Initiative, Medic One și Path, unit-ul din cadrul Lowe Group, specializat în analiza și interpretarea datelor, alături de iSense Solutions, au realizat un nou studiu marca BOLD, un concept lansat de grupul de comunicare în 2018, în care au analizat cum își regândesc românii sănătatea, în fața unei crize economice.

Studiul dezvăluie informații valoroase despre modul în care românii resimt influența pe care contextul economic actual și schimbările care intervin o au asupra gestionării stării lor de sănătate. Rezultatele studiului vin în sprijinul companiilor și al brandurilor din industria farmaceutică, printr-o serie de concluzii care indică nevoile consumatorilor, precum și prin ce modalități ne putem asigura că o criză economică nu va deveni o criză de sănătate.

„Ne-am dorit să înțelegem dacă și cum schimbă actualul context comportamentul și atitudinea românilor când vine vorba de sănătatea lor. Datele ne arată și că ei au nevoie și așteaptă educare și susținere din partea companiilor din domeniul medical și farmaceutic. Iar în acest sens, ne putem sprijini partenerii, printr-o abordare care se concentrează pe analize amănunțite, ancorate în realitatea consumatorului, cu best practices în strategiile digitale precum și offline, și soluții personalizate de integrare a platformelor de vânzare pe site-urile brandurilor”, a spus Andreea Dinescu, Deputy Managing Director, Initiative România.

Conform cercetării, jumătate dintre români au observat în ultimul an o deteriorare a situației financiare proprii, iar 4 din 10 estimează înrăutățirea acesteia în următoarele șase luni. 38% dintre respondenți alocă peste 11% din bugetul lunar pe produse și servicii medicale, iar comportamentul este mai pronunțat în rândul celor care suferă de o afecțiune cronică (47%) și aparținătorilor (54%).

Peste 70% dintre respondenți se declară afectați în mare și foarte mare măsură de creșterile de prețuri la medicamente și investigații sau consulturi medicale – cu precădere femeile și persoanele care au în grijă pacienți cronici. Cele mai întâlnite soluții adoptate pentru a se proteja de creșterile de preț sunt dictate de trio-ul „discount, strictul necesar, renunțare”.

4% dintre respondenți prioritizează cheltuielile cu medicamentele, iar 2% pe cele cu serviciile medicale la nivelul unei luni obișnuite. În ultimele 6 luni, 45% au primit rețete prea scumpe pentru bugetul lor, iar 47% dintre aceștia au recurs la un efort financiar pentru a urma rețeta întocmai. 17% dintre cronici și 11% dintre aparținători au renunțat sau amânat achiziția.

„Respondenții din acest studiu indică faptul că, în această perioadă, preferă și alte tipuri de sprijin din partea brandurilor, poate chiar mai valoroase pe termen lung. Românii au nevoie de educație și informare pe teme de sănătate, cu informații verificate, din surse sigure și de încredere – aici pot interveni, foarte relevant, companiile. Pe de altă parte, asistăm la o schimbare a mentalităților privind sănătatea: de la reactiv (orientat spre tratament) la proactiv (orientat spre prevenție); de la tranzacțional (contează doar prețurile și ofertele) la relațional (brandurile pot fi mai mult decât o sursă de produse / servicii). Toate aceste schimbări se constituie în oportunități noi de comunicare pentru brandurile din domeniul sănătății, care pot adresa nevoile și dorințele fără să-și erodeze marjele de preț dar dezvoltând, în același timp, o relație mai mult decât tranzacțională cu consumatorii”, adaugă Oana Cociașu, Managing Partner, Medic One.

Studiul a înregistrat, de asemenea, o proporție considerabilă de persoane (aprox. 40%) care așteaptă măsuri de educare, susținere și solidaritate socială, prin acțiuni ale industriei medicale. De asemenea, asistăm la o schimbare a mentalității privind sănătatea – de la orientarea spre tratament la cea spre prevenție sau de la importanța prețurilor și ofertelor la brandurile care pot fi mai mult decât o sursă de produse sau servicii.