Conform studiului „Comportamente de cumpărare în era consumatorilor digitali” lansat de Valoria, doar 4% dintre consumatorii din România spun că sunt foarte loiali companiilor fără prezență online, față de 33% în cazul celor cu prezență online.

Cei mai mulți dintre consumatorii care sunt foarte loiali brandurilor pe care achiziționează sunt cei cu venituri de până la 500 euro (20%). Dintre consumatorii care spun că ar schimba brandul actual cu al unui competitor dacă ar primi un mic beneficiu în plus, cei mai mulți sunt cei cu venituri de 1.001-1.500 euro (22%), urmați de 21% dintre consumatorii cu venituri de peste 2.500 euro care ar schimba produsul/serviciul oricând.

Studiul Comportamente de cumpărare în era consumatorilor digitali ia în considerare factorii interni și externi care influențează acest comportament al consumatorilor. Factorii externi luați în considerare sunt cei demografici și socio-economici. În timp ce factorii interni surprind trăsături și comportamente ce includ atitudini, percepții, motivații și imaginea de sine a consumatorilor. O consecință a răspunsurilor primite, studiul distinge mai multe elemente legate de comportamentele de cumpărare. Unele se referă la timpul de livrare, preț, disponibilitate, iar celelalte se referă la brand, personalizare și politicile companiei. Studiul parcurge etapele unui proces de cumpărare de la căutarea și selecția informatiei până la comportamentele post-cumpărare. De aceea este o referință valoroasă pentru companiile din România și o sursă necesară pentru decizii strategice”, spune Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.

Sursa principală de informare pentru 84% dintre consumatori este mediul online, dar 52% contează pe părerile și recomandările prietenilor și familiei. Consultantul din magazin este o sursă de informații folosită de numai 3 din 10 consumatori, iar reclamele specializate sunt folosite ca sursă de informație despre serviciile sau produsele dorite de 24% dintre consumatori. Presa și televiziunea sunt surse de informație pentru 22% dintre cumpărători. Așadar, reclamele aduc motive emoționale de cumpărare, nefiind apreciate ca surse de informație.

46% dintre respondenți spun că informația provenită din mediul online a fost folositoare atunci când au căutat produse sau servicii în ultimul an, 19% consideră că informația a fost doar satisfăcătoare, 15% spune că a fost puțin folositoare, iar 3% consideră că informația din mediul online a fost complet nefolositoare.

Reclamele la TV sunt de-abia pe locul al treilea în ceea ce privește percepția respondenților legată de tipul de publicitate care îi influențează să achiziționeze produsul sau serviciul dorit – numai 24% au ales această opțiune. Pe locul întâi sunt reclamele pe website-uri alese de 56% dintre respondenți, iar pe locul al doilea sunt reclamele pe rețelele sociale, alese de 47% dintre respondenți. Reclamele in reviste și presa scrisă au fost alese de 19% dintre respondenți, iar reclamele difuzate la radio de 11%.

În România, prețul produselor și/sau serviciilor comercializate este cel mai important factor care influențează decizia de cumpărare pentru 54% dintre consumatorii din România. Brandul este pe locul al doilea, fiind apreciat de 15% dintre respondenți, același procent de 15% primind și caracteristicile tehnice. Calitatea și termenii de garanție sunt apreciate de 9% dintre consumatori, iar disponibilitatea și termenii de livrare de 6%.

Procentele de importanță ale prețului variază de la 85% în cazul automobilelor, 82% în cazul serviciilor de telefonie mobilă și internet, și 80% pentru încălțămine sau îmbrăcăminte, până la 63% la produsele alimentare și 58% la serviciile medicale. Medoda de plată contează cel mai mult la împrumuturile bancare (17%) și la produsele de asigurare (16%), iar livrarea la serviciile medicale (31%) și produsele alimentare (29%).

Pe de altă parte, decizia de cumpărare este cel mai puternic influențată de informațiile prezentate (74% dintre respondenți pun acest aspect pe primul loc), urmată la numai două puncte procentuale de livrarea acelui produs sau serviciu (72%) și la opt puncte procentuale de condițiile de garanție acordate produselor sau serviciilor comercializate (68%). Ofertele promoționale influențează decizia de cumpărare a 6 din 10 consumatori.

Acest nou studiu realizat de noi la Valoria le dezvăluie, în principal afacerilor cu prezență online, ceea ce contează pentru consumatorii din România în fiecare etapă a procesului de cumpărare. Este totodată și un ghid util pentru cei care încă nu operează în mediul online și cărora le subliniază avantajele prezenței în acest mediu. Calitatea majoră a acestui studiu este înțelegerea motivațiilor care stau la baza comportamentelor de cumpărare a consumatorilor din România. Studiul corelează nivelul de venituri ale consumatorilor cu modalitățile de informare, loializare, decizia de cumpărare și metode de plată, importanța rating-ului și feedback-ului sau caracteristicile pentru care ar plăti mai mult”, spune Elena Badea, Managing Director al companiei de consultanță Valoria, co-autor al cercetării.