care se pot realiza în cadrul farmaciei. Dar cel mai important este să îți dorești să crești nivelul de sănătatea al fiecărui om din comunitatea ta, al fiecărui om care intră în farmacia ta”.
DESPRE FARMACIA VIITORULUI
FARMACIA VIITORULUI este o comunitate ce include specialiști din domeniul farmaceutic, farmaciști, asistenți farmacie și lideri din domeniul farmaceutic, dezvoltată de Oameni și Companii din anul 2018 cu susținerea partenerilor Alliance Healthcare România și Alphega Farmacie. Platforma digitală a comunității este disponibilă la www.farmaciaviitorului.ro.
Vă puteți abona gratuit la newsletter-ul bilunar Farmacia Viitorului, pentru a afla despre întâlnirile și activitățile comunității, aici: https://farmaciaviitorului.ro/newsletter/