Compania Antibiotice a avut cresteri peste nivelul pietei farmaceutice romanesti la finele anului 2015

Antibiotice IașiDesi piata totala a inregistrat in 2015 pentru prima data in ultimii ani o scadere (iesiri din farmacii si spitale) atat la nivel valoric cat si cantitativ, Antibiotice SA a reusit sa obtina cea mai importanta crestere din top 15 companii farmaceutice din Romania.

Antibiotice a înregistrat un avans de 11,62% din punct de vedere valoric (comparativ cu scaderea inregistrata de piata totala de 4.74%), ocupand locul 13 in piata, cu o cota de piata de 2,45%, dar si un salt de 2,1% din punct de vedere cantitativ (comparativ cu scaderea in consum inregistrata de piata totala de 0.87%), ocupand locul 4 in topul companiilor prezente pe piata genericelor si OTC-lor din Romania (in urcare o pozitie comparativ cu 2014). Totodata, Antibiotice furnizeaza 5,56% din volumele pietei totale.

Ca si pondere in structura vanzarilor Antibiotice, segmentul de retail (vanzari in farmacii) reprezinta principalul canal de vanzare (75% valoric). Astfel, in anul 2015, segmentul de retail a inregistrat o evolutie pozitiva la nivel valoric (+10,81%) comparativ cu scaderea inregistrata de piata de (-5,73%).

Vanzarile cantitative ale companiei Antibiotice pe segmentul de retail au crescut, peste nivelul pietei cu +3,43% (comparativ cu scaderea inregistrata de piata -0,98%). In ceea ce priveste canalul de vanzare hospital medicamentele marca Antibiotice inregistreaza in anul 2015 comparativ cu 2014 o crestere valorica de +14,11% comparativ cu cresterea de +2,72% inregistrata de piata. Cresterea valorica pe piata de hospital (generice si OTC) a fost influentata in special de evolutia pozitiva a vanzarilor medicamentelor antiinfectioase (+16,10%).

Cu o cota de piata de 18,8% (in crestere cu 10,6% comparativ cu 2014), Antibiotice este lider pe piata genericelor si OTC-urilor vandute in spitalele din Romania.

In 2015 portofoliul companiei a fost completat cu 5 produse noi din clasele terapeutice pe care Antibiotice doreste sa-si consolideze pozitia in urmatorii ani: clasa Antiinfectioase, clasa Preparate dermatologice si clasa Genito-Urinar.

In 2015 au fost identificate strategiile optime care au permis societatii consolidarea pe segmente de piata unde e recunoscuta:

  • locul 1 pe segmentul de unguente – cota de piata 27,7%;
  • locul 1 pe segmentul supozitoare – cota de piata 42,44%;
  • locul 1 pe segmentul pulberi injectabile – cota de piata 75,38%.

„In conditiile in care preturile medicamentelor generice s-au redus in medie cu 20% de la inceputul lunii iulie 2015, iar taxa clawback la Antibiotice a reprezentat 11,1% din veniturile de produse obtinute pe piata interna, societatea si-a indeplinit indicatorii bugetati. Astfel, am reusit sa crestem veniturile din vanzari (iesiri din ATB) cu un procent comparativ cu cifrele bugetate si sa aplicam o politica prudentiala in ceea ce priveste ajustarile la nivelul clientilor pietei de retail, de aproximativ 5000 de farmacii. Neefectuarea acestor ajustari ar fi dus profitul brut la nivelul de 42 milioane lei”, a declarat Ioan Nani, director general Antibiotice.

 

Avans de 7% pe pietele externe

Antibiotice a incheiat anul 2015 cu o cifra de afaceri la export de 20,5 milioane euro, in crestere cu 7% fata de anul 2014. Totodata, profitul din vanzarile la export a crescut cu 45% comparativ cu anul anterior. Cresterea a fost determinata in principal de evolutia pozitiva a vanzarilor de Nistatina substanta activa, produs pentru care Antibiotice isi mentine de 3 ani pozitia de lider mondial.

Pentru produsele finite, principala piata de desfacere in anul 2015 a fost America de Nord, in principal prin exporturile de produse injectabile pe piata S.U.A., Antibiotice avand inregistrate 6 produse in aceasta piata. De asemenea, produsele finite marca Antibiotice au fost exportate si pe pietele din Europa, Orientul Mijlociu si Rusia – tarile foste C.S.I.

Principalele produse finite exportate de catre Antibiotice au fost din clasa antiinfectioase, pentru care compania este recunoscuta atat pe plan national cat si la nivel mondial. De asemenea, s-au inregistrat cresteri in vanzarile de medicamente din clasele cardiovascular, preparate dermatologice si tract digestiv.