Cinci echipe vor reprezenta România mai departe la NASA International Space Apps Challenge, cel mai mare hackathon din lume la care anual participă zeci de mii de oameni pentru a găsi soluții reale la probleme de pe Pământ și din spațiu. Printre proiectele câștigătoare ale hackathonului care a avut loc pe 7-8 octombrie se numără soluții de geo-agricultură, de gestionare a incendiilor în zonele fără acces la telefonie mobilă sau internet, dar și o aplicație de încărcat videoclipuri din spațiu, fiecare imagine fiind apoi transformată într-un sunet.

Echipele care merg mai departe reprezintă cele cinci orașe în care a avut loc competiția în acest an în România (offline în București și Cluj-Napoca și online în Oradea, Timișoara și Iași), fiind aleasă o echipă per oraș. Astfel, cele cinci echipe câștigătoare sunt: Dvloper.io pentru București, R.A.G.E la Cluj- Napoca, Open 360 în Timișoara, Kilonova în Iași și Soft Hoarders în Oradea.

Mai mult de 50.000 de participanți din peste 400 de orașe

Cele cinci echipe au fost alese dintr-un total de 28 de echipe în România. În ceea ce privește numărul participanților, în România au fost 189 de concurenți, țara noastră fiind pe locul al șaselea în Europa ca număr de participanți.

La nivel global au fost mai mult de 50.000 de participanți din peste 400 de orașe.

Misiunea NASA International Space Apps Challenge este de a stimula colaborarea, creativitatea și gândirea critică, de a încuraja interesul pentru explorarea Pământului și a spațiului, de a crește gradul de conștientizare la nivel global a datelor NASA și de a dezvolta următoarea generație de oameni de știință, ingineri, specialiști în tehnologie și designeri.

În timpul hackathonului, participanții utilizează datele publice ale NASA (National Aeronautics and Space Administration) și ale partenerilor săi din agențiile spațiale.

La hackathon pot participa programatori, oameni de știință, designeri, ingineri, pasionați de tehnologie, specialiști în storytelling din întreaga lume.

Cine sunt câștigătorii din România și ce soluții au propus. Printre câștigători se numără și elevi de liceu

Dvloper.io, echipa care a câștigat competiția din București, a propus Demeter, o aplicație de geo-agricultură care se adaptează la nevoile parcelei. Astfel, soluția poate îmbunătăți capacitatea de luare a deciziilor și de prognoză, oferă o analiză a randamentelor recoltelor din trecut și date pentru planificarea viitoarelor recolte (de exemplu, ce tip de cereale sunt cele mai potrivite pentru a fi cultivate), sau poate economisi consumul de apă. Membrii echipei sunt Răzvan Georgescu, Thushara și Andrei Zvirid.

R.A.G.E, echipa câștigătoare la Cluj, a creat un sistem de alertă timpurie în caz de urgență pentru zonele cu risc de incendii. Sistemul ar putea trimite mesaje de urgență și informații către și dinspre zone și comunități izolate care nu au acces la infrastructura GSM sau la internet. Membrii echipei sunt Gabriel Oltean, Eusebiu Ștefan Coltanel, Răzvan Udrea și Adrian Costea.

Open 360, echipa care va reprezenta Timișoara, a realizat o platformă de tip marketplace prin care voluntarii pot urmări proiectele NASA Open Science preferate, primind în fiecare săptămână un e-mail cu progresele realizate în cadrul proiectului. Membrii echipei Open 360 sunt Alexandru-Florin Boboc și Cătălin Andrei Bora.

Kilonova, echipa câștigătoare la Iași – formată din elevi de liceu, a dezvoltat Selenotone, un site prin intermediul căruia utilizatorii au posibilitatea de a încărca un videoclip din spațiu. Acest videoclip este apoi procesat de un program creat de echipa Kilonova care oferă ulterior un sunet corespunzător elementelor vizuale. Membrii echipei sunt liceenii Dragoș Lazăr, Octavian Găinaru, Andrei Pătrașcu, Maria Vasilache, Teodor Moscaliuc și Rareș Neculau.

“Suntem șase elevi de liceu pasionați de tehnologie, știință, design și inovație. Primul nostru proiect împreună, Selenotone, este o mărturie a devotamentului nostru pentru a permite tuturor să aibă acces la progresele științifice, indiferent cât de tineri sau bătrâni, apți sau cu dizabilități, experimentați sau neexperimentați ar fi. Credem că știința ar trebui să fie accesibilă tuturor și suntem mândri de eforturile noastre de a reduce decalajul dintre cercetarea de ultimă oră și comunitatea mai largă”, a declarat Dragoș Lazăr, elev si membru al echipei Kilonova.

Soft Hoarders, echipa câștigătoare din Oradea, a creat o aplicatie de educație și conștientizare a utilizării apei care se numește „The Water Cycle: Balancing Act”. Membrii echipei sunt Bogdan Alexandru Văduva, Vlad Ciunel Vlad și Alexia Bulubasa.

“Mi-a plăcut enorm energia acestui eveniment, cât de implicați au fost mentorii și toți oamenii din jurul competiției. Noi am fost mereu pasionați de spațiu, de sateliți și ne-am bucurat că există o competiție dedicată chiar acestui domeniu. Ne-au plăcut modelele de Inteligență Artificială oferite de NASA și vom continua să creăm din ce în ce mai mult soluții bazate pe Machine Learning”, a declarat Răzvan Georgescu (27 de ani), membru al Dvloper.io, echipa care a câștigat competiția de la București.

“Participarea ca jurat la hackathonul NASA International Space Apps Challenge a fost o experiență grozavă, iar ceea ce mi-a plăcut foarte mult a fost faptul că am văzut din nou ce oameni creativi are România. În ceea ce privește participanții la edițiile viitoare, cred că ar trebui ca aceștia să își gândească soluțiile cât mai în detaliu, să vadă cine și cum ar utiliza soluțiile propuse. Ar ajuta foarte mult ca participanții să se gândească dinainte ce teme vor alege astfel încât în timpul hackathonului să aibă foarte clar în minte cum va arăta soluția lor. De asemenea, mi-ar plăcea să aibă mai multă încredere în ei, iar atunci când își prezintă soluțiile să gândească și să vorbească ca niște învingători. M-am bucurat să văd în echipe oameni foarte tineri pentru că un astfel de eveniment le permite să găsească soluții la probleme reale în afara birocrației, fără niciun fel de limite. Astfel, participanții chiar pot da frâu liber imaginației”, a declarat Armand Domuța, General Manager al Restart Energy și membru al juriului NASA International Space Apps Challenge.

“E impresionant să vezi atât de mulți tineri pasionați, creativi și cu spirit inovator și antreprenorial în același loc, punându-și în valoare toate abilitățile pentru a avansa rapid de la o idee la un MVP care adresează nevoi reale din ecosistemul lor. Am descoperit multe proiecte interesante și abordări diferite la provocări asemănătoare, modele inovatoare de gândire, orientare pe soluții și integrarea nativă a tehnologiei. Așa apare, de fapt, inovația, iar hackathonul este încă o dovadă că generațiile care vin din urmă sunt echipate pentru transformarea digitală a viitorului”, a spus Gerke Witteveen, CEO NN Pensii și mentor NASA International Space Apps Challenge.