„2024, între tentația populistă electorală și presiunile bugetare”, ultima dezbatere profesională din acest an, organizată de Coaliţia Pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării (CLCC), a abordat subiecte diverse, precum: evaluarea situației economice a României, evaluarea actualului sistem fiscal din România și posibile direcții de reformă, strategiile guvernamentale pentru reducerea evaziunii fiscale și politici fiscale în sprijinul inițiativelor de mediu și dezvoltare durabilă.

Doi dintre invitații speciali ai acestei ediții, Feliciu Paraschiv, Vicepreședinte Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR) și Sorin Orzac, Prim–vicepreședinte, Uniunea Națională a Patronatului România, au abordat subiectele dezbaterii atât prin prisma rolurilor menționate, cât și prin prisma activității lor în zona de antreprenoriat.

În piață, majorările vor fi mai ample, pentru că se vor cascada. Vom observa un fenomen de down-trade, consumatorii vor începe să cumpere produse mai ieftine, producătorii la rândul lor vor reduce cantitatea, pentru a menține prețul plafonat. Este una dintre declarațiile date de Feliciu Paraschiv în cadrul dezbaterii din luna decembrie.

Creșteri de TVA pentru bunuri și servicii

Vicepreședinte ANCMMR a realizat o scurtă analiză și a menționat că începând cu anul viitor o serie de măsuri cum e creșterea de TVA:

  • la produsele care conțin zahăr într-o anumită cantitate;
  • la produsele bio, produsele montane.

„Apoi, va crește acciza la tutun, la alcool, la băuturile cu concentrație mai mare de zahăr și unele micro-întreprinderi vor avea impozit pe cifra de afaceri mai mare, vor fi creșteri de taxe și pentru bănci, hoteluri, restaurante”. 

„Legislație referitoare la ambalaje duce la creșteri de costuri și de prețuri la raft.”

„În plus, avem legislație referitoare la ambalaje, o bătaie foarte mare de cap, care duce până la urmă la creșteri de costuri și de prețuri la raft, iar pe de altă parte la scăderea puterii de cumpărare”, a concluzionat Feliciu Paraschiv.

În continuare,  Sorin Orzac, Prim–vicepreședinte, Uniunea Națională a Patronatului România, Proprietar North Exclusive, a abordat subiectul ediției dintr-o perspectivă antreprenorială:

„Din punctul nostru de vedere, ca antreprenori, e vizibil că oamenii au din ce în ce mai puțini bani, sunt mai atenți la cheltuieli. Am văzut în Germania cum la magazinele cu produse ieftine erau cozi, iar la cele obișnuite aproape nimeni”, menționează antreprenorul în deschiderea intervenției sale.

Clasa de mijloc începe să dispară 

Sorin Orzac susține următoarea idee: „Au mai rămas două categorii: cei care au mare grijă de buget și cei care își permit, oricum, să cumpere produse scumpeClasa de mijloc începe să dispară în Germania, e clar că va urma și la noi un fenomen similar.

„Ideea e să fim ascultați și să devenim o forță.”

Ar trebui să luăm inițiativa și să ne implicăm. Pentru că toți suntem buni în ceea ce facem în domeniile noastre. Aceasta este una dintre concluziile Prim–vicepreședintelui Uniunii Naționale a Patronatului României.

Sorin Orzac a insistat pe ideea de implicare și a menționat câteva acțiuni, pe care le consideră foarte importante:  „Să avem un dialog cu guvernanții, să venim cu propuneri productive, să ne plângem mai puțin și să îndemnăm politicienii să renunțe la populism. Ideea e să fim ascultați și să devenim o forță .”

 

Înregistrarea întâlnirii „2024, între tentaţia populistă electorală şi presiunile bugetare” poate fi urmărită integralAICI.

Reuniunile CLCC

Întâlnirea digitală a fost organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale, într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.