Bogdan Chirițoiu (Consiliul Concurenței): “Marii retaileri au scăzut prețurile la produse alimentare cu 12,8%, după reducerea TVA”

chiritoiu_bogdanMarii retaileri au redus prețurile la produse alimentare cu 12,8%, iar magazinele tradiționale cu 9,1%, după reducerea TVA la alimente, de la 24% la 9%, a declarat președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.

“Ca urmare a reducerii TVA la produse alimentare de la 1 iunie, prețurile au scăzut atât în comerțul tradițional, cât și în cel modern: 12,8% în comerțul modern și 9,1% în comerțul tradițional. Se observă că scăderea prețurilor în comerțul modern a fost mai pronunțată decât în cazul comerțului tradițional, reducerea de TVA fiind transmisă aproape integral către consumatori. Am luat în considerare pentru această analiză un coș de 18 produse de bază”, a explicat Bogdan Chirițoiu.

Acesta susține că reducerea mai mică de preț din zona comerțului tradițional ar putea fi pusă pe seama faptului că, în acest sector, concurența nu este foarte intensă, iar o altă cauză ar putea fi evaziunea mare. Președintele Consiliului Concurenței a declarat că nu au fost observate creșteri mari de preț înainte de 1 iunie, ci numai creșteri reduse, respectiv o majorare la sfârșitul lunii mai de sub un procent.

Bogdan Chirițoiu a spus că instituția va continua să monitorizeze prețurile din magazine și în lunile următoare, scopul principal al analizei fiind acela de a vedea dacă ar putea să apară înțelegeri anticoncurențiale între retaileri. “În cazul în care concurența funcționează bine și companiile nu se înțeleg între ele, atunci mă aștept ca reducerile de taxe să se transfere în prețul la raft. Dacă nu văd procesul acesta de reducere, atunci este posibil să fie rezultatul unei înțelegeri, dar poate fi o consecință a puterii de piață pe care o are retailerul, mai ales dacă nu are niciun concurent în zonă și are public captiv”, a declarat Chirițoiu.

De asemenea, acesta a explicat că retailerii nu pot fi obligați să reducă prețurile ca urmare a scăderii taxelor, dar că în acest sector concurența este foarte puternică și o asemenea decizie ar fi echivalentă cu o “sinucidere economică”.

Analiza Consiliului Concurenței a cuprins perioada 4 mai – 5 iulie 2015, pentru 18 produse de bază, frecvența datelor furnizate fiind săptămânală. Nouă retaileri din comerțul modern au participat la analiză: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Penny, Profi. În cazul comerțului tradițional, datele au fost colectate de la peste 600 magazine din întreaga țară.

Cele 18 produse ale căror prețuri au fost analizate sunt: carnea de porc, pulpa fără os, refrigerată, puiul grill, refrigerat, cremwurstii de pui, vrac, pateul de porc la conservă, ceapa galbenă, vrac, cartofii albi, vrac, bananele, vrac, merele Golden, vrac, laptele dulce pasteurizat, grăsime 1,5%, cutie de carton, 1 litru, telemeaua de vacă, vrac, cașcavalul Dalia, 400 de grame, apa plată, pet, 2 litri, Coca-Cola, pet, 2,5 litri, uleiul de floarea soarelui, pet, 1 litru, ouăle de găină, mărimea M, calitate A, făina albă de grâu, 000, 1 kilogram, orezul alb, bob rotund, 1 kg, ciocolata cu lapte, tabletă, diverse gramaje. AGERPRES