Bogdan Belciu (PwC): “Reducerea TVA și majorările salariale pot pune presiune pe curs și balanța comercială”

belciu_bogdanReducerea TVA de la 1 ianuarie 2016 și majorările salariale din sectorul bugetar ar putea pune presiune pe curs și crește deficitul balanței comerciale, consideră Bogdan Belciu, partener Consultanță pentru Management PwC România.

“În România consumul crește cu 6-7% anual pe fondul creșterii veniturilor populației și al reducerii TVA la alimente. În condițiile în care începând cu 1 ianuarie 2016 se va reduce și cota standard de TVA și vor intra în vigoare majorări salariale semnificative în sectorul public, ne așteptăm la o creștere susținută a consumului și pe parcursul anului viitor. Din păcate, însă, o parte a acestui consum sporit va fi satisfăcută din importuri, ceea ce s-ar putea să antreneze o majorare a deficitului balanței comerciale și chiar presiuni de depreciere pentru moneda națională. România ar trebui să gestioneze cu prudență acest moment de accelerare a creșterii economice pentru a nu reveni la dezechilibrele macroeconomice ce au caracterizat perioada anterioară crizei financiare din 2008-2009”, a precizat Belciu.

Potrivit economiștilor PwC, cele mai multe dintre țările analizate sunt într-o poziție favorabilă în care venitul real disponibil al populației a crescut, iar rata de economisire a scăzut, însă în Germania rata de economisire a crescut, în ciuda creșterii veniturilor.

“Cu toate acestea, Grecia și Italia, rămân într-o situație dificilă, în care veniturile au scăzut, iar consumatorii au fost nevoiți să-și consume din economii pentru a contrabalansa această situație. În perioada următoare ne așteptăm la o evoluție pozitivă a consumului în cele mai multe economii dezvoltate. În schimb, unele dintre economiile emergente – precum Rusia și Turcia (din pricina evenimentelor geopolitice) și Brazilia (din pricina problemelor economice) – s-ar putea confrunta cu o scădere a consumului”, informează comunicatul PwC.

În acest context, Bogdan Belciu precizează că în situația în care consumatorii vor continua să dea dovadă de larghețe în perioada următoare și de mai puțină parcimonie, întregul sector de retail ar trebui să înregistreze vânzări foarte bune în perioada sărbătorilor de iarnă. “În schimb, companiile și retailerii din unele economii emergente care se confruntă cu incertitudini geopolitice și economice ar trebui să implementeze planuri de contingență în situația în care s-ar materializa riscurile cu care economiile lor se confruntă”, a conchis oficialul PwC România. AGERPRES