Ce fac diferit liderii de succes în perioade de criză?

O analiză realizată de Alina Făniță, Partner, PKF Finconta

În funcție de sector, perioada de la începutul anului 2021 este mai mult sau mai puțin dificilă pentru companii. Numai că sunt lideri care rămân concentrați asupra creșterii chiar și acum, și tocmai acest fel de a rămâne concentrați le poate asigura creșterea companiilor pe termen lung și capacitatea de a genera randamente mai mari.

Astfel de lideri au scenarii de business pentru următoarea etapă a acestei crize și pentru perioada post-pandemică, în timp ce navighează printre șocurile situației economice actuale. Crizele sunt ocazia profilării liderilor. A fost cazul crizei precedente, este și cazul acesteia.

Liderii acestor companii au o mentalitate clară privind evoluția ciclului de creștere al companiei și industriei lor. Sunt pregătiți să-și gestioneze cheltuielile pe termen scurt, și optimizează în unele domenii, dar le cresc în altele, protejându-și totodată capacitățile de inovare și vânzare. Ei au rămas, de asemenea, dedicați strategiilor lor de creștere pe termen lung, și fac pariuri îndrăznețe atunci când ceilalți își îngheață investițiile.

Au ținut disponibile resurse înainte și în timpul crizei pentru a le permite să investească devreme în relansarea companiilor. Acești performeri au asigurat numerar înainte de criză: în comparație cu alte companii, și, în timp ce și-au încetinit temporar cheltuielile cu operațiunile, cercetarea și dezvoltarea și alte domenii, s-au diferențiat de competitori lor, accelerând rapid cheltuielile în perioada de relansare.

Din experiență crizei precedente, putem spune că triada reușitei acestor lideri este identificarea momentului optim, a zonelor cu potențial și a modalității de creștere. Întrebările când, unde și cum i-au călăuzit în drumul lor spre succes după cum urmează:

  • Când să crească. Cei mai mari câștigători au crescut chiar în recesiune, în timp ce alte companii au reușit să-și recupereze ritmul în aproximativ doi ani.
  • Unde să crească.Unii lideri și-au realocat din resursele unor părți mai puțin ciclice ale afacerilor lor existente, consolidând astfel activitatea de bază. Altele s-au extins în industriile adiacente pentru a capta noi oportunități sau a le completa pe cele existente, iar altele s-au extins în piețe externe cu potențial ridicat.
  • Cum să crească.Acești lideri au depășit inițiativele de creștere organică, lansând sau extinzând programe de fuziuni și achiziții sau construind noi capacități, precum canale digitale și oferte, pentru a spori productivitatea și a îmbunătăți accesul la segmente de clienți cu potențial ridicat de creștere.

Experiența ne învață că, pentru asigurarea creșterii profitabile, directorii trebuie să reevalueze riguros și periodic atât capacitățile lor interne, cât și forțele pieței externe. În acest fel, aceștia se pot asigura că își alocă corect resursele pentru valorificarea celor mai promițătoare oportunități.

Crizele necesită reacții rapide și decisive din partea liderilor de business, iar viitorul nu poate să aștepte. Relansările de succes necesită o mentalitate calibrată la întreg ciclul de creștere, adică o viziune pe termen lung și un angajament față de creștere, susținute de o atitudine proactivă în realizarea acesteia.