Doar o treime dintre români sunt mulţumiţi de sistemul educaţional

Doar o treime dintre cetăţeni se declară mulţumiţi de calitatea sistemului educaţional în ansamblul lui, însă majoritatea (59%) consideră că învăţământul universitar din România este de calitate, relevă un barometru de opinie realizat în cadrul proiectului “România Durabilă”, implementat de Secretariatul General al Guvernului prin Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă.

Majoritatea participanţilor la sondaj, peste 50%, apreciază că şcolile din România oferă şanse egale tuturor copiilor, precizează un comunicat al Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă.

“Această percepţie pare contrazisă de datele obiective, mai ales cele legate de accesul la educaţie pe perioada pandemiei, în care un număr important de copii (un milion, potrivit instituţiilor abilitate) nu a avut parte de şcoala online, pentru o anumită perioadă de timp. În plus, distribuţia geografică a abandonului şcolar la nivel de liceu şi şcoală profesională scoate în evidenţă variaţii semnificative: potrivit datelor INS din 2018, rata cea mai scăzută este cea din Bucureşti -1,7%, iar cele mai mari rate sunt în regiunile Centru (3,3%), Vest (3,2%) şi Sud-Est (3%)”, menţionează sursa citată.

De asemenea, cetăţenii sunt mulţumiţi de învăţământul primar – 52%, unde rata de abandon şcolar este printre cele mai scăzute (1,6% în 2018). În acelaşi timp, 50% dintre aceştia ar opta pentru a-şi efectua studiile lor sau ale copiilor lor în ţări ale Uniunii Europene.

Mai puţin de jumătate (48%) dintre respondenţi consideră că sistemul de educaţie este performant, în timp ce 31% se declară mulţumiţi, mai menţionează sursa citată, precizând că acest lucru arată “o evaluare generală critică, care reclamă politici publice adecvate cu rol să compenseze acest deficit de încredere”.

În continuare, 42% dintre români spun că învăţământul profesional este de calitate, 40% au aceeaşi părere despre cel gimnazial, iar 38% despre cel liceal.

“În general, cetăţenii par mai mulţumiţi de învăţământul universitar şi cel primar (punctele de început şi de final ale ciclului educaţional) şi sunt mult mai critici faţă de etapele intermediare. Opinia despre învăţământul gimnazial şi liceal primeşte validare prin corelarea cu testele PISA şi cu rata abandonului şcolar, două vulnerabilităţi ale sistemului educaţional românesc”, menţionează documentul.

Aproape un sfert (24%) dintre respondenţi susţin că sistemul de educaţie este într-o situaţie mai bună decât acum cinci ani. “Baza acestor evaluări nu este atât una socio-demografică, cât este legată de evaluări generale despre mersul lucrurilor în ţară. Cei care cred că ţara merge într-o direcţie corectă tind să aprecieze mai degrabă pozitiv sistemul de educaţie”, mai arată sursa citată.

Datele au fost culese printr-un barometru de opinie publică în cadrul proiectului “România Durabilă, implementat de Secretariatul General al Guvernului prin Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă şi cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020. AGERPRES