Retailerul de materiale de construcţii şi bricolaj Dedeman a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 1,16 miliarde euro şi un profit de 158 milioane euro, rămânând lider detaşat al pieţei, în timp ce reţelele Ambient şi Brico Expert se confruntă cu reduceri ale afacerilor, dar şi cu pierderi semnificative, arată bilanţurile publicate de Ministerul Finanţelor, consultate de News.ro.

Afacerile cumulate ale primelor cinci cele mai mari reţele de materiale de construcţii şi bricolaj din ţară – Dedeman, Arabesque, Bricostore România, Hornbach şi Praktiker – au depăşit anul trecut 1,9 miliarde de euro, în creştere cu peste 21% faţă de afacerile totale ale primelor cinci companii cu cele mai mari afaceri înregistrate în 2015, reiese din bilanţurile financiare depuse la Ministerul Finanţelor.

Dedeman, compania fraţilor Dragoş şi Adrian Pavăl, a rămas liderul detaşat al pieţei de bricolaj autohtone, cu o cifră de afaceri de peste 5,2 miliarde de lei (1,16 miliarde de euro – valoare calculată la cursul mediu anual din 2016), în creştere cu 20% comparativ cu 2015. Profitul net raportat de compania fraţilor băcăuani a depăşit anul trecut 713 milioane de lei (158 milioane euro), în creştere cu 26,6% faţă de nivelul din 2015. Cu peste 8.400 de angajaţi, Dedeman este unul dintre cei mai mari angajatori din România dintre companiile cu capital majoritar românesc. Dedeman, companie înfiinţată în 1992, deţine 45 de magazine.

Retailerul de materiale de construcţii şi bricolaj a anunţat recent că a intrat pe piaţa administratorilor de birouri, după ce a semnat cu dezvoltatorul AFI Europe un antecontract de vânzare a trei clădiri de birouri din cadrul proiectului AFI Business Park, aflat chiar lângă mall-ul AFI Cotroceni. Acordul include şi opţiunea de vânzare a celorlalte două clădiri din cadrul aceluiaşi proiect, valoarea totală a tranzacţiei fiind estimată la 164 milioane euro.

După cifrele de afaceri din 2016, a doua poziţie a podiumului este ocupată de Arabesque. Compania s-a dezvoltat puternic în perioada de boom economic de până în 2008, dar şi ulterior, afacerile crescând de la 60 milioane euro în 2002 până la 352 milioane euro (1,5 miliarde de lei) în 2016. Distribuitorul de materiale de construcţii, controlat de antreprenorul Cezar Rapotan, a încheiat 2016 cu un profit net de peste 50 de milioane de lei (11 milioane de euro).

Hornbach are 156 de magazine mixte de materiale de construcţii şi grădinărit în nouă ţări din Europa, dintre care şase în România (Bucureşti Berceni, Bucureşti Militari, Bucureşti Baloteşti, Braşov, Timişoara şi Sibiu). În România, retailerul are peste 700 de angajaţi.  Topul retailerilor din bricolaj este completat de reţeaua de bricolaj Praktiker România, controlată de omul de afaceri Omer Susli, care a înregistrat în 2016 afaceri de 627 milioane lei (139 milioane euro), în creştere cu 3,3% faţă de 2015, potrivit site-ului Ministerului de Finanţe.

Anul 2016 nu a fost unul profitabil pentru toţi jucătorii din domeniu. Compania Ambient, a omului de afaceri sibian Ioan Ciolan, a înregistrat o scădere afacerilor de 37,2%, de la 216 milioane lei (48,6 milioane euro) în 2015 la 135 milioane lei (30 milioane euro) în 2016. Reţeaua Ambient şi-a redus anul trecut pierderile la 3,2 milioane euro, de la 25,8 milioane euro în 2015.

În prezent, trei companii autohtone – Dedeman, Arabesque şi Ambient – îşi dispută piaţa locală cu cinci multinaţionale – Praktiker, Kingfisher (a cumpărat Bricostore), Leroy Merlin (a cumpărat bauMax), Hornbach şi Mr. Bricolage. Piaţa românească de bricolaj este estimată la 2-3 miliarde de euro anual.