Daniela Șerban, Președinte și Cofondator ARIR, Fondator VERTIK: Orice criză înseamnă și oportunitate

Să nu luăm decizii pripite și să gândim pe termen lung. Aceasta este abordarea pe care Daniela Șerban, Președinte și Cofondator, Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR), Fondator al Asociației VERTIK, ne sfătuiește să o avem, în fața crizei, despre care spune că poate fi și o oportunitate.

”Orice criză înseamnă și oportunitate, pentru că aceleași afaceri sunt acum la prețuri mai bune. Pe de-o parte, putem cumpăra la prețuri mai mici, pe de altă parte, companiile listate la Bursa de Valori București au plătit, de-a lungul timpului, dividende, astfel putem obține randamente totale mai mari. Abordarea pe care trebuie sa o avem, în general, este să nu luăm decizii pripite și să gândim pe termen lung. Românii au învățat din criza anterioară să economisească, asta o dovedesc statisticile BNR legate de depozite, care sunt la maximele din 2008, până în prezent, o triplare, în aceeași perioadă. Pe lângă asta, românii s-au împrumutat într-un ritm mai mic, față de cel al economisirii și au luat preponderent credite în lei. Criza financiară din 2008 pare că i-a și speriat pe mulți, pentru că nu au mai fost atât de pasionați de investiții riscante ca până atunci, vorbim de investiții la bursă”, a explicat Daniela Șerban, într-un interviu pentru GlobalManager.ro.

 

Nesiguranța a golit bancomatele

Potrivit cofondatorului ARIR, mulți am fost luați prin surprindere de această criză și, la început, a existat nesiguranță: ”Nu știam ce va urma. Astfel că mulți români au preferat să scoată banii de la bancomate și să îi aibă în numerar, de acolo, am văzut date record de retrageri în martie, dublu față de luna decembrie a anului trecut, conform datelor Băncii Naționale a României. Alți români au preferat să facă depozite în valută. În plus, depozitele în lei au înregistrat o scădere mică. Legat de investiții, panica a cuprins piețele și mulți au vândut, însă lucrurile au revenit pe trend crescător.”

 

Revenire, în forma literei W

”Am văzut o revenire deja a piețelor, dar, dacă ne întrebăm când revenim la maximele din februarie, depinde de efectele pandemiei, dacă ne revenim complet sau dacă va urma un nou val de îmbolnăviri în toamnă, caz în care se va repeta acest scenariu. Revenirea poate fi în forma literei W, cu creșteri, de exemplu, în vară, scăderi în toamnă și, ulterior, revenire”, a prognozat Daniela Șerban.

Spre deosebire de crizele anterioare, potrivit analizei ARIR, scăderile au fost mult mai rapide, minimele fiind atinse în 23 martie, cu un minus de 30%, de la maximele din februarie. Revenirea ulterioară a fost, de asemenea, foarte rapidă, cu creșteri care se apropie de 20%, semn că investitorii au revenit la cumpărare. Dacă vorbim de România, bursa noastră s-a corelat cu piețele externe. Chiar dacă de la începutul anului, investitorii rămân cu un minus în portofoliu, ei vor beneficia de dividende, din profitul anului trecut, care le vor aduce câștiguri, în medie, de peste 7%, pentru cele mai mari companii, conform statisticilor Asociației.

 

Responsabilitatea, mai presus decât profitul

Pandemia a fost, în ochii Danielei Șerban, și un moment decisiv, când companiile listate și-au dat seama de importanța guvernanței corporative: ”Faptul că erau bine organizate intern, cu procese și planuri de continuitate puse la punct, le-a salvat afacerile. În plus, comunicarea, chiar zilnică, cu furnizorii și angajații, a fost pentru mulți elementul cheie pentru a se echilibra. Din acest punct de vedere, importanța pe care companiile o vor acorda bunelor practici, în guvernanța internă, va fi în creștere, ceea ce va aduce mai multă încredere, în fața investitorilor. Într-o situație fără precedent, un număr impresionant de companii s-au implicat în comunitate. Am văzut, în primul rând, responsabilitate, dincolo de obiectivul de a face profit.”

 

Ce conține ghidul pentru afaceri responsabile

Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR), a creionat un set de valori care ne vor face și mai puternici, pe termen lung. Pentru cei care investesc, dacă două companii de aceeași dimensiune au aceeași profitabilitate, vor face diferența buna guvernare și gestiune a afacerii, transparența și preocuparea față de angajați și mediu. Principiile pe care le-am coagulat alături de experți într-un ghid pentru afaceri responsabile includ: Buna guvernanță și Etica în afaceri, Gestionarea responsabilă a resurselor umane, Implicarea în comunitate, Produse responsabile, Ești parte din economia circulară, Transparența și Investiții responsabile”, a mai arătat Șerban.

 

Educația antreprenorială, cheia succesului

România are multiple avantaje, potrivit reprezentantei ARIR, care i-ar permite să utilizeze mai mult bursa, pentru a finanța economia reală, acesta fiind și rolul pieței de capital, de a aloca banii de la cei care au surplus (persoane fizice sau juridice), către cei care au nevoie de bani pentru dezvoltarea afacerii, companii care atrag finanțare, prin emisiunea de acțiuni sau obligațiuni (împrumut).

”Studiile internaționale susțin că dimensiunea unei țări, cadrul macroeconomic și dezvoltarea sectorului bancar sunt prerechizite pentru o piață de capital vivace. Ponderea capitalizării bursiere (valoarea tuturor companiilor listate) în PIB este sub 15% în România, față de aproape 50%, media europeană. Astfel, trebuie să consolidăm creșterea companiilor medii, pentru a fi pregătite să acceseze bursa, în următorii ani. Educația antreprenorială este cheia, însă, prin politici publice, putem încuraja accesarea piețelor de către companii. Multe companii mai mici sau mai mari au făcut, în ultimii ani, acest pas, printre listările de succes se numără Purcari, MedLife sau obligațiunile Autonom”, a spus specialistul.

 

Ce este Asociația VERTIK pentru Viitor

”Am lansat VERTIK de 9 martie, chiar înaintea pandemiei, cu un studiu care a măsurat nivelul încrederii și al prejudecății față de antreprenoriatul feminin, un domeniu în care România are performanțe bune raportate la media europeană, mai ales că avem un procent de femei antreprenoare sau acționari în afaceri peste media unor țări, precum Germania sau Franța. Studiul de percepție arată că 88% dintre români cred că femeile sunt potrivite pentru a conduce afaceri, într-o măsură mare sau foarte mare, iar 89% dintre ei consideră că afacerile conduse de către manageri sau acționari femei sunt de încredere. Domeniile în care femeile antreprenor și manager sunt văzute drept competente sunt: HORECA, sănătatea, educația, marketingul și profesiile liberale. La capătul listei, sunt domeniile tehnice: ingineria, transporturile, construcțiile sau agricultura”, a povestit Daniela Șerban.

Potrivit acesteia, în continuarea acestui demers, și-au propus să identifice viitoare lidere, ca împreună să creioneze un set de propuneri de politici publice, pentru a determina un avans al PIB-ului de 1% din antreprenoriat feminin. În paralel, vor creiona grupurile de lucru similare, pe agricultură sau politici fiscale.