Cifra de afaceri a producătorilor de bere din România a crescut în anul 2019 cu 5,2% față de anul anterior și cu 51% comparativ cu anul 2010, atingând un nivel record de 4,5 miliarde de lei, potrivit analiștilor KeysFin. Cu toate acestea, pentru 2020 specialiștii KeysFin estimează o scădere de aproximativ 1,6%, în baza datelor de la INS, însă, în 2021, trendul este unul ascendent.

„Piața berii din România a reușit să treacă peste pandemia de COVID-19, înregistrând o mică scădere în contextul anului trecut, comparativ cu alte industrii care au fost puternic afectate de criza sanitară. Mai mult, în ciuda scăderii dramatice din sectorul HoReCa, jucătorii prezenți pe plan local au mizat pe creșterea consumului domestic, iar planurile lor s-au dovedit realiste având în vedere creșterea estimată pentru anul curent. În continuare, potențialul pieței este unul de creștere, mai ales odată cu relaxarea măsurilor anti-pandemie din această vară, iar rezultatele aferente anului în curs au toate șansele să contribuie nu numai la revenirea la cifrele de dinainte de martie 2020, ci chiar la depășirea acestora.”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin.

PIAȚA LOCALĂ DE BERE, CONTROLATĂ ÎN CONTINUARE DE ACEEAȘI 3 INVESTITORI STRĂINI

În anul 2019, în România își desfășurau activitatea 100 de producători de bere, cu 17,6% mai mulți decât în 2018 și cu 317% mai mulți decât în anul 2010. Cu toate acestea, 86% din piața locală de bere este controlată de aceleași 3 companii, toate cu acționariat preponderent străin.

Conform datelor de la Ministerul Finanțelor, liderul acestui sector este încă o dată compania URSUS BREWERIES S.A. care deține, printre altele, mărcile Timișoreana, Ursus, Grolsch, Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell, Ciucaș, Stejar și Azuga. Parte a grupului japonez ASAHI BREWERIES, compania a realizat în 2019 o cifră de afaceri de aproape 2 miliarde lei, ajungând la o cotă de piață de 44%.

Locul secund este ocupat de firma olandeză HEINEKEN ROMÂNIA S.A., care comercializează pe plan local mărcile Heineken, Silva, Ciuc, Golden Brau, Bucegi, Neumarkt, Harghita, Hațegana, Gambrinus, Affligem, Edelweiss, Birra Moretti, Amstel și Desperados. În anul 2019, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 1,2 miliarde lei, aferentă unei cote de piață de 27%, aceasta reușind să marcheze trecerea de la cea mai mare pierdere netă din piața producătorilor de bere, de 33,8 milioane de lei în 2018, la al doilea cel mai mare profit din piață, de 117,5 milioane de lei în 2019, conform analiștilor KeysFin.

În continuare, locul 3 este completat de compania BERGENBIER S.A., cu afaceri de 651 milioane lei în 2019, respectiv o cotă de piață de 15%. BERGENBIER S.A. este controlată de olandezii de la MOLSON COORS NETHERLANDS BV și comercializează pe piața locală mărcile Bergenbier, Staropramen, Stella Artois, Beck’s, Noroc, Corona și Lowenbrau.

Conform cifrei de afaceri înregistrate în anul 2019, următoarele poziții sunt ocupate de UNITED ROMANIAN BREWERIES BEREPROD S.R.L. (465,5 milioane lei), ALBRAU PROD S.A. (39 milioane de lei), LIXID PROJECT S.R.L. (34,8 milioane de lei), BERMAS S.A. (32,8 milioane lei), MARTENS S.A. (21,6 milioane lei), FABRICA DE BERE BUNĂ S.R.L. (5,7 milioane lei) și nu în ultimul rând HB TRADITIONAL BREWERY S.R.L. (4,2 milioane lei).

Mai mult, comparativ cu cifra de afaceri înregistrată în anul 2018, primele 8 companii și-au păstrat poziția în clasament, ceea ce reflectă stabilitatea preferințelor consumatorilor de bere din România.

În ceea ce privește distribuția geografică, Bucureștiul este lider cu 83% din cifra de afaceri a producătorilor de bere din România, urmat de județele Ilfov (14,5%) și Harghita (0,8%). Mai mult, acestea concentrează aproximativ 98% din totalul național.

ÎN CIUDA CONTEXTULUI PANDEMIC, ROMÂNII AU CHELTUIT CU 6,5% MAI MULT PE ALCOOL ÎN ANUL 2020

Conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică, în anul 2020 un român a cheltuit în medie aproximativ 290 lei pe lună pentru cumpărarea produselor agroalimentare, cu 4% mai mult față de anul precedent. De asemenea, românii au cheltuit cu 6,5% mai mult pe băuturile alcoolice și cu 6% mai mult pentru bere, ponderea acesteia din totalul cheltuielilor cu băuturile alcoolice fiind de 53% ajungând astfel la 2,2% din totalul cheltuielilor pentru produse agroalimentare din anul 2020.

În ceea ce privește dinamica cheltuielilor medii lunare cu produsele agroalimentare, față de anul 2010, în anul 2020 se observă o creștere cu 72%, în timp ce un român plătește cu 130% mai mult pentru băuturile alcoolice, ceea ce reflectă o dublare a cheltuielilor cu berea în același interval de timp.

Conform Asociației Berarii României, România ocupă locul șapte în clasamentul țărilor producătoare de bere din Europa, în timp ce peste 97% din berea consumată la nivel local este produsă în România, iar 50% din ingrediente sunt de asemenea locale. În ceea ce privește cantitatea de bere produsă la nivelul anului 2020, volumul pieței de bere a ajuns la 16,75 milioane hectolitri, cu +0,5% față de anul precedent.

Astfel, sectorul berii continuă să aibă o contribuție semnificativă la economia țării datorită celor peste 61 mii de locuri de muncă pe care industria le asigură atât direct, cât și indirect.

Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) și care au ca domeniu principal de activitate codul CAEN 1105 – Fabricarea berii.