Blue Air Aviation a suspendă de marți, 6 septembrie, până luni, 12 septembrie, toate cursele programate a pleca de pe aeroporturile din România, a anunţat compania, printr-un comunicat.
Potrivit reprezentanţilor operatorului aerian, suspendarea zborurilor a fost determinată de faptul că, din cauza popririi tuturor conturilor companiei de către Ministerul Mediului, Blue Air se află în imposibilitatea achitării costurilor curente, necesare pentru operarea zborurilor zilnice.
Toate zborurile planificate din afara României către orice aeroport din România, marţi, 6 septembrie 2022, vor fi operate conform orarului publicat, precizează compania.
„Din păcate, această blocare a tuturor conturilor bancare ale Blue Air a venit la scurt timp după declaraţiile publice şi instigările directe de ‘a nu mai cumpăra bilete Blue Air’ propagate în spaţiul public de către un reprezentant cu rang înalt al statului român, respectiv preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC)”, susţin reprezentaţii companiei.
Aceştia menţionează că declaraţiile respective au condus la „distrugerea semnificativă a încrederii pasagerilor în Blue Air, generând pierderi de peste 5 milioane de euro, prin reducerea volumului de vânzări bilete, creşterea presiunii din partea furnizorilor cheie ai societăţii Blue Air Aviation SA de a achita sumele necesare operării zilnice în avans (lucru imposibil acum, în condiţiile popririlor tuturor conturilor societăţii), blocarea tuturor discuţiilor purtate la Londra de acţionariatul Blue Air cu două mari firme de investiţii interesate în intrarea în acţionariatul Blue Air şi sprijinirea societăţii în recuperarea pierderilor suferite în cei 2,5 ani în care a trecut prin cele mai mari dificultăţi din întreaga istorie a industriei aeronautice mondiale”.
„Declaraţiile şi acţiunile iresponsabile ale unui reprezentant al statului român, precum şi decizia intempestivă de blocare a tuturor conturilor bancare ale societăţii, au adus Blue Air în situaţia nedorită de a îşi reduce operaţiunile pentru perioada imediat următoare, cu scopul de a facilita finalizarea analizei impactului din partea investitorilor şi al obţinerii autorizaţiilor necesare în vederea discuţiilor cu investitorii”, se mai arată în comunicat.
Blue Air este cea mai mare companie aeriană românească după numărul de pasageri transportaţi, cu un model de business Ultra – Low – Cost (ULC) şi cu abordare centrată pe nevoile pasagerilor. Compania are o echipă formată din aproximativ 700 de profesionişti şi operează avioane tip Boeing 737. În cei 17 ani de activitate, Blue Air a transportat peste 32 de milioane de pasageri şi a zburat peste 340 milioane de kilometri. Compania este certificată IATA Operaţional Safety Audit (IOSA) de către Internaţional Air Transport Association (IATA) pentru standarde excepţionale de operare şi este membră cu drepturi depline IATA.
Ministrul Mediului: Decizia de suspendare a zborurilor este absolut nejustificată
Decizia Blue Air de a suspenda zborurile este una nejustificată şi solicit companiei să reia imediat toate zborurile şi să-şi onoreze obligaţiile faţă de călători, a declarat, marţi, ministrul Mediului, Tanczos Barna.
„În legătură cu suspendarea zborurilor de către compania Blue Air, Ministerul Mediului face următoarele precizări: conturile au fost blocate de AFM (Administraţia Fondului pentru Mediu – n. r.) din cauza faptului că Blue Air are o datorie de peste 28 milioane de lei la bugetul AFM. Este în procedură de executare silită de foarte mult timp, motiv pentru care s-a procedat, conform legii, la recuperarea acestei creanţe. Decizia de a suspenda aceste zboruri este una absolut nejustificată. Blocarea conturilor de către AFM nu justifică în niciun fel suspendarea imediată a tuturor zborurilor de către această companie. Cer Blue Air să reia zborurile imediat, să-şi onoreze obligaţiile faţă de călători, să-şi onoreze obligaţiile faţă de bugetul de stat, să se adreseze imediat AFM pentru a solicita o reeşalonare a acestei datorii şi de a rezolva pe cale legală acest diferend”, a spus ministrul Mediului.
El a subliniat că Blue Air are obligaţia de a plăti această datorie la bugetul AFM, deoarece nu a achiziţionat şi nu a restituit certificatele de gaze cu efect de seră, obligaţie respectată de celelalte companii aeriene.
„S-a ajuns în această situaţie din cauza faptului că Blue Air nu a respectat legea. Subliniez încă o dată că această blocare a conturilor nu justifică în niciun fel suspendarea imediată a tuturor zborurilor. Ministerul Transporturilor, prin licenţa pe care a emis-o, nu a condiţionat niciodată activitatea acestei companii în acest fel şi nu le-a dat drept niciodată să facă o asemenea suspendare a tuturor zborurilor. Solicit companiei Blue Air să se adreseze imediat AFM şi să rezolve pe cale legală acest diferend şi solicit, de asemenea, să reia imediat toate zborurile şi să-şi onoreze obligaţiile faţă de călători”, a reiterat Tanczos Barna.
Conform unui comunicat al Ministerului Mediului, compania Blue Air Aviation înregistrează o obligaţie fiscală la bugetul Fondului pentru Mediu în valoare de peste 28,7 milioane lei. Suma este reprezentată de neîndeplinirea obligaţiei de restituire a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră (GES) aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021. În cazul companiei Blue Air, este vorba despre 54.230 de certificate. Termenul pentru restituirea certificatelor GES a expirat în luna mai 2022.
„Având în vedere neplata obligaţiei fiscale, chiar şi după comunicări repetate, apeluri şi somaţii transmise către companie, fără ca acestea să se concretizeze în vreun fel, Administraţia Fondului Pentru Mediu (AFM) a fost nevoită să pună în aplicare legislaţia în vigoare, prin emiterea titlului executoriu conform Codului de procedură fiscală”, se menţionează în comunicat.
Premierul Nicolae Ciucă a declarat că a avut o discuţie cu ministrul Mediului cu privire la situaţia creată în urma suspendării zborurilor companiei Blue Air. „Am vorbit cu ministrul Barna, pentru că poprirea a fost făcută de către AFM şi urmează să aibă o discuţie cu cei care au luat această decizie şi să deblocheze situaţia, pentru că nu putem lăsa românii să aştepte în aeroporturile din care urmau să vină către ţară. Este vorba de 3.000 de români”, a spus premierul.
Blue Air datorează sume semnificative şi Companiei Aeroporturi Bucureşti
Blue Air are datorii semnificative şi faţă de Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB), dar ne-am luat anumite garanţii că vom recupera aceste sume, a afirmat purtătorul de cuvânt al CNAB, Valentin Iordache.
„Blue Air are datorii la aeroport, dar acesta nu a fost un motiv pentru anularea acestor curse. Au fost acumulate în ultimii ani şi sunt semnificative. Noi ne-am luat anumite garanţii, astfel încât să fim siguri că ne vom recupera aceste datorii”, a spus Iordache, răspunzând unei întrebări din partea presei.
De asemenea, el a admis că Blue Air va trebui să plătească tariful de parcare pentru aeronavele care nu s-au mai ridicat de la sol, indiferent de motiv.
„Şapte avioane nu au plecat în cursă. Aceste avioane urmau să vină şi să plece într-o altă cursă, deci alte şapte curse anulate, dar o parte dintre ele sunt efectuate cu acelaşi avion, iar o parte cu alte avioane. Cert este că platforma este mai aglomerată ca de obicei, dar aceasta este o situaţie pe care noi o gestionăm şi avem back-up, avem plan de contingenţă, astfel încât să nu fie afectate şi zborurile celorlalte companii aeriene, să nu fie afectaţi şi alţi pasageri. (…) Orice companie aeriană doreşte să aibă avioanele în aer şi nu la sol, pentru că în aer produc bani, la sol consumă. Evident că orice aeronavă staţionează pe platformă plăteşte acel tarif de parcare indiferent de motivul staţionării”, a explicat el.
Potrivit reprezentantului CNAB, pasagerii care trebuiau să zboare cu aeronavele Blue Air au primit alimente şi apă din partea agentului de handling, iar după ce au ajuns la terminalul Plecări au intrat în grija companiei aeriene, care a oferit fiecăruia, în funcţie tipul de bilet pe care-l avea, returnarea banilor sau reprogramare sau o altă variantă în care să-şi continue drumul într-una din zilele viitoare.
„Pasagerii au fost supăraţi, evident pentru anulare, dar nu recalcitranţi. Au înţeles care este situaţia şi s-au comportat foarte bine. Au primit alimente şi apă din partea agentului de handling. În caz că va fi nevoie, suntem şi noi pregătiţi să le oferim ceva asemănător. Cert este că aceştia, după ce au ajuns la terminalul de plecări, au intrat în grija companiei aeriene, care a oferit fiecăruia în funcţie de ce tip de bilet avea şi în funcţie de ce condiţii erau menţionate în acel bilet returnarea banilor sau reprogramare sau o altă variantă în care să-şi continue drumul într-una din zilele viitoare. Trebuie precizat că biletul este un contract între pasager şi compania aeriană, aşa că toate clauzele de acolo sunt între cele două părţi. Noi, cei de la aeroport, doar ne asigurăm pe cât posibil că cele două părţi îşi îndeplinesc îndatoririle, respectiv că pasagerii vor trece prin toate controalele necesare anterior zborului, iar compania aeriană direct sau prin intermediul agentului de handling propriu oferă serviciile pe care s-a obligat să le ofere prin vânzarea biletului. Obligaţia companiei aeriene prin intermediul agentului de handling a fost să le ofere asistenţă, alimente, apă şi să-i conducă şi cu sprijinul nostru în zona publică a terminalului, împreună cu bagajele”, a precizat Iordache. AGERPRES