Un articol de Mihaela Onofrei, GM Apollo AI Technologies
Evenimentele care au schimbat mult societatea din ultimii ani au avut repercursiuni în multe domeniile cheie, dar în mod special în sectorul asistenței medicale, arătând cât de fragil este de fapt și cât de mari sunt provocările cu care se confruntă.
Cu ce provocări se confruntă în acest moment domeniul sănătății
În primul rând, pe plan economic. Costurile asistenței medicale depășesc alte domenii industriale, iar la aceasta se adaugă și descreșterea personalului medical de bază calificat. Chiar dacă progresele tehnologice la nivel de cercetare și diagnosticare avansează, aparatele nu pot lua întotdeauna locul personalului medical de primă mână, precum asistenții și îngrijitorii medicali.
În al doilea rând, putem vorbi de provocări la nivel de resurse umane. Deși există posibilități interesante de valorificare a unor opțiuni alternative pentru îngrijirea pacienților, resursa umană alcătuită din medici, asistente medicale și alți îngrijitori este un element esențial atunci când vine vorba de asistența medicală.
Să vorbim puțin despre costurile din domeniul medical
Costurile asistenței medicale continuă să crească la un nivel pe care plafoanele de asigurări de sănătate nu le pot acoperi. Principalii factori care stau la baza acestei creșteri spectaculoase sunt evoluția și dezvoltarea tehnologiilor medicale și a produselor farmaceutice, cuplate cu prețurile mai mari ale serviciilor de asistență medicală, în special în mediul privat și paliativ.
De aceea, este foarte important ca, pe viitor, să se caute noi modalități de a controla costurile și de a îmbunătăți eficiența operațională. De fapt, acest lucru ar trebui să fie prioritar pentru liderii din domeniul sănătății la nivel mondial.
Un alt lucru ce îngreunează multe procese de îngrijire medicală este lipsa unei baze de date generale. De multe ori, atunci când schimbă medicul sau clinica, pacienții sunt nevoiți să repete aceleași informații la nesfârșit, iar îngrijitorii sunt forțați să întrebe aceleași lucruri la nesfârșit. Așadar, interoperabilitatea este încă o problemă mixtă, iar accesul la informații ar trebui să fie prioritar. Utilizarea informațiilor de tip big data ar putea reduce consistent cheltuielile cu asistența medicală.
Ce este interoperabilitatea
Majoritatea centrelor de servicii medicale, în special cele private, folosesc diferite programe de date interne pentru a asigura îngrijirea pacienților, majoritatea fiind diferite de la o clinică la alta. Asta înseamnă că în fiecare zi sunt create și stocate milioane de terabytes de date în întreaga lume, iar numărul lor va continua să crească.
Problema este că toate aceste date sunt dispersate în diferite tipuri aplicații și sisteme de stocare, iar obținerea unor informații inteligente din analiza acestora este dificilă. Aceste informații ar fi foarte utile atât pentru studii, cât și pentru comunicarea medic-pacient, astfel încât să se poată asigura o îngrijire medicală mai eficientă.
De exemplu, mulți operatori din sistemul medical lucrează în paralel cu pacienții fizici și cu un dispozitiv electronic, procesând baze de date, email-uri, programări etc. Totul ar putea fi mult mai simplu de rezolvat cu ajutorul unei aplicații cu o interfață prietenoasă și ușor de folosit, care să trieze din start pacienții și să se ocupe de programări. În același timp, există îngrijorări reale cu privire la lipsa standardelor de securitate și a protocoalelor de conformitate în această continuă expansiune a aplicațiilor legate de sănătate.
Aici intră în joc roboții (chat bots), adică aplicațiile care pot procesa limbajul natural (NLP). Medicii îi spun pur și simplu botului ce doresc în termeni de informații, iar programul îl conectează cu baza de date sau cu aplicația care poate răspunde la întrebare. De asemenea, boții furnizează în mod proactiv informații și sugestii utilizate pentru a lua decizii care să permită rezultate mai bune în materie de sănătate și pentru o minimizare a costurilor.
Totodată, cercetările arată că implicarea pacientului în procesul de îngrijire medicală este crucială atunci când vine vorba de îmbunătățirea sistemului și reducerea costurilor. O parte din acest proces include oferirea pacientului posibilitatea de a avea acces la un dosar de sănătate digital și la alte facilități, precum programări, verificarea stării de sănătate, exerciții, planificare și monitorizare.
Așadar, ar trebui eliminată discrepanța dintre așteptările pacienților, nevoile companiilor din domeniul sănătății și produsele oferite de industriile din afara domeniului sănătății. În acest sens, asistența medicală conversațională bazată pe chatboți deține mult potenţial în eliminarea sincopelor existente, permițând, în același timp, furnizorilor de servicii medicale și pacienților să se conecteze cu mai multe aplicații.
Mihaela Onofrei este expert în prelucrarea limbajului natural și este General Manager și co-fondator al companiei Apollo AI Technologies, specializată în dezvoltarea de chatboți medicali.