Cinci tehnologii revoluționare care vor marca piața în 2016

Robo-jurnaliști, telefoane mobile inteligente care se pot plia și pot funcționa sub apă, evoluția “războiului” dintre creatorii de conținut online și programele pentru blocarea reclamelor pe site-uri sau direcția spre care se îndreaptă social-media reprezintă doar o parte dintre domeniile ale căror tendințe pentru anul 2016 sunt analizate de Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului (Reuters Institute for the Study of Journalism) în cadrul analizei “Journalism, Media and Technology Predictions 2016”.

O echipă extinsă de cercetători din cadrul Institutului Reuters, alături de colaboratori, au analizat evoluția domeniului digital înregistrată în 26 de țări. “Cunoaștem cu certitudine faptul că aceleași tendințe tehnologice au implicații diferite de la țară la țară. Digital News Project are drept obiectiv o mai bună înțelegere a acestor diferențe”, a declarat directorul de cercetare din cadrul Institutului Reuters, dr. Rasmus Kleis Nielsen.

Institutul Reuters a prezentat și o listă cu cinci tehnologii revoluționare care sunt deja sau vor fi prezente pe piață în 2016 și care promit să aducă schimbări de paradigmă în domeniul lor.

  1. Realitatea virtuală (VR):
    Anul 2016 este anul în care consumatorii vor începe să intre în posesia unor noi căști de realitate virtuală și vor dispune de conținut creat special pentru această experiență. HTC Vive va ieși pe piață în următoarele luni și se va alătura dispozitivelor Sony PlayStation VR și respectiv Oculus Rift, aparținând Facebook, tehnologia de acest tip beneficiind de o uriașă publicitate. Probabil însă că piața va fi dominată pe acest segment de produsele mai ieftine, așa cum este casca Cardboard VR de la Google, unde este suficient să dispui de un telefon inteligent Android și poți deja să pătrunzi în lumea realității virtuale.

Tehnologia realității virtuale se află încă la început, dar are potențialul să devină o industrie de multe miliarde de dolari care să ofere oportunități pentru numeroase companii, de la creatorii de conținut virtual, până la producătorii de hardware. Facebook și Google pornesc în această cursă cu un important avantaj care ar putea să le asigure supremația — acest avantaj este legat de faptul că aceste două companii controlează întregul spectru de capabilități de care au nevoie pentru succes: atât hardware, cât și software, conținut, talent și inovație dar și rețele de distribuție și de publicitate.

  1. Realitatea augmentată (AR):
    Dacă VR propune o experiență cu totul imersivă într-un altfel de realitate, tehnologia AR îmbină realitatea cu realitatea virtuală, adăugând informații la ceea ce vedem în mediul înconjurător. Microsoft HoloLens sunt mai mult decât niște ochelari smart, fiind un computer portabil dotat cu sistemul de operare Windows 10. Acești ochelari sunt dotați cu sisteme moderne de senzori, un display 3D și sunet spațial care permit pătrunderea în universul realității augmentate. Utilizatorii interacționează folosindu-și ochii, vocea și mâinile. O serie de companii, printre care cea mai importantă este Samsung, și-au exprimat deja interesul să participe la dezvoltarea unor noi game de gadgeturi și accesorii care să completeze și să ridice capabilitățile acestor ochelari.

Alte companii precum Atheer își îndreaptă eforturile spre milioanele de oameni care lucrează în medii în care au nevoie de informații și, concomitent, trebuie să aibă și mâinile libere, așa cum sunt, spre exemplu, medicii chirurgi. Tehnologia Google Glass este, de asemenea, adaptată în acest sens.

Un alt actor care ar putea avea un rol important în cursul acestui an, în viziunea Institutului Reuters, este compania start-up Magic Leap, susținută de Google, care și-a anunțat trecerea de la proiectare la construcția unor dispozitive de realitate augmentată ce vor putea fi folosite atât pentru distracție cât și la muncă.


3. Noua generație de drone:
Conform așteptărilor, vânzările de drone ar putea să depășească 4 milioane de unități în cursul acestui an și ar putea ajunge la 20 de milioane de unități vândute până în 2020. În SUA, Autoritatea Federală pentru Aviație (FAA) le impune utilizatorilor de drone să-și înregistreze unitățile până la jumătatea lunii februarie, o decizie care sugerează faptul că drona nu mai este doar un hobby, ci pătrunde în sectorul serviciilor. Probabil că vor mai trece câțiva ani până la exploatarea comercială, în servicii, a dronelor. Până atunci trebuie să apară și o legislație în domeniu care să reglementeze, spre exemplu, protejarea intimității sau a siguranței personale. O altă problemă legată de drone este potențiala lor folosire de către grupări teroriste pentru a duce la îndeplinire atacuri.

Producătorii de drone își vor dota echipamentele cu noi tehnologii pentru siguranța zborului. Software de la companii precum DroneDeply va asigura capacitatea acestor aparate de a evita obstacole atât în zbor, cât și la decolare și aterizare.

În acest timp Amazon continuă să-și îmbunătățească flotila de drone prototip, concepute special pentru realizarea de livrări la domiciliu — Amazon Prime Air.

Actori importanți din media, printre care Washington Post și CNN participă la un program de cercetare în cadrul Virginia Tech pentru folosirea dronelor în misiuni de presă, acoperirea evenimentelor importante aflate în desfășurare, obținerea de noi perspective și verificarea informațiilor.

De asemenea, Twitter se pregătește să lanseze o tehnologie de control al dronelor prin tweet-uri.

  1. Internetul lucrurilor:
    Numărul dispozitivelor conectate la internet continuă să crească exponențial, fie că este vorba de noi display-uri smart, gadgeturi și wearables, dar și dispozitive cu senzori integrați care permit optimizarea și îmbunătățirea serviciilor oferite în timp real.

Oglinzile smart, spre exemplu, sunt dotate cu camere video 3D care le transformă într-o cabină de probă a viitorului, ajutându-i pe consumatori să probeze, în mod virtual, diferite produse înainte de a le cumpăra. Chiar și becurile se schimbă după ce sunt conectate la internet. Sistemul de iluminat Phillips permite schimbarea culorilor luminii în funcție de dorințele utilizatorului și pot fi programate să se stingă sau să se aprindă de pe telefonul mobil.

Amprenta pe care așa-numitul internet al lucrurilor și-o poate lăsa asupra domeniului de afaceri sau al serviciilor publice este și mai importantă. Din ce în ce mai multe dispozitive inteligente, de la mașini autonome, fără șofer, până la sisteme de semaforizare inteligente sau termostate dotate cu senzori sunt conectate la internet și prin internet se conectează unele cu altele, permițând emergența unor noi categorii de servicii dar și un mai bun control și o mai mare optimizare a funcțiilor existente în timp real.

Odată cu aceste noi capabilități apar și noi dezbateri cu privire la păstrarea caracterului personal al informațiilor care pleacă de la aceste dispozitive spre marile corporații producătoare, corporații care ar putea să le folosească doar pentru a-și maximiza profitul cu orice preț. Într-un apartament modern, în care numeroase aparate electronice și electrocasnice sunt conectate la internet, va fi greu să mai vorbim despre intimitatea propriei locuințe.

  1. Moneda virtuală:
    Suișurile și coborâșurile primei monede virtuale, Bitcoin, sugerează că avem nevoie să ajungem la un nivel mai profund de încredere pentru ca internauții să fie dispuși să-și schimbe banii într-o monedă virtuală, care ușurează tranzacțiile online, dar nu este susținută de bănci sau de state. Tehnologia din spatele Bitcoin este un sistem criptografic denumit Blockchain, care poate verifica validitatea tranzacțiilor, fără a fi nevoie de implicarea unei terțe părți de încredere (autoritățile bancare sau ale statului). Această tehnologie este încă la început, însă în cursul acestui an vom putea vedea cum va fi folosit Blockchain și pentru altceva decât pentru bani. Spre exemplu Blockverify este un start-up care verifică sursa unor obiecte de mare valoare, așa cum sunt diamantele. Același lucru îl face și Verisart pentru obiectele de artă tranzacționate. Cripto-monedele și sistemele pe care acestea se bazează au potențialul de a reduce în ultimă instanță costul tranzacțiilor și de a îmbunătăți securitatea acestora. AGERPRES