Arctic și Borsec sunt cele mai puternice branduri românești, în topul realizat de Biz și Unlock Research și prezentat la evenimentul BrandRo 2023.

Pe locul doi în clasamentul acestei ediții se află eMAG, în timp ce poziția a treia este ocupată de Napolact. Între primele locuri din top se mai află Aqua Carpatica, Bucovina, Pate Bucegi, FAN Courier, Dorna, Dacia și Gerovital.

Oamenii au declarat că în 2023 au cumpărat la fel de multe mărci/produse românești ca anul trecut (46%) si chiar mai multe în ultimul an (28%). Asistăm asadar la o cerere mai mare pentru branduri românești decât în trecut, 39% estimând că anul viitor vor cumpăra mai multe mărci românești.

“Suntem într-o eră în care să fii brand românesc e mai cool și mai profitabil decât să vii din altă țară. Și asta pentru că românii au început să se simtă bine în pielea lor și să le placă la ei acasă. Oamenii învată să-și accepte rădăcinile, să le aprecieze și să le respecte. O dată cu această asumare începe dezvoltarea României, cu oameni și prin oameni.  Anul aceasta ne-am bucurat să aducem în prim plan brandurile tinere, ideile de business smart și moderne, cele care vor sustine cel mai probabil România de mâine. Depinde de noi să le susținem, acum, când au nevoie. Ar trebui să învățăm că sustinerea nu înseamnă să te lipești de succesul cuiva când îi este bine, ci să fii alături de el atunci când are cu adevărat nevoie“, consideră Adina Vlad, Managing Partner Unlock Market Research.

Pentru prima data de când prezintă topul celor mai puternice branduri românești, Biz a introdus în acest an, cu ajutorul Unlock Market Research, o cercetare în premieră: Noul val BrandRO.

”Noul val BrandRO  pune în prim plan businessuri românești crescute în ultimii zece ani si arată cât de dinamică este piața. Unele nume din top, pe care-l veți regăsi integral în numărul din octombrie al revistei Biz, arată că niciun jucător nu ar trebui ignorat. Mai mult, si cei cu resurse limitate sau de pe piețe ultra-nișate reușesc să-și consolideze o imagine națională de branduri puternice”, consideră Gabriel Bârligă, redactor șef Biz.

Topul Brandurilor Românești Tinere este condus de Tazz, urmat de Lăptăria cu Caimac și 5toGo.

Brandurile noi românești sunt considerate agile, flexibile, curajoase, cu idei noi și inovatoare, în armonie cu lumea, efervescente. Mai mult, consumatorii cred că brandurile noi românești sunt „efervescente” și își asumă riscuri, prin comparație cu cele vechi văzute mai puțin agile, rezervate, constante, disciplinate și adaptate.

„Anul acesta avem un top al mărcilor românești mult mai dinamic. Putem spune că suntem într-un punct de inflexiune care poate să genereze schimbări pozitive și de durată în peisajul mărcilor românești. Deschiderea este mare însă mărcile trebuie să se ridice la nivelul așteptărilor. Mărcile românești mici au un potențial enorm de creștere și multe sunt pe punctul de a ieși din nișa și ajunge mărci naționale sau chiar internaționale. Însă, pentru a fi posibil acest pas, inclusv noi, consumatorii, trebuie să fim acolo, să le încurajăm și să le oferim mereu feedback-ul nostru onest. Pentru că doar prin conversație onestă și feedback constant putem construi împreună o piață a mărcilor românești mai bine definită și, de ce nu, mai valoroasă”, explică Alexandra Cojocaru, Partner Unlock Market Research.