Un nou raport al comunității Launch, aduce la suprafață toate detaliile care stau la baza construirii unui startup early-stage, conform răspunsurilor fondatorilor români.

„Scopul raportului este să conturăm călătoria și profilul fondatorului român, cu toți factorii care influențează creșterea sa, de la factori pozitivi la negativi și, bineînțeles, tăria cu care sunt echipați pentru a depăși provocările – pentru a inspira cât mai mulți viitori fondatori să intre în lumea tehnologiei”, spune Alexandru Agatinei, CEO How to Web și Co-Organizator Launch.

Peste 58% din fondatorii din România au înființat chiar și peste 3 startup-uri, în timp ce aproape 42% sunt la prima afacere deschisă, potrivit acestui raport. 

Contrar așteptărilor, majoritatea startup-urilor early stage din țară sunt fondate de echipe (81,9%), și nu de o singură persoană, care a fondat și conduce startup-ul în mod independent (doar 18%).

Datele arată că peste 63% din startup-urile românești au angajați, în timp ce 36% nu au. Chiar și așa, în mod surprinzător, majoritatea startup-urilor respondente (aproape 72%) nu au implementat încă ESOP (Employee Stock Ownership Plan), în timp ce 28% au făcut acest lucru.

Silvia Carasel, Project Manager Google for Startups & Grow with Google Romania, co-organizator Launch, susține că „startup-urile românești în fază incipientă și ecosistemul românesc de startup-uri reprezintă unul dintre principalii catalizatori ai inovației, având un impact semnificativ asupra creșterii economice a României. Misiunea Google pentru Startups este de a sprijini startup-urile locale furnizând tehnologii avansate, know-how și resurse necesare pentru a crește și a se extinde global”.

Astfel raportul arată că nu este o surpriză că echipele fondatoare de startup-uri la început de drum sunt alcătuite din persoane cu abilități diverse. Astfel, în 94% din cazuri, echipele acoperă o combinație de abilități în domenii ca: dezvoltare tehnologică, produs, finanțe, comunicare și relații publice, vânzări, marketing, UX / UI, design, recrutare și resurse umane.

Peste 50% din startup-urile din România au fost pornite pe cont propriu, în timp ce aproape 50% dintre fondatori au căutat finanțare externă.

Potrivit raportului:

  • 28,9% dintre startup-uri au obținut până la 250.000 EUR finanțare
  • 7,8% dintre startup-uri au obținut între 250.000 – 500.000 EUR
  • 6,0%, între 500.000 EUR – 1 milion EUR
  • 4,2% au obținut între 1-3 milioane EUR
  • 1,8%, între 3-5 milioane EUR
  • 0,6% dintre startup-uri au obținut între 5-10 milioane EUR

Finanțarea externă nu este „aplicabilă” pentru majoritatea startup-urilor early stage născute în România, fapt arătat în răspunsurile de mai jos – 45,8% au răspuns că se auto-finanțează.

Când vine vorba de cealaltă jumătate, situația stă astfel:

  • 9,6% dintre startup-uri sunt finanțate de business angels 
  • 6,0% dintre startup-uri sunt finanțate de VC-uri
  • 4,2% dintre startup-uri sunt finanțate de familie și prieteni
  • 34,3% dintre startup-uri primesc investiții printr-o combinație de surse de finanțare

48,8% din startup-urile respondente, care au obținut finanțare, spun că procesele recente de strângere de fonduri au durat:

  • până la 3 luni (pentru 15,1% dintre startup-uri);
  • între 3-6 luni pentru 13,9%;
  • între 6-9 luni pentru 7,2% ;
  • mai mult de 12 luni pentru 6,6%;
  • între 9-12 luni – pentru 6,0%.

Vezi AICI raportul complet „The State of Romanian-born Early Stage Startups”.