Piaţa auto va creşte cu 10,8% în 2023, comparativ cu anul anterior, iar cea a autoturismelor va urca cu 10%, a declarat joi, într-o conferinţă de specialitate, Dan Vardie, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
„Prognoza pe anul 2023 este una optimistă. De ce? Noi credem că numărul de autoturisme va creşte cu 10% în acesta an, bineînţeles creştere faţă de 2022. MCV-urile şi minibus-urile, aici avem o creştere mai mare şi câteodată mă gândesc că am fost un pic cam pesimist pentru ceea ce ar putea să se întâmple aici pentru că este o piaţă foarte efervescentă. De asemenea, camioanele şi autobuzele vor întregistra o creştere. Una peste alta, toată piaţa noi o vedem la o creştere de 10,8%”, a declarat Dan Vardie.
El a menţionat că acesta este un moment istoric pentru că a fost reluată după mulţi ani de absenţă prognoza făcută de APIA legat de ce urmează să se întâmple în anul 2023.
Potrivit unui comunicat al APIA, autoturismele „electrificate” vor avea o creştere de 46,8%, realizând o cotă de piaţă de 28,9%. Vehiculele comerciale uşoare + minibus vor avea o creştere de 20,1% faţă de anul 2022, iar pentru vehiculele grele + bus se prognozează o creştere cu 5,1%.
Pentru autoturisme, APIA estimează menţinerea ponderii de aproximativ 84% din totalul înmatriculărilor, cu un volum de aproximativ 140.000 unităţi, în creştere cu 10% faţă de volumul anului 2022.
Referitor la cota de piaţă, segmentul SUV va menţine prima poziţie, cu o cotă de 43,9%, în creştere cu 1,2% faţă de 2022, urmat de Clasa C cu o cotă de 23,7%, în scădere cu 2,4%, şi Clasa B cu o cotă de 18,7%, în scădere uşoară cu 0,1% faţă de cota deţinută în aceeaşi perioadă a anului trecut.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, pentru 2023, APIA estimează că motorizările pe benzină vor înregistra o creştere de 4,1% faţă de anul 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 61%. În ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 20,2% faţă de 2022 şi vor deţine o cotă de piaţă de 10% din total.
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% electrice şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), vor ajunge să deţină, în 2023, o cotă de piaţă de 28,9%. În acest context, cota de piaţă a maşinilor electrificate, înmatriculate în România, o să fie cu 18,9% mai mare decât cea a autoturismelor diesel, respectiv cu aproximativ 26.600 unităţi mai mult. Din această analiză se estimează că, în anul 2023, vor fi înmatriculate de două ori mai multe autoturisme electrificate faţă de cele cu motorizare diesel.
Autoturismele full electrice vor deţine o cotă de piaţă de 14% în anul 2023 faţă de anul 2022, când reprezentau doar 9,1% din piaţa de autoturisme.
„Dacă ne uităm în piaţă, anul trecut, din 100 de români, 9 au luat maşină pur electrică. Da, aproape 1 din 10 români din România au cumpărat maşină electrică. Şi spun asta pentru că aţi văzut, apar tot felul de voci „ce domnule, e scumpă, nu ne interesează”. De acord, dreptul la liberă exprimare e al tuturor, dar astea sunt realităţile. Noi vorbim aici de statistici. Vorbesc până la nivelul anului 2022. Nu există discuţie. Aşa s-a întâmplat. Iar anul acesta, la acel 19.750 ne îndreptăm spre 14%. Deci înseamnă că din 100 de români 14″, a explicat Dan Vardie.
El a declarat că „electrificarea în Europa este lege” şi a făcut referire la programul „Fit for 55”. „Comisia a propus, Parlamentul Europei a legiferat şi Consiliul Europei a dat verdictul final. Deci toate organismele Europei au votat. Din acest moment, anul 2035 este anul limită dincolo de care nu se vor mai vinde decât maşini ZEV- zero-emissions vehicles. Şi ca să nu ne facem că ne pitim, astăzi ZEV sunt deocamdată doar maşinile electrice şi rămâne discuţia, care este deschisă, şi suntem convinşi că vor apărea soluţii importante cum vei produce această electricitate sau înmagazina această electricitate având autonomie: că este o baterie cu diverse formule chimice, că este fuel cell cu hidrogen, că este un alt proiect lansat anul un an, că este un mini nuclear power plant, că poate să fie şi aşa ceva”, a spus Dan Vardie.
De asemenea, el a menţionat că indiferent cât de dure au fost deciziile Comisiei, indiferent ce limite au pus la emisii, la sfârşitul zilei a fost cum a decis Comisia Europeană.
Conform APIA, în anul 2022 s-a înregistrat o uşoară creştere (+4,5%) a achiziţiilor de autoturisme în general, iar cele „verzi” au performat (+49% faţă de anul 2021). Pentru anul 2023, APIA prognozează continuarea tendinţei de creştere a autoturismelor electrice înmatriculate (+46,8% faţă de anul 2022). Analizând evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4×4) în anul 2022 dar şi în ultimii 5 ani, APIA prognozează că acestea vor deţine în 2023 o cotă de piaţă de 23,5%, în creştere cu 2,2% faţă de anul trecut.
În ceea ce priveşte autovehicule comerciale uşoare, această categorie de autovehicule, în 2023, va înregistra, o creştere de 20,1% faţă de 2022, cu o cotă de piaţă, din totalul autovehiculelor înmatriculate, de aproximativ 11,3%, în uşoară creştere faţă de anul 2022, când înregistrau o cotă de piaţă de 10,4%. Această creştere se va datora electrificării acestui segment odată cu introducerea de noi motorizări electrice pe piaţă şi, totodată, se va datora şi implementării programului Rabla Plus Comercial, care va veni ca sprijin pentru diversificarea acestei categorii de autovehicule. Creşterea pentru înmatriculările de autovehicule electrificate, din acest segment, este estimată la aproximativ 300% faţă de anul 2022, conform previziunilor APIA. AGERPRES