Consumul din această toamnă a fost caracterizat de o orientare generală către produse proaspete și bunuri de bază, precum carne, lactate, ouă, fructe, iar alimentele conservate sau produsele semipreparate pierd poziții față de performanța lor la nivelul întregului an 2020 vs 2019. Creșterile sunt în continuare peste 10%, însă tendința de domolire a creșterii este evidentă la multe categorii din top, arată datele unui studiu RetailZoom.

Ratele de creștere din lunile de toamnă depășesc în medie 10%, atingând aproape 20% în mijlocul lunii septembrie. Categoriile de bază precum carne, cafea, brânză, ulei, zahăr, contribuie mult la creșterea observată comparativ cu 2019, dar și băuturile alcoolice ce beneficiază în continuare de stimulent vânzări în retail (coroborat totodată cu lipsa cererii în HoReCa). Dintre categoriile nealimentare, produsele de curățenie aduc un plus comparativ cu anul anterior, ca de altfel și categoriile de protecție/igienă (mănuși și măști).

Dinamica vânzărilor pe formate de magazine este mult mai apropiată pe măsură ce anul se încheie, cu o reluare a creșterii și din partea magazinelor de format mare, ce sunt în continuare preferate pentru achiziții de stocare sau pentru bunuri nealimentare (îndeosebi pentru cele de îngrijire personală).

În lunile de toamnă piața FMCG a crescut cu 12,5%, astfel: produsele alimentare cu 12%, produsele de îngrijire personală cu 11,3%, iar produsele pentru casă cu 15,4%. Comparativ cu perioada verii, în lunile de toamnă analizate, mai puține categorii alimentare înregistrează scăderi (15% vs 20% pe timpul verii).

Produsele de îngrijire personală câștigă în această perioadă și datorită includerii în raportare a categoriilor de măști și mănuși protecție, ce aduc un sfert din creșterea sectorului din aceste 3 luni. Singurele categorii ce nu corespund unui profil de igienizare sau dezinfectare, ci unor nevoi de răsfăț și îngrijire , dar se află în top creșteri, sunt tratamentele pentru păr, produsele pentru epilare și produsele de îngrijre orală.

Produsele pentru casă par să fie motorul de creștere pentru anul viitor, grija față de ambientul personal devenită în 2020 și birou pentru mulți români fiind evidențiată nu doar de creșterile produselor de curățenie (51% pentru detergenți pentru mașina de spălat vase), ci și de produsele de îngrijire țesături (balsam, înălbitori, dezinfectanți).

Creșterea prețurilor a înregistrat un nivel mediu de 6,1% față de aceeași perioadă a anului anterior, cu o creștere mai mare pentru alimente – de 7,2%. Creșterile de preț pentru 2020 (săptămânile 1-48) la nivel de produs sunt în medie mai mari la alimente și la produsele de îngrijire a casei: alimente (+7,2%), îngrijire personală (-0,6%) și casă (+5,7%).

Majoritatea categoriilor înregistrează până la 10% creștere în preț, iar una din 6 categorii depășește pragul de 10% creștere preț comparativ cu aceeași perioadă din 2019, cu o contribuție în vânzări de 8% din bunurile alimentare si nealimentare achiziționate în perioada Sep-Nov 2020.

Studiul se referă la evoluția vânzărilor valorice (lei) în perioada 31.08-29.11.2020 (săptămânile 36-48) versus aceeași perioadă a anului 2019 (02.09-1.12) și ia în calcul 193 de categorii de produse din 3.200 de magazine din retailul modern.