Tinerii din România care nu deţin competenţele necesare sau nu au studii de formare profesională se confruntă cu bariere specifice în ceea ce priveşte accesul pe piaţa muncii, a afirmat preşedintele Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), Cristina Chiriac, la o întâlnire cu deputatul Harard Troch, membru al Parlamentului Austriei.

,,În România, tinerii care nu deţin competenţele necesare sau nu au studii de formare profesională se confruntă cu bariere specifice în ceea ce priveşte accesul pe piaţa muncii. Cred că este momentul să venim cu o nouă abordare: să înţelegem că învăţământul profesional reprezintă o oportunitate uriaşă pentru tineri, nu un inconvenient! Că tinerii care învaţă într-o şcoala de meserii vor avea şanse reale pe piaţa muncii prin calificarea pe care o vor obţine în urma anilor de practică efectuaţi. Un echilibru real între cerinţele din piaţa muncii şi sistemul educaţional, coroborat cu stimularea tinerilor care aleg şcoala de meserii prin mijloace financiare şi fiscale reprezintă cheia reuşitei în a schimba mentalităţi şi a implementa în România un sistem de învăţământ profesional, vocaţional generator de plus valoare pe piaţa muncii şi în economie”, a menționat Cristina Chiriac.

La rândul său, preşedintele Federaţiei Naţionale pentru Petrol şi Gaze (FPPG), Franck Neel, a susţinut ideea că e nevoie de o legătură timpurie între tineri şi angajatori, iar acest lucru se poate realiza prin intermediul învăţământului dual.

,,Angajatorii joacă un rol esenţial în a identifica locuri de muncă durabile pentru tineri şi pentru a crea oportunităţi de formare profesională. O legătură timpurie între tineri şi angajatori, prin intermediul învăţământului dual, este, de asemenea, importantă pentru că astfel companiile pot să conştientizeze problemele cu care se confruntă tinerii şi pot oferi sprijin angajatorilor pentru a înţelege şi aborda aceste probleme”, a evidențiat Franck Neel.

Semnatarii ,,Pactului pentru Educaţie Antreprenorială”, Cristina Chiriac – preşedintele CONAF, şi Franck Neel – preşedintele FPPG, sunt invitaţii deputatului Harard Troch, membru al Parlamentului Austriei, la iniţiativa Laurei Hant, preşedinte al Asociaţiei Mihai Eminescu, pentru a participa în aceste zile la prezentarea modelului de succes a sistemului de învăţământ dual austriac şi a posibilităţilor pe care le poate oferi învăţământul profesional în rândul tinerilor.

Potrivit unui comunicat de presă al CONAF, întâlnirea de la Parlamentul Austriac cuprinde, pe lângă discuţiile punctuale referitoare la învăţământul profesional şi cel vocaţional, şi o vizită de lucru la două şcoli vocaţionale. În prezent, şcolile de meserii austriece oferă peste 200 de domenii de învăţământ orientate către nevoile companiilor şi menţin foarte intens contactul cu industria. Statisticile oficiale din Austria arată că 35% dintre copiii austrieci care termină opt clase optează să studieze la o şcoală profesională, iar peste 40% aleg învăţământul profesional urmând diverse cursuri în special în domeniul turistic, acesta fiind un pilon important de dezvoltare economică a ţării, care reprezintă peste 15% din PIB-ul ţării.

Fiecare elev care urmează cursurile unei şcoli vocaţionale este stimulat financiar cu venituri brute între 450 de euro şi 995 de euro pe lună, majoritatea dintre ei urmând cursuri practice pe parcursul şcolii într-o companie privată. La finalul studiilor, tinerii vor absolvi cursurile şcolii de meserii cu o calificare şi se vor putea integra rapid în câmpul muncii, accentul fiind pus în principal pe partea practică, 80% din timp fiind alocat activităţilor practice şi doar 20% pentru studiul teoretic.

În Austria, atât în cadrul şcolilor de meserii cât şi în şcolile înalte de formare profesională se aplică sistemul dual de instruire – combinaţia între teorie şi practică. Planurile de învăţământ sau punctele cheie ale instruirii sunt adaptate necesităţilor din economie. Astfel, ucenicii sunt instruiţi în întreprinderi pe diverse meserii sau efectuează aici perioade de practică. Această combinaţie este considerată în întreaga Europă ca fiind exemplară şi reprezintă un factor cheie pentru succesul economiei austriece.

În România, ,,Pactul pentru Educaţie Antreprenorială” a fost semnat în decembrie 2019 şi presupune introducerea de ore de educaţie antreprenorială în învăţământul gimnazial şi susţine dezvoltarea competenţelor antreprenoriale în rândul tinerilor, prin modalităţi noi şi creative de predare şi învăţare.