Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) este un subiect important şi sper că s-au înregistrat în baza de date măcar jumătate dintre cei care trebuiau să fie, astăzi, înregistraţi, a declarat, într-o conferinţă de specialitate, Cosmin Teodoru, director general în cadrul Ministerului Mediului Apelor şi Pădurilor (MMAP).
„Sper că s-au înregistrat (în baza de date a SGR – n. r.) măcar jumătate din cei care trebuiau să fie, astăzi, înregistraţi. Este un subiect important şi chiar interesant, cel ridicat de dvs. referitor la borş şi sucul de roşii. Intenţia noastră nu a fost să includem şi aceste două produse, dar văd că interpretările nasc discuţii, ca în orice prevedere legală, din păcate. În opinia noastră, nici borşul, nici sucul de roşii nu ar trebui să figureze în categoria, să zicem, a produselor care intră sub incidenţa Sistemului de Garanţie-Returnare din mai multe motive. Principalul motiv este că, din cercetările pe care le-am făcut noi, băuturile fermentate au un regim fiscal separat, iar Codul fiscal chiar face o diferenţă între acestea. Dacă e cineva mai priceput în zona asta, poate ne dă detalii. Pe scurt, borşul şi sucul de roşii, astăzi, la momentul la care discutăm, nu intră în spectrul SGR”, a spus Teodoru.
Oficialul din Ministerul Mediului susţine că, în cazul produselor care intră sub incidenţa SGR, contează atât conţinutul, cât şi ambalajul.
„Contează şi conţinutul, şi ambalajul, pentru că din punct de vedere al ambalajului, şi anume al tipului de material, volum etc., legislaţia spune foarte clar care este plaja căreia ne adresăm: de la 0,1 la 3 litri. De asemenea, materialul este specificat. Este vorba de plastic, sticlă şi metal/aluminiu, iar conţinutul de asemenea este, din punctul nostru de vedere, suficient de clar. Dacă mai este nevoie de vreo modificare, în sensul clarificărilor, bănuiesc că nu va fi o problemă. Legislaţia trebuie citită puţin în ansamblu, adică pe lângă Hotărârea 1074 trebuie consultată puţin şi legislaţia specifică produselor în sine”, a menţionat reprezentantul MMAP.
SGR reprezintă un sistem prin care cetăţenii vor plăti o garanţie de 50 de bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri şi 3 litri, inclusiv.
Pentru a fi uşor de identificat, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific, iar după golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locaţie.
Producătorii/importatorii şi comercianţii de băuturi au obligaţia să se înscrie în baza de date a SGR până pe data de 28 februarie 2023, în caz contrar riscând amenzi cuprinse între 20.000 şi 40.000 de lei. Înregistrarea obligatorie în baza de date a SGR reprezintă etapa preliminară intrării în funcţiune a sistemului, care va avea loc pe 30 noiembrie 2023.
Compania RetuRO a devenit administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare din România, printr-o Hotărâre de Guvern, emisă pe 24 august 2022. AGERPRES
Înregistrarea întâlnirii „Sistemul de Garanție-Returnare, bilanț de etapă”, poate fi urmărită integral, AICI.
Reuniunile CLCC
Întâlnirea digitală a fost organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale, într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.