Întâlnirea Comunității OSC – Hackathons, din luna octombrie, s-a desfășurat sub  forma unei dezbateri ce a avut ca temă Impactul inovație în școli.

În această ediție, moderatoarea din cadrul întâlnirii, Andreea Marc –  Story Tailor, trainer, specialist în comunicare și PR,  i-a avut ca invitați speciali pe Dragoș Iliescu – Fondator BRIO, Specialist în psihologie organizațională și măsurare psihologică; Andreea Paul – Fondator & Președinte INACO; Evelina Necula – Fondator KINDERPEDIA; Dan Lungu – Coordonator Program „CIUGUD SMART VILLAGE”.

Dragoș Iliescu – Fondator Brio, a dezvoltat singurul sistem de testare standardizată din România care oferă soluții testate științific pentru evaluarea și îmbunătățirea performanței educaționale.

Inovațiile apar destul de frecvent în ultima perioadă însă în același ritm își pierd destul de repede acest statut. Sunt într-o dinamică constantă, ceea ce pare acum a fi inovativ peste câteva luni sau câțiva ani va fi integrat în normalitate. Modul și perioada în care apar într-o anumită regiune este distinct ,,mereu ne uităm la ceea ce se întâmplă deja în alte state și observ că sunt numeroase evoluții extraordinare care vor ajunge și la noi. Este nevoie doar de cineva care să le implementeze. Inovația pe care o aducem există deja, ceea ce facem noi este să realizăm analize robuste, fidele și coerente care să ușureze munca profesorilor și să îi înarmeze cu instrumentele necesare în educația digitală de astăzi”  menționează Dragoș Iliescu în acest context.

După cum precizează fondatorul Brio, comunitatea profesorilor trebuie să fie conectată la tot ce este inovator și în afara țării. Însă procesul nu trebuie să se finalizeze aici, pentru că astfel apare una din probleme actuale, și anume că inovațiile din România sunt punctuale, integrate cu pași prea mici: ,,tehnologia este un page turner în sistemul din țară. Am văzut teste digitalizate care însă funcționau în aceeași manieră precum cele clasice. Acest mod de acțiune nu este o utilizare rațională a tehnologiei deoarece nu aduce scalabilitatea și puterea pe care aceasta o poate dezvolta”.

Testările reprezintă o altă ancoră a sistemului de învățământ care duc la crearea unui mediu neprietenos și ineficient în ceea ce privește performanțele elevilor. Atât testele cele mai importante, de finalizare a claselor gimnaziale, liceale cât și cele de clasă nu au același nivel și implicit nici același efect precum se constată în statele etalon, statele nordice, unde testare are un rol progresist. ,,Testările trebuie concepute și prezentate elevilor în așa manieră încât să ajute profesorul și părinții să realizeze unde este necesară o dezvoltare intesivă și cum poate ajuta copilul. Testele de progres au rolul de a ajuta în analiza managementului așteptărilor, de a le explica părinților ce se poate și ce nu se poate face și eforturile necesare pentru a se ajunge la un anumit nivel. Nu poți avea așteptări ca profesorii să aibă aceleași rezultate ca în alte state când nu au la dispoziție aceleași instrumente, inovația este mai degrabă de paradigmă în țară. ” explică Dragoș Iliescu

Atunci când vine vorba de sistemul educațional, temele și necesitatea și eficiența acestora sunt  puncte de dezbatere intens abordate în ultimii ani. Dacă ajută stabilirea unor teme voluminoase, la ce grupe de vârste este indicat să fie propuse sau cât de eficiente sunt acestea în procesul de învățare sunt doar câteva din analizele realizate în cadrul întâlnirii.

Mulți ani, mantra în educație a fost că prin teme se realizează repetiție  care ajută în procesul de învățare. Este o dezbatere generală asupra modului în care funcționează tema, la ce ajută și cum influențează. Ceea ce aduce în atenție Dragoș Iliescu este faptul că: ,,discuțiile actuale înclină balanța mai mult în zona unui efect redus al temei. Aceasta are un rol mai mare în clasele mici, acolo unde elevii au o autonomie mai mică de învățare, și scade gradual cu cât se avansează în educație. Efectul temei nu este foarte mare în mod special în contextul educațional actual, unde pe lângă transmiterea de cunoștințe și creare de deprinderi vrei să creezi competențe transversale, critical thinking și altele necesare pentru secolul XXI pe care nu le creezi prin exersare repetată”.

Tema își demonstrează eficiența atunci când este nevoie de componenta de deprindere în subiectele de predare și poate constitui o bază pentru elementele viitoare care se vor dezvolta prin acumularea de aptitudini și competențe: ,,în prezent puterea temei este mult mai redusă față de perioada anterioară” conchide Dragoș Iliescu.

Comunitatea OSC – Hackathons este dezvoltată de Oameni și Companii, cu suportul Asociației Române pentru Lingvistică Computațională (ARLC), și este deschisă organizațiilor și persoanelor interesate să susțină inovația disruptivă din România.

Oameni și Companii-OSC oferă soluții de marketing utilizând un ecosistem propriu de +100 comunități business sau profesionale si platforme digitale asociate. O listă cu aceste platforme puteți vedea aici. O listă de comunități, aici