Cum ai defini cultura companiei tale mai ales într-un moment în care oamenii abordează stiluri diferite de lucru? Echipa BIA HR, compania de consultanță resurse umane, îți spune cât de important este să adaptezi cultura companiei la stilul de lucru al colegilor.

Celebrul antreprenor britanic Richard Branson a avut curiozitatea de a testa serviciile companiei sale aeriene, Southwest Airlines: „Nu am zburat cu Southwest decât o singură dată, într-o scurtă călătorie la Dallas, din care nu-mi amintesc prea multe, decât că am fost impresionat de buna dispoziție a echipajului. În afara instructajului standard de siguranță, acești oameni nu se încadrau în niciun tipar; erau ei înșiși și creau o atmosferă foarte plăcută pentru călătorii captivi la bordul aeronavei. Multe echipaje au un umor forțat care se observă și strică tot efectul, dar nu și aceștia. Aterizarea a fost cam dură, moment în care șeful însoțitorilor de zbor le-a comunicat pasagerilor: «Ei, bine doamnelor și domnilor, după cum probabil ați simțit, am luat contact cu pista aeroportului din Dallas – de două ori», povestește Branson.

Antreprenorul menționează că această cultură a veritabilei dispoziții a făcut din Southwest unul dintre cele mai căutate locuri de muncă creând, în același timp, și legături puternice în rândul angajaților și al clienților deopotrivă. Iar mare parte din meritele acestei culturi în care angajații se simt cu adevărat liberi revine liderilor care sunt pregătiți să conducă prin exemplul personal. Branson oferă exemplul lui Herb Keller, CEO și președinte Southwest într-un moment în care compania a fost amenințată cu un proces pentru utilizarea unei mărci înregistrate. Keller l-a provocat pe CEO-ul companiei Stevens la un concurs de scandenberg. A pierdut concursul, a donat banii către acțiuni caritabile, însă cel mai important este că cei doi au căzut de acord ca ambele companii să folosească sloganul.

În hybrid work este cu atât mai important să creezi o cultură puternică, bazată pe leadership. Să nu te așezi comod pe laurii victoriei gândind că business-ul are o cultură declarată. Lucrurile s-au schimbat odată cu remote work, iar tendința oamenilor cu stiluri diferite de lucru este de a se îndepărta.

Society for Human Resource Management a realizat un studiu care arată provocările pe care le întâmpină acum angajații și angajatorii: două treimi dintre angajatori se luptă să mențină moralul angajaților și mai mult de o treime se confruntă cu provocări pentru menținerea culturii companiei. Nu doar liderii afacerilor au parte de provocări. Potrivit cercetărilor efectuate de compania Steelcase, oamenii vor să se întoarcă la birou pentru că vor să aibă sentimentul de apartenență la comunitate, au nevoie să înțeleagă scopul companiei pentru a fi productivi. Studiul arată că doar 23% dintre angajați se așteaptă ca sediul companiei să fie locul principal de lucru, în timp ce 72% se așteaptă la un model hibrid de lucru. Aceasta înseamnă că liderii vor trebui să creeze și să susțină cultura atunci când oamenii lucrează de oriunde. Cum faci să-i aduci împreună astfel încât clienții să nu simtă că lucrați diferit, ci mai degrabă că sunteți o familie care funcționează bine?

1.Menține relații apropiate chiar și de la distanță

Cele mai bune relații de muncă se sudează datorită proximității. Ne apropiem mai mult de oamenii pe care îi vedem des și comunicăm frecvent cu ei. Dar proximitatea este doar o percepție. Cea mai puternică apropiere este evident cea reală, dar ne putem simți aproape și prin conexiuni virtuale cu echipa. Asigură-te că oamenii au întâlniri constante, care includ și colegii care lucrează hibrid sau remote. Păstrează meeting-urile online și crește frecvența întâlnirilor one to one, care nu ar trebui gândite doar pentru evaluare, ci și pentru feedback, apreciere și recunoaștere. Poți organiza și jocuri prin care membrii echipei să se cunoască sau jocuri dedicate oamenilor cu aceleași pasiuni, încurajându-i astfel să iasă din departamentele în care lucrează și să facă schimb de experiență. Creează timp pentru cafea, virtuală sau fizică, sau pentru a povesti despre subiecte din afara jobului.

2.Mizează pe leadership

Fiecare lider are stilul său de management și abordează în mod unic oamenii. Cu toate acestea, într-un loc de muncă hibrid, este mai vital ca niciodată ca liderii să fie accesibili și vizibili pentru toți angajații. Vizibilitatea înseamnă atât prezența liderilor și implicarea lor, cât și modul în care își mențin membrii echipei în centru. Iar dacă ai mulți colegi în echipă și îți este greu să te vezi cu toți, fă o listă cu numele lor și asigură-te că le arăți că-i prețuiești, stabilind întâlniri cu ei, chiar dacă nu ajung la birou. Ascultă-i, află ce-și doresc in loc să încerci să impui un nou set de reguli. Vizualizează cum ar arăta mediul de lucru în opinia lor și transformă-l în mediul vostru de lucru.

3.Oferă oamenilor un scop

Cunoașterea scopului influențează întotdeauna și performanța companiei și este cu atât mai important în hybrid work. Când oamenii sunt la birou simt energia de a fi împreună, simt că au un scop comun. Întâlnesc colegi în orice moment, discută despre strategii, clienți sau despre noutățile companiei. Când lucrează la distanță au aceleași oportunități, însă mulți tind să se închidă în spațiul lor și să nu le folosească. Aici este foarte important ca liderii să intervină și să puncteze scopul companiei. Să prezinte obiectivele generale și să se asigure că oamenii simt că munca lor contribuie la succesul organizației. Să-i încurajeze să colaboreze eficient în echipă, pe diferite proiecte și chiar să le diversifice proiectele în care sunt implicați. Un lider ar trebui să evidențieze rolul și relațiile de colaborare care ar trebui stabilite în cadrul unei echipe deoarece acestea vor fi mai puțin evidente dacă oamenii nu sunt împreună la birou.

4.Cere o atitudine responsabilă

Oamenii își doresc un stil flexibil de lucru, vor să vină la birou pentru a avea sentimentul apartenenței la o echipă, dar vor și zile remote pentru a avea ocazia de a-și rezolva anumite probleme, situații familiale. Ca lider ai putea deveni sensibil la nevoile și provocările pe care le întâmpină colegii. Însă abordarea ta ar trebui să fie un echilibru între empatie și responsabilitate. Oferă înțelegere, dar cere și interes pentru rezultate. Responsabilitatea este esențială pentru o cultură eficientă. Dacă scopul este imaginea de ansamblu, responsabilitatea este mecanismul care face munca să conteze și să aducă rezultatele dorite în business.

5. Comunică corect și transparent

Subiectul corectitudinii este strâns legat de responsabilitate. Dacă oamenii nu simt că în echipă există echitate și dreptate își vor pierde rapid motivația. Cu atât mai repede se va întâmpla acest lucru atunci când lucrează hibrid și mai ales dacă află că un anumit coleg a fost recompensat fără ca acest lucru să fie făcut public. De aceea este nevoie de comunicare transparentă. Fie că anunți actualizări importante, realizări sau prezinți povești de succes, asigură-te că oamenii te pot auzi și pot participa la întâlniri indiferent de locul unde lucrează. Astfel stabilești o relație bazată pe încredere, esențială pentru construirea unei culturi constructive.

De asemenea, o atitudine corectă înseamnă să tratezi colegii în mod egal. De exemplu, dacă unii membri ai echipei vin la birou mai mult decât alții, asigură-te că nu sunt văzuți ca „favoriți”. Acordă atenție și limbajului. Deși „lucrul la distanță” poate fi o descriere exactă a locului în care lucrează cineva, încearcă pe cât posibil să eviți formularea „la distanță”. Adoptă o exprimare discretă prin care le arăți oamenilor că sunt parte a echipei, indiferent de unde lucrează în acel moment.