Companiile din România au intensificat schimburile comerciale în primele trei luni ale acestui an raportat la perioada similară a lui 2020, an în care jumătate din luna martie s-a aflat sub restricțiile stării de urgență impuse în contextul pandemiei.

Strict în privința importurilor de alimente și animale vii, datele Institutului Național de Statistică (INS) indică un avans de 4,1% în perioada ianuarie – martie 2021 față de intervalul similar al anului trecut. Cumulat, România a important alimente și animale vii în valoare de puțin peste două miliarde de euro, ceea ce reprezintă 8,8% din total importurilor realizate în perioada analizată.

În cazul băuturilor și tutunului însă, schimburile comerciale au fost reduse la început de an. Potrivit datelor INS, în primul trimestru al acestui an, importurile pe această categorie au scăzut cu 3,2%, reprezentând doar 0,8% din totalul importurilor realizare, adică o valoare de aproape 180 de milioane de euro. Luna martie a fost una de revenire însă pe acest segment, deși cifrele sunt încă sub nivelul celor raportat în primele trei luni ale anului 2020.

Deși volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crecut ca serie brută cu 4,1% în primul trimestru al acestui an raportat la perioada similară din 2020, aportul vânzărilor de alimente, băuturi și tutun este nesemnificativ. Datele Institutului Național de Statistică arată o creștere de doar 0,1% ca serie brută în intervalul ianuarie – martie.

Calculat însă raportat la numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, analiza INS indică o scădere de 3% în cazul vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun. Tot despre scăderi vorbim și în cazul lunii martie 2021 față de martie 2020. Ca serie brută, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 2,1%, în timp ce calculul făcut în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate arată o scădere de 5,7%.

Ce trebuie însă menționat este că martie 2020 reprezintă luna în care a fost decretată starea de urgență iar consumatorii au făcut stocuri considerabile de produse alimentare. De altfel, cu excepția alimentelor, băuturilor și tutunului, restul categoriilor analizate de INS raportează creșteri. Concret, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut per ansamblu, cu 9,1%, ca serie brută în luna martie 2021, comparativ cu luna martie 2020 datorită creșterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+21,1%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+9,9%).