„Pandemia ne-a digitalizat forțat. Soluțiile inteligente pot revoluționa asistența medicală pentru a răspunde mai bine nevoilor pacienților, nevoilor comunităților și pentru a oferi acces echitabil la servicii medicale pe tot teritoriul României. Integrarea tehnologiilor bazate pe inteligența artificială și pe digitalizare în spitalele publice din România, facilitează problemele administrative, face munca medicilor și asistenților mai facilă și oferă pacienților tratament personalizat”, a declarat Conf. Univ. Dr. Diana Păun, consilier prezidențial, în cadrul celei mai recente ediții a Conferinței Spital Connect, întâlnirea comunității de management de spitale publice din România. Acesta a avut loc în 9-10 iunie 2023, la Novotel Bucharest City Centre.

„România este prima țară din întreaga lume care are o lege a medicinii personalizate. Soluțiile inteligente sunt parte din asistența medicală modernă. Investițiile în infrastructura spitalicească, în dotarea spitalelor publice cu echipamente, cu robotică, cu materiale destinate reducerii riscului infecțiilor asociate asistenței medicale, toate acestea duc la îmbunătățirea calității serviciilor, pe care ne-o dorim cu toții. Digitalizarea, la acest moment, nu reprezintă viitorul, ci prezentul în medicină”, a mai spus Diana Păun.

La rândul său, Valentin Ciocan, Președintele ANMCS, a declarat: „Ar trebui să avem o relație mai directă cu managementul spitalelor si cu SMC-urile spitalelor. Aici intervine ruptura la noi. În momentul în care se face acreditarea spitalelor ar trebui să fie pusă întrebarea: ce faceți în viața de zi cu zi? Dacă tu respecți procedurile, nu are cum să apară un blocaj a celui intervievat”.

„Sper că lucrurile vor evolua în interesul pacientului. Am fost întrebat ce-mi doresc de la funcția în care mă aflu: îmi doresc ca atunci când ies din spital să ies sănătos, sau măcar doar cu ce am intrat, să nu iau și altceva”, a mai spus Ciocan.

Andreea Naggar, Secretar de Stat în Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, a declarat că România a decis să aibă un program dedicat sectorului de sănătate. Programul este structurat pe 7 priorități și are o alocare de peste 5,88 miliarde de euro.

Prioritatea 1 dispune de o alocare de peste 800 milioane de euro și urmărește creșterea calității serviciilor de asistență medicală primară comunitară a serviciilor oferite în regim ambulatoriu dar și îmbunătățirea și consolidarea serviciilor preventive.  Pentru prioritatea 2 sunt alocate peste 700 milioane de euro și vor fi investiți în servicii de reabilitare, paliație și spitalizări pentru bolile cronice. Prioritatea 3 vizează creșterea eficacității și rezilienței serviciliului medical în domenii critice, de importanță strategică, cu impact transversal asupra serviciilor medicale și asupra stării de sănătate. Prioritatea 4 se concentrează pe investiții în infrastructuri spitalicești noi.  Prioritatea 5 – abordări inovative în cercetarea din domeniul medical.  Prioritatea 6 – digitalizarea sistemului medical.  Prioritatea 7 – măsuri care susțin domeniile oncologie și transplant”, a detaliat Andreea Naggar.

Prof. Univ. Dr. Dan Mircea Enescu, Președintele Consiliului Național al Siguranței Pacientului, a prezentat principalele obiective ale Consiliului: formarea și implementarea culturii siguranței pacientului în rândul profesioniștilor din sănătate; formarea și implementarea culturii calității și siguranței serviciilor de sănătate în rândul pacienților și aparținătorilor.

„Cultura stă la baza acestui consiliu deoarece în ultimii 20 de ani ne dorim trecerea dintr-o cultură estică, în una vestică, care înseamnă o schimbare la 180 de grade, un mare efort. (…) Trebuie făcută o delimitare clară atunci când vine vorba despre drepturile pacienților, aparținătorilor și profesioniștilor”, a mai spus Enescu.

Grațiela Iordache, Coordonator Compartiment Implementare Proiecte, ANMCS – Finanțări Europene pentru Creșterea Calității Serviciilor din Sănătate, a subliniat că scopul ANMCS constă în asigurarea şi îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului, prin standardizarea şi evaluarea serviciilor de sănătate şi acreditarea unităţilor sanitare.

Strategia de dezvoltare instituțională ANMCS prevede: dezvoltarea de parteneriate internaționale; reprezentarea ANMCS în formate de lucru ale OCDE; reprezentarea ANMCS în rețeaua de puncte focale ale OMS; colaborare strânsă cu BM”, a explicat Grațiela Iordache.

Mădălina Argăseală, Senior Expert RoHealth – Clusterul pentru Sănătate și Bioeconomie, a prezentat o serie de oportunități de finanțare internaționale pentru spitale.

„Modelul de investiții pe care îl propunem este numit “Triunghiul investițiilor”, care trebuie să urmărească investițiile în noi modele de îngrijire și servicii, infrastructură și inovații medicale. Dacă acest triunghi se formează vom avea unități sanitare performante”, a spus Mădălina Argăseală.

Lector. Univ. Dr. Dragoș Vana, Fondator Graphs.ro, a vorbit despre Mecanismul de Feedback al Pacientului – Date statistice, grafice și hărți.

Graphs.ro este un proiect început în pandemie, cuprinde mii de grafice și statistici, are sute de mii de vizitatori pe zi, peste 45 de milioane de grafice vizualizate pe platformă. Mecanismul de feedback al pacientului a apărut în urma unui Ordin al Ministerului Sănătății din 2016 care spune că la externare pacientul va primi un sms în care este invitat să răspundă la 10 întrebări. Datele sunt publice și disponibile pe data.gov.ro. Toți parametrii urmăriți în chestionarul de feedback s-au îmbunătățit constant de la începutul culegerii datelor (ultimii 6 ani), dar chiar și de la lună la lună se văd îmbunătățiri”, a menționat acesta.

Elena Ovreiu, Cofondator & CEO BIOdyssey Health Innovation Hub, a vorbit despre SmartMed: medicina viitorului: “Vorbim de digitalizare în spitale și acest lucru nu este posibil dacă nu avem oameni tehnici care să se ocupe de funcționarea tehnologiei.  Medicina viitorului înseamnă digitalizare, tehnologie sofisticată, medicină personalizată, soluții care să-l asiste pe medic în eficientizarea modului în care lucrează”.

“Inovația în sănătate înseamnă interoperabilitatea datelor, digitalizare și oameni tehnici în spitale. Într-o țară ca România digitalizarea se va face de sus în jos, la nivel național, iar recomandarea noastră este să începem cu digitalizare și interoperabilitate făcută la nivel regional. Este nevoie ca în spitalele din țară să avem departamente de oameni tehnici, adică tehnicieni, ingineri medicali și oameni care să se ocupe de mentenanță”, a mai spus Elena Ovreiu.

La rândul său, Dr. Ion-Gheorghe Petrovai, Cofondator și Director of Innovation at FreshBlood HealthTech, a prezentat auditorului Provocările digitalizării în domeniul sănatății.

“În primul rând trebuie să avem o claritate legat de ce ne propunem și aici avem întâlnim 3 pași: digitizare, digitalizare și transformare digitală. Ce măsurăm când ne dorim să facem digitalizare? Accentul nu trebuie pus pe partea financiară, ci pe rezultatele pe care le dorim. Progresul pleacă de la oameni care își doresc să facă proiecte și care să se implice în parteneriate cu impact măsurabil”, a conchis Petrovai.

 

Spital Connect vine în continuarea Programului Național de Management Medical Modern în Spitalele Publice, lansat în 2007, reprezentativ pentru societatea medicală românească. Programul are un istoric de 27 de ediții fizice și peste 20 de ediții online organizate până în prezent, cu peste +12.000 de participanți în total.

Conferința Spital-Connect a fost organizată de Oameni și Companii-OSC în parteneriat instituțional cu Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate – ANMCS și creditată cu 15 Puncte de Formare Continuă ANMCS.

Evenimentul s-a realizat cu sprijinul partenerilor: HP, Schrack Seconet, Syonic, Klintensiv, NoventIQ, InnovateIT, Multi Cleaning System, LiamedeClinic Hub, EventsOnline.ro, MedicalManager.ro, Diabeta, MedicaAcademica.