Romanian Design Week, cel mai mare festival dedicat industriilor creative, aflat la a 11-a ediție anul acesta, se va desfășura între 12 și 28 mai. Expoziția centrală va avea loc în Piața Amzei, unde publicul larg va avea acces la peste 160 de lucrări din 6 categorii diferite (arhitectură, design interior, modă, design de produs, ilustrație, design grafic), selectate de un juriu format atât din specialiști români, cât și internaționali. Concomitent, în tot orașul, vor avea loc peste 100 de evenimente și inițiative conexe (workshop-uri, expoziții, lansări, dezbateri etc.), grupate în patru cartiere creative. Cu alte cuvinte, tot Bucureștiul se va transforma în Capitala designului românesc în luna mai.
Andrei Borțun, CEO The Institute, organizatorul Romanian Design Week, descrie într-un interviu pentru portalul EventsOnline.ro cum a evoluat evenimentul de la an la an. „În primii patru ani ne-am concentrat pe obiectivul de a aduce pe o unică scenă, la propriu și la figurat, bresle profesionale diferite, dar, adesea, cu ADN si obiective comune: design de produs, design vestimentar, design grafic, design de interior, arhitectură și urbanism. Încercarea inițială a fost aceea de a da o definiție cât mai exactă, dar și cuprinzătoare a ceea ce înseamnă designul ca proces și ca rezultat final. În următorii 3 ani ne-am propus să creștem cât mai mult audiența acestui festival, ajungând ca în 2019 să avem peste 30.000 de vizitatori”.
„Ne propunem să folosim toată experiența echipelor The Institute pentru a demara un proiect de regandire a zonei Piața Amzei”
Dacă în acești primi 7 ani expoziția centrală a fost organizată în diverse clădiri neștiute ale orașului (Palatul Știrbei, Piața Amzei, Garajele Cobălcescu, Camera de Comerț și Industrie, Palatul Telefoanelor etc.), în ultimii 3 ani, cu „ajutorul” pandemiei, organizatorii și-au concentrat eforturile pentru a pune pe harta cultural-creativă a orașului, și cu ajutorul RDW, infrastructura pe care o oferă Combinatul Fondului Plastic, sub proiectul denumit COMBINAT.
„Fără să fi oprit acest demers, putem considera că azi, după 3 ani, COMBINAT a fost descoperit și a devenit una dintre locațiile preferate (și, din păcate, unice în oraș) ale organizatorilor de proiecte creative și publicului lor. Din acest an, ne propunem să folosim toată experiența echipelor The Institute căpătată în cei 25 de ani de activitate a fundației, și cea dobândită în ultimii 3 ani în jurul proiectului COMBINAT, pentru a demara un proiect de regandire a clădirii și zonei Piața Amzei”.
Alături de Primăria Sectorului 1, Primăria Municipiului București, specialiști și comunitatea The Institute, echipa The Institute demarează un proces de design thinking care să aducă societății, orașului, rezidenților zonei și administrației publice, unul sau mai multe scenarii despre ce funcțiuni ar trebui să aibă această clădire în viitor pentru a aduce valoare orașului.
„Credem că în general, și în mod particular în cazul Piața Amzei, doar prin consultare, colaborare și parteneriat între sector public, privat, societate civilă, antreprenori, pot aparea rezolvări sau schimbări sustenabile pentru diverse teme”, subliniază interlocutorul nostru.
Principalele noutăți propuse de RDW 2023
Prin programul RDW 2023 vor fi prezentate timp de peste două săptămâni, sub tema Connections, în perioada 12-28 mai, mai mult de 160 de proiecte de design în cadrul RDW Exhibition din Piața Amzei și mai mult de 100 de evenimente satelit în tot orașul și în trasee special conturate în jurul a 4 cartiere cu istorie din București prin formatul Design GO – Design Districts Cotroceni, Dorobanți-Floreasca, Cartierul Creativ & Ioanid-Icoanei.
„Totodată, Young Design powered by Diploma propune perspectiva noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, într-o expoziție multidisciplinară. În cadrul acestui nou format, publicul larg va putea explora preocupările tinerilor creativi, admirând peste 30 de expozanți, absolvenți recenți ai facultăților cu profil creativ din toată țara, ce vor expune proiecte de arhitectură, design de produs, design grafic și modă. Cu un line-up format din artiști cunoscuți, dar și newcomers, formatul RDW Social cuprinde o serie de petreceri, care creează contexte pentru întâlniri, discuții și socializare între creativi și publicul larg”, explică Andrei Borțun.
Formatul RDW Talks promovează cele mai creative minți din România, printr-o serie de interviuri cu oamenii din spatele celei de-a 11-a ediții Romanian Design Week. RDW Talks va fi disponibil online, în social media, în perioada aprilie–mai și este un proiect Romanian Design Week și Black Rhino Radio.
Designul românesc va putea fi descoperit și achiziționat și în cadrul RDW Market anul acesta, un spațiu ce încurajează consumul de design local. RDW Market este o galerie de design, ce va cuprinde o serie de magazine-capsulă, cu obiecte speciale, pe care publicul larg le poate descoperi, admira și lua acasă.
„De asemnea, am schimbat structura expoziției în sine, mai exact, mecanica de selecție a participanților, care începând de anul acesta se face în doi pași (până acum aveam un unic board creativ care de la un an la altul alegea participanți). Într-o primă etapă, înscrierile au fost votate de către comunitatea RDW (participanții expoziției din 2021, care a fost ultima cu call). Cu ajutorul voturilor lor, am făcut o bază de selecție pentru următoarea etapă. În etapa doi, câte o pereche de curatori pentru fiecare domeniu au selectat participanții la expoziție. Pornind de la tema festivalului, <<Connections>>, anul acesta am avut câte un curator român și unul internațional pentru fiecare domeniu. În fiecare an ei se schimbă, antrenând astfel cât mai mulți specialiști în procesul de selecție a proiectelor”.
Tot anul acesta, echipa The Institute a început crearea unei arhive de best practices: proiecte care merită aplaudate, deși nu ajung în selecția finală pentru expoziție. Ele vor fi expuse pe website-ul Romanian Design Week și comunicate post-eveniment. Miza este încurajarea studiourilor cu bugete mici, newcomers, designeri tineri, care vor fi promovați la rândul lor, chiar și în afara expoziției.
„Dorim să încurajăm proiecte interdisciplinare, colaborative și complexe”
Deoarece programul include numeroase activități dedicate arhitecturii și designului interior, l-am întrebat pe Andrei Borțun care sunt temele comune care leagă aceste manifestări. Acesta subliniază că în 2023 vorbim despre un întreg festival, nu doar un eveniment, care se extinde în tot Bucureștiul.
„Din încercarea de a genera spații de dialog și procese de cross-contaminare creativă și din dorința de a încuraja proiectele interdisciplinare, colaborative și complexe, Romanian Design Week propune pentru această ediție tema <<Connections>>. Ea se reflectă atât în conceptele expozițiilor propuse pentru anul acesta și a proiectelor selectate în cadrul acestora, cât și în arhitectura festivalului și în preocupările și conceptele noilor formate dezvoltate anul acesta, ce se concentrează pe conexiunile dintre diverse industrii creative locale, sinergiile dintre operatorii culturali, comunitățile creative și rolul lor în orașele din care provin”, conchide Andrei Borțun.