Cifra de afaceri din industria HoReCa a scăzut în anul 2020 cu 35% faţă de 2019, la 17,9 miliarde de lei, în comparaţie cu 27,5 miliarde de lei în 2019, ca urmare a pandemiei, relevă o analiză realizată de platforma Termene.ro pe baza situaţiilor financiare raportate de companiile din România.
Numărul de angajaţi din industria hotelurilor şi a restaurantelor s-a redus pe parcursul anului 2020 de la 186.000 la 150.000, o scădere de 19% în raport cu anul anterior. Nivelul cumulat al pierderilor nete din HoReCa a crescut cu 220% în 2020, până la 2,3 miliarde de lei, faţă de 710 milioane de lei în 2019.
Potrivit analizei, profitul net înregistrat de firmele din industria HoReCa aflate pe plus a scăzut cu 46,5%, la 2,49 miliarde de lei în 2020, în raport cu 4,65 miliarde lei în 2019.
Industria ospitalităţii este sectorul care a înregistrat cea mai mare creştere a pierderilor nete în anul 2020, de 220%, fiind urmată de industria de evenimente (creştere a pierderilor nete cu 169% în 2020 faţă de 2019) şi de sectorul informaţiilor şi al comunicaţiilor, cu un avans de 81% al pierderilor nete, potrivit analizei Termene.


În ceea ce priveşte evoluţia cifrei de afaceri, doar industria de evenimente, grav afectată de pandemie, a înregistrat o scădere mai mare decât operatorii din HoReCa, cu un declin total de 38% în 2020 faţă de 2019.
„Am procesat datele disponibile în platforma Termene.ro, pe baza bilanţurilor depuse de companii, şi avem deja primele concluzii relevante statistic despre impactul pandemiei asupra mediului de business românesc. Vestea proastă este că avem domenii de activitate şi companii care au fost lovite puternic de pandemie. Spre exemplu, după un an în care s-a vorbit despre scăderi cuprinse între 20% şi 70% în HoReCa, acum vedem cu adevărat că hotelurile şi restaurantele au avut în 2020 încasări mai mici cu 35% faţă de 2019″, a declarat Adrian Dragomir, co-fondator al Termene.ro.
În tot acest context, antreprenorii şi managerii din România sunt tot mai preocupaţi de capacitatea de plată şi riscul de insolvenţă pentru toţi clienţii şi furnizorii actuali, dar şi pentru cei pe care îi prospectează. Numărul verificărilor în rândul firmelor din România s-a dublat în contextul pandemiei. Termene oferă produsul „Verificare firme”, prin care utilizatorii au acces instantaneu la informaţii brute sau rapoarte avansate despre datele financiare, fiscale şi juridice ale tuturor firmelor din România, din surse sigure şi actualizate în timp real.
În ceea ce priveşte adaptarea industriei HoReCa în contextul pandemiei, analiza arată că în ultimul an, inovaţia, adaptarea companiilor şi sectorul delivery au menţinut pe linia de plutire multe business-uri din industria HoReCa. Concret, în timpul pandemiei, 47% din piaţa restaurantelor a fost generată de servicii de delivery.
Rezultatele analizei Termene.ro sunt confirmate şi de studiul National Foodservice Research, realizat de Hospitality Culture Institute. Valoarea totală anuală a pieţei de mâncare gătită şi băuturi out of home (restaurante standard, fast-food, cantine, pub-uri şi supermarket-uri) în cinci dintre cele mai mari oraşe din ţară (Bucureşti, Timişoara, Iaşi, Cluj şi Braşov) s-a ridicat, în 2020, la 10,2 miliarde de lei – o scădere de 29% faţă de nivelul înregistrat în 2019. Potrivit studiului, cele cinci oraşe reprezintă 60% din totalul pieţei, ceea ce duce industria ospitalităţii la o valoare de 17 miliarde de lei în anul 2020. Valoarea este în linie cu rezultatele publicate joi de Termene.
De asemenea, industria HoReCa are o contribuţie semnificativă la evoluţia unor companii ce dezvoltă afaceri în domenii conexe, precum agricultură, furnizori locali de ingrediente, producători şi distribuitori de materie primă în bucătărie, importatori şi distribuitori de produse alimentare, prestatori de servicii dedicate industriei, precum şi sisteme de gestiune, curăţenie, transport, logistică, ambalaje.


Astfel, conform organizaţiei patronale HORA şi membrilor Alianţei Pentru Turism (APT), aportul HoReCa la PIB este de aproximativ 5,07% astfel: impact financiar direct (valoare adăugată) – 3,42%; impact social (salarii angajaţi şi aport consum) – 0,91%; impact financiar indirect (furnizori şi investiţii) – 0,74%.
„Pentru a începe şi continua investiţiile, firmele au nevoie de predictibilitate. Managerii şi antreprenorii români îşi doresc să conducă afaceri predictibile. Ca soluţii de revenire din criză, abia acum a fost pus în dezbatere publică apelul de proiecte pentru granturile de ajutor de stat HoReCa. Prin schema de ajutor de stat, operatorii a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19 pot beneficia de compensarea a 20% din pierderile suferite în 2020 faţă de 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro pe întreprindere unică. Aceasta schemă de ajutor de stat este absolut necesară, chiar dacă vine după 16 luni de la declanşarea pandemiei în contextul în care industria HoReCa a înregistrat cele mai mari creşteri ale pierderilor nete în anul 2020”, se mai arată în document. AGERPRES