Un material de Aida Chivu, HR Director Up România

În ultimii ani, rolul HR-ului a început să capete din ce în ce mai multă valoare în companii. Pe măsură ce realizăm importanța pe care o au oamenii pe piața muncii, crește și focusul pe departamentul de resurse umane. Acesta se află într-o transformare continuă ca să reușească să țină pasul cu vremurile. Dacă altădată HR-ul însemna mai mult zona administrativă a angajaților, ulterior, trecând către recrutare și training, astăzi a devenit un pilon foarte valoros în cadrul unei organizații, având un rol mult mai complex.

Aportul pe care un om de HR îl aduce în partea de dezvoltare din cadrul unei companii este în primul rând legat de așezarea oamenilor potriviți în locurile potrivite, în pozițiile care li se potrivesc și unde pot oferi randament la capacitatea lor reală.

În realizarea acestui demers este esențială implicarea și contribuția unui om de HR care a studiat comportamente și care știe că doar printr-o poziționare corectă, angajații pot aduce valoare adăugată unei companii.

Fiind un proces în sine, în prima etapă este necesară identificarea potențialului existent, inclusiv a celor care își doresc să evolueze profesional, identificarea competențelor și a abilităților, precum și dezvoltarea acestora, în vederea atingerii obiectivelor într-un timp optim.

În acest punct se recomandă realizarea unor planuri de dezvoltare potrivite fiecărei tipologii de angajat și implicarea acestora nu doar prin învățare teoretică, cât și prin exercițiul practic prin care își pot pune în valoare cunoștințele asimilate.

Este recomandat ca oamenii de HR împreună cu managerii de business să puna bazele unui flux, care poate deveni permanent, a unor planuri de creștere a competențelor necesare pentru un număr cât mai mare de membri ai echipei extinse. Dezvoltarea abilităților se poate realiza prin implicarea HR-ului.

În etapa următoare se creează programe de dezvoltare a managerilor din organizație. Mai concret, îmbunătățirea unor abilități care contribuie la creșterea oamenilor se poate înfăptui cel mai bine atunci când cei care au rolul de a-i dezvolta se află și ei în creștere continuă. În cele mai multe cazuri, aceștia sunt managerii de echipe, care, deși dispun de resurse, au nevoie la rândul lor de surse de învățare în mod permanent. În situațiile în care există competențe necesare la nivel de HR intern, acesta are rolul de facilitator, dar și de trainer și de îndrumător.

Urmează etapa privind atragerea de noi talente, în scopul de a aduce o nouă abordare, dar și pentru crearea de experiențe diferite.

Ar fi de preferat să existe mereu flexibilitate, diverse căi și instrumente de motivare a angajaților, astfel încât aceștia să aibă acces la diverse programe de dezvoltare și de retenție.

Identificarea nevoilor angajaților, transformarea acestora și implementarea unor platforme de acordare a unor beneficii extrasalariale au un impact puternic într-o piață a muncii aflată în continuă schimbare. Prin susținerea unor beneficii adaptate nevoilor reale ale angajaților, oferindu-le posibilitatea de creștere a know how-ului în cadrul companiei, HR-ul își dovedește pe deplin rolul pe care îl are în creșterea oamenilor dintr-o organizație.