Industria cărnii din România a suferit mult în acest an dificil, plin de incertitudini, fiind obligată să se adapteze din mers pentru a putea face faţă tuturor provocărilor, a declarat directorul executiv al Asociaţiei Române a Cărnii (ARC), Dana Tănase.
„Pierderile în cifra de afaceri cauzate de pandemie şi de restricţiile impuse industriei cărnii vor fi foarte mari. Cu toate acestea, există antreprenori care au mizat pe continuarea tradiţiei brandurilor româneşti şi care în aceste vremuri tulburi din punct de vedere socio-economic au depus eforturi substanţiale pentru a fi prezenţi în casele noastre cu produse de calitate, aşa cum ne-am obişnuit de-a lungul anilor. Fie ca vorbim de magazine locale de retail, tip Gourmet, care pot livra şi la domiciliu, fie că vorbim de expansiunea fără precedent a vânzărilor online, sau de mari jucători pe piaţa cărnii care şi-au asumat riscul şi au investit în dezvoltarea business-ului în pofida pandemiei, cuvântul de ordine a fost şi rămâne „siguranţa”. Siguranţa angajaţilor şi siguranţa produselor comercializate”, a precizat Dana Tănase.
În ceea ce priveşte vânzările de carne de porc şi produse din carne de porc estimate pentru perioada sărbătorilor de iarnă din acest an, directorul executiv al ARC a subliniat că se aşteaptă la o creştere, însă a avertizat asupra comerţului cu porci din locuri neautorizate în contextul evoluţiei pestei porcine africane pe teritorului României.
„În perioada sărbătorilor de iarnă vânzările de carne de porc şi produse din carne de porc sperăm să aibă un reviriment. Încurajăm consumatorii să cumpere carne şi produse din carne din locurile autorizate, iar autorităţile de control să-şi facă treaba şi să nu tolereze anunţuri de genul „avem porc de casă” afişate discret pe geamurile unor comercianţi, sau vânzările mascate de carne de porc pe internet în condiţiile în care pesta porcină africană continuă să evolueze la noi”, a afirmat reprezentantul ARC.
Ea a precizat că, într-un an atipic cum a fost 2020, preţul cărnii de porc a fost influenţat de cele două pandemii, pesta porcină africană şi Sars-Cov-2. Odată cu închiderea HORECA, o cantitate importantă de carne proaspătă de porc provenită din producţia internă nu a mai fost preluată de restaurante şi nici nu a putut fi atrasă în întregime de către retail, unde vânzările au oscilat foarte mult, observându-se „peak-uri”, „când cererea creştea haotic pentru câteva zile, urmate de scăderi abrupte”.
„Apariţia în Germania a cazurilor de pestă porcină africană la mistreţi în luna septembrie a condus la blocarea exporturilor de carne proaspătă către ţările asiatice, în special China, ceea ce a determinat apariţia unor stocuri importante în Uniunea Europeană. Este cunoscut faptul că Germania este cel mai mare producător european de carne de porc, asigurând 23% din producţia la nivel UE. Ultimele date primite de la Comisia Europeană în 9 decembrie a.c indică în continuare scăderea preţului carcasei de porc cu 7,3% faţă de luna noiembrie şi cu 30,2% faţă de anul 2019. La nivel mondial, datele arată că preţul cărnii de porc cel mai scăzut per 100 kg carcasă este în SUA, apoi în Canada şi Uniunea Europeană. Brazilia are în prezent cea mai scumpă carcasă de porc. La noi, conform datelor Comisiei de Clasificare a Carcaselor, în săptămâna 30 noiembrie – 6 decembrie, preţul de piaţă al carcaselor de porc a crescut cu aproximativ 5% faţă de ultima lună, fiind în jur de 720 lei/100 kg”, a subliniat Dana Tănase.
În ceea ce priveşte procesarea cărnii, preţul mediu de vânzare al produselor din carne conform raportului recent publicat de Consiliul Concurentei a crescut cu 11,8% faţă de ianuarie – iulie 2019. „Trebuie să menţionăm faptul că în condiţiile vitrege în care ne-am desfăşurat activitatea în acest an, creşterea se datorează în special măsurilor suplimentare de siguranţă care au fost luate de antreprenori pentru apărarea sănătăţii angajaţilor. Dacă luăm în considerare faptul că la nivelul fiecărei companii costurile pe angajat în condiţiile pandemiei au crescut cu peste 30%, iar eficienţa muncii a scăzut, majorarea de preţ semnalată în raport nu este de natură să îngrijoreze”, a adăugat ea.
Referitor la modul în care au acţionat autorităţile în 2020 pentru susţinerea industriei, directorul executiv al ARC a susţinut că nu toate măsurile adoptate au avut în vedere importanţa strategică a industriei alimentare.
„Pandemia a arătat o dată în plus cât de importantă este industria alimentară românească pentru asigurarea securităţii alimentare. Din păcate însă, nu toate măsurile adoptate de autorităţi au avut în vedere importanţa strategică pe care o are industria alimentară şi implicit susţinerea acesteia în mod consecvent. Multe din măsurile luate de autorităţi au vizat în special IMM-urile, iar marii producători de carne şi produse din carne au fost lăsaţi într-un plan secund. Ne-am fi aşteptat ca în 2020 să fie conturată o strategie clară privind pesta porcină africană, ca dialogul cu autorităţile de resort să fie constructiv şi situaţia sectorului să fie mai bine înţeleasă”, a mai spus Dana Tănase.
Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), în semestrul I al anului 2020, valoarea de producţie a cărnii de porc a fost de 1,368 miliarde de lei (281 milioane de euro), iar a produselor din carne de 2,665 miliarde de lei (548 milioane de euro).
„Comparând cu valoarea de producţie pentru aceeaşi perioadă a anului 2019, care a fost de aproximativ 3 miliarde de lei produse din carne şi aproximativ un miliard de lei la carnea de porc, observăm o uşoară creştere la producţia de carne porc şi o mică scădere la producţia produselor din carne”, a adăugat directorul executiv al ARC.
În România, consumul mediu de produse din carne este în jur de 15 kg/cap/an, iar pentru carnea de porc de aproximativ 39 kg/cap/an, potrivit INS. AGERPRES