Deputatul Andreea Paul propune înființarea unei companii de asigurări de stat

paul andreeaO soluţie pentru ca tarifele RCA să scadă ar fi ca statul român să aibă propria sa companie de asigurări, jucător pe această piaţă, iar EXIM ASIG ar putea îndeplini acest rol, este concluzia la care au ajuns participanţii la dezbaterea “Soluţii de echilibrare şi consolidare a sistemului asigurărilor obligatorii RCA”, organizată de deputatul PNL Andreea Paul.

“Prima soluţie care şi-a găsit consensul este crearea EXIM ASIG. Cer public reprezentanţilor ASF, EXIM şi Ministerului Finanţelor Publice să discute acest proiect – oportunitate, cost, calendar pentru intervenţia EXIM ASIG pe piaţa RCA. Obiectivul este să accentuăm competiţia pe această piaţă şi să generăm condiţii rezonabile”, a concluzionat Andreea Paul, la sfârşitul dezbaterii.

Crearea companiei de stat EXIM ASIG a fost susţinută de toţi participanţii la dezbatere cu excepţia celor din industria de profil, care nu s-au pronunţat.

În cadrul aceleiaşi dezbateri, reprezentanţii ASF au prezentat proiectul de lege privind poliţele RCA. În opinia prim-vicepreşedintelui ASF, Coca Constantinescu, pilonul central al legii privind poliţele RCA, propus de ASF Parlamentului, este compensarea directă, care permite asiguraţilor să se adreseze inclusiv asiguratorului pentru rezolvarea problemei şi primirea decontării cheltuielilor.

“Eu cred că pilonul principal al legii poliţelor RCA (propus de ASF – n.r.) este aşa-numita compensare directă sau decontare directă, (principiu aflat – n.r.) în dezbatere încă din anul 2012. Cred că de această dată, în sfârşit, vom avea această compensare directă, astfel încât să putem să venim cu un plus semnificativ de protecţie a consumatorului. Este deosebit de important să înţeleagă că asiguratul, în momentul în care are calitatea de păgubit într-un accident auto, se poate adresa, inclusiv, asiguratorului pentru rezolvarea problemei respective şi primirea contravalorii”, a declarat Constantinescu, la finalul dezbaterii.

Prim-vicepreşedintele ASF a afirmat că, în urma controalelor efectuate de ASF privind modul de calcul al tarifelor RCA, s-a dispus ca principală măsură recalcularea acestor tarife, în termen de 30 de zile. Proiectul urmează să fie supus dezbaterii comisiilor parlamentare de buget-finanţe.

Alte soluţii de echilibrare a sistemului asigurărilor, prezentate de Andreea Paul la finalul dezbaterii, au vizat compensarea directă, adică şoferii să-şi poată repara maşina în baza propriei poliţe de asigurare, simplificarea procedurilor de transfer a clasei de bonus în cazul achiziţionării unui autoturism nou, flexibilizarea modului de achiziţionare a poliţelor RCA, emiterea poliţelor în funcţie de istoricul şoferului, diminuarea cheltuielilor de intermediere, adică scăderea comisioanelor.

În cadrul dezbaterii, Constantin Isac, vicepreşedinte al Uniuni Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), a criticat explozia tarifelor la asigurările RCA, în ultimele luni. “Acest lucru se întâmplă în beneficiul concurenţei din ţările vecine care nu fac altceva decât să ne înlocuiască, pentru că aceste enormităţi de tarife la RCA ne scot din piaţă”, a precizat Isac.

În context, reprezentantul Consiliului Concurenţei, inspectorul Danusia Barbu, a confirmat majorări substanţiale pe anumite categorii de asiguraţi. “Vă pot confirma majorări substanţiale pe anumite categorii de asiguraţi, pe transportul rutier de mărfuri – între 19% şi 183%. Este vorba de un nivel intermediar al primei. Între acest nivel şi cel final mai pot apărea o serie de reduceri. La nivelul transportului de călători – la 226%. Ianuarie 2016 faţă de iunie 2015. Pe şase luni”, a precizat aceasta. AGERPRES