Cea de-a doua sesiune a conferinței Tax & Finance Forum a fost deschisă de Daniela Teodoru, Director General, ANAF – Direcția Generală Coordonare Control Fiscal, și Sia-Nicoleta Jiru, Director, ANAF – Direcția Generală Coordonare Control Fiscal, care au vorbit despre digitalizarea ANAF.
„În cursul anului viitor, începând cu 1 ianuarie 2024, vom începe un proiect pilot pentru monitorizarea pe orizontală a contribuabililor, ce presupune o colaborare cu contribuabilii ce vor opta pentru programul pilot, astfel încât, în funcție de planul de afaceri, obiectul de activitate, strategiile de investiții sau de dezvoltare, i se va acorda asistența necesară. Pe perioada monitorizării, numai dacă prezintă risc contribuabilul va fi selectat în programul de control. Va fi un parteneriat deschis, confidențial, dar în același timp noi vom pune la dispoziție toate resursele noastre, astfel încât pe perioada de monitorizare să eliminăm orice fel de risc, iar business-ul respectiv să fie conform cu reglementările fiscale. Cred că, pe de o parte, este un beneficiu al organului fiscal, dar cred că este și un beneficiu al contribuabilului, având o siguranță a business plan-ului”, a explicat Daniela Teodoru.
La rândul său, Sia-Nicoleta Jiru a precizat: „Cam de trei ani ANAF este într-un proces de transformare ce vizează, în special, digitalizarea. Pe noi pandemia ne-a ajutat să accelerăm acest proces. În anul 2020, când toată lumea era închisă în casă, ANAF și activitatea controlului fiscal trebuiau să se deruleze în continuare, pentru că, cel puțin o parte din agenții economici aveau nevoie de sprijinul ANAF – vorbesc despre cei care solicitau la rambursare sume în contul TVA, iar aceste rambursări trebuiau soluționate, pentru ca banii să se întoarcă înapoi către mediul de afaceri și către investiții”. “Alternativ, am început să ne gândim cam cum am putea să ne desfășurăm activitatea de control fiscal de la distanță. În octombrie 2020 am promovat niște ordine de președinte pentru reglementarea procedurilor de verificare documentară. Această procedură de control fiscal exista de când există Codul Fiscal, însă nu a fost reglementată procedural și atunci, la finalul lui 2020, am reușit această procedurizare și a ajuns ca o activitate de control fiscal să se desfășoare cu interacțiune minimă cu contribuabilul, de la distanță, de la birou. Eforturile de digitalizare s-au concentrat pe mai multe paliere: conectarea caselor de marcat la serverele ANAF, SAF-T. A fost un început greu, însă a pregătit terenul pentru anul acesta. Din perspectiva marilor contribuabili, peste 80% s-au conformat, iar cei care nu au reușit să se conformeze ne-au adus la cunoștință că depun toate eforturile, că au anumite impedimente. În ianuarie și februarie, peste 15% dintre contribuabilii mijlocii au reușit să se conformeze. Sperăm să ajungem și, în 2025, să reușim să implementăm și la contribuabilii mici fișierul standard”.
În continuare, Georgiana Iancu, Partener, Liderul Departamentului de impozite indirecte, EY Romania, a vorbit despre re-startul sistemului fiscal: SAF-T, RO e-Factura și RO e-Transport.
„Vedem un parcurs al e-Factura în ultimii ani. Am început spre final de 2021, cu o ordonanță de urgență care ne introducea în lumea e-Factura, opțională pentru relația B2G și B2B. La începutul anului 2022 s-a anunțat deja obligativitatea e-Factura pentru bunurile cu risc ridicat, care a intrat în vigoare din iulie 2022. Avem și e-Factura pentru facturile emise în baza voucherelor de vacanță din 1 aprilie. Tot din vara anului trecut, e-Factura este obligatorie pentru canalul B2G – nu pentru toate facturile emise către autorități publice; și aici trebuie avută în vedere o legislație specifică. Insist asupra acestui punct, pentru că este un pilon asupra căruia s-ar putea să se construiască în momentul în care trecem la factura generalizată. E-factura pe relația B2G implică faptul că singurul document original care servește drept factură și care stă la baza deducerii și colectării TVA-ului este XML-ul transmis prin platforma ANAF către beneficiarul government, instituție publică. În luna aprilie suntem programați la nivelul Consiliului Uniunii Europene pentru a obține derogarea României de a implementat e-Factura cu caracter generalizat, pentru că o astfel de trecere nu se poate face neobținând această excepție din partea UE. Nivelul de încredere la nivelul Administrației Fiscale în obținerea acestei derogări este destul de mare”, a explicat ea.
Tendințele și raportările fiscale din România și la nivel internațional, impozitul minim global, impozitele pe veniturile din salarii, dificultățile întâmpinate la întocmirea contractelor și actelor adiționale, monitorizarea fiscală a comerțului online, digitalizarea ANAF, RO e-Factura, RO e-Transport, SAF-T, prețurile de transfer sunt doar câteva dintre subiectele abordate la ediția Tax & Finance Forum, organizată de BusinessMark pe 4 aprilie 2023. Cei care nu au ajuns la eveniment pot solicita înregistrarea conferinței pe site-ul BusinessMark, în secțiunea On Demand.
Tax & Finance Forum este un eveniment organizat de BusinessMark. Platformele Oameni și Companii – GlobalManager.ro, Administratie.ro și EventsOnline.ro – sunt parteneri de comunicare ai evenimentelor BusinessMark.