Cum a făcut pandemia din ”staycation” noul termen la modă în turismul din Europa

De la căsuţele de vacanţă din Connemara, vestul Irlandei, şi până la casele pe apă din Berlin, spaţiile de cazare turistică sunt rezervate de turiştii autohtoni care s-au resemnat pentru o nouă vară de “staycation” (o vacanţă petrecută în localitatea de domiciliu-nr.), pe fondul temerilor cu privire la interzicerea călătoriilor în străinătate şi carantină.

Până la finele ianuarie, Terry O’Toole, directorul complexului de căsuţe de vacanţă Love Connemara Cottages, primise doar câteva solicitări din partea amatorilor de vacanţă din Irlanda, care erau interesaţi să îşi petreacă o nouă vară acasă, în regiunea Connemara. Însă după ce un ministru a spus că este puţin probabil ca irlandezii să poată pleca în vacanţă în străinătate la vară, numărul solicitărilor a explodat. “La fel ca şi anul trecut avem întreaga piaţă irlandeză care încearcă să se înghesuie într-un număr limitat de rezervări”, spune Terry O’Toole.
Terry O’Toole se aşteaptă ca, în decurs de o lună, 80% până la 90% dintre cele 100 de case de vacanţă din complexul său să fie complet rezervate pentru lunile iulie şi august. Anul trecut, atunci când restricţiile cu privire la COVID-19 au fost ridicate în lunile iulie şi august, O’Toole avea de trei ori mai multe solicitări decât spaţii de cazare disponibile.

Situaţia este similară în Marea Britanie, chiar dacă progresele înregistrate în campania de vaccinare oferă operatorilor din turism un sezon mai lung iar rezervările arată bine, în special după luna mai, spune Martin Sach, preşdintele The Holiday Home Association.

Firma Center Parcs, care deţine mai multe parcuri de divertisment ce oferă activităţi precum echitaţie sau pictură, spune că rezervările începând din luna mai sunt foarte bune, în special pe fondul unei creşteri recente a interesului.

În condiţiile în care staţiunile din Spania şi Grecia ar putea să fie închise pentru unii turişti străini, peninsula Cornwall din sud-vestul Angliei se aşteaptă la o cererea uriaşă în 2021. Renumită pentru plajele sale şi satele pescăreşti, rezervările pentru cazările de vară sunt cu 50% până la 100% peste nivelul la care erau în mod normal la acest moment, spune Malcolm Bell, directorul organizaţiei de promovare turistică Visit Cornwall.

“Propria ta casă, care înainte era sanctuarul tău, este acum locul de muncă, clasă de şcoală şi închisoarea ta în regim deschis”, spune Malcolm Bell. Acesta adaugă că unii turişti interni au rezervat sejururi mult mai lungi decât înaintea pandemiei.

Explozia fenomenului “staycation” înseamnă o a doua vară pierdută pentru companiile aeriene europene care trec printr-o perioadă de criză. În condiţiile în care nu ştiu la ce să se aştepte, elaborarea calendarului pentru principalul sezon turistic a devenit o joacă de ghicitul pentru transportatorii aerieni.

Însă, alte companii profită de pe urma modificării planurilor de vacanţă. Pentru firma suedeză XXL, cel mai mare retailer de articole sportive din regiunea scandinavă, explozia călătoriilor în zonele rurale din apropiere a condus la o revenire rapidă după ce iarna blândă de anul trecut a obligat firma să îşi vândă rapid stocurile de produse. Astfel, firma suedeză a trecut de la pierderi operaţionale de 153 milioane de coroane (18 milioane de dolari) în 2019 la un profit de 364 milioane de coroane în 2020.

Suedezii se grăbesc şi ei să cumpere case de vacanţă în aşteptarea unui nou sezon de “staycation”. Potrivit datelor unei asociaţii de agenţi imobiliari, preţul caselor de vacanţă a crescut cu 12% în perioada noiembrie-ianuarie comparativ cu situaţia din urmă cu un an.

În Germania, lipsa de predictibilitate generată de pandemie a făcut mai atractivă ideea unei vacanţe într-o casă pe apă, astfel încât cea mai mare companie de închirieri de case pe apă din Europa, Le Boat, lucrează intensiv să construiască mai multe astfel de ambarcaţiuni. În condiţiile în care rezervările au crescut cu 60% luna trecută, Le Boat a decis să îşi crească flota din Germania cu aproape 20%, parţial prin transferul unor ambarcaţiuni din Franţa în Germania.

“Cred că vom avea o perioadă de boom la vară”, a apreciat ministrul german al Turismului, Thomas Bareiss. Potrivit acestuia, chiar dacă 2021 “va fi în continuare un an de criză”, touroperatorii vor putea cel puţin să recupereze o parte din pierderile înregistrate în timpul iernii şi primăverii, iar sprijinul statului va ajuta la evitarea unui val de insolvenţe în acest sector. AGERPRES