Într-o lume în continuă schimbare, în care mediul online, digital și tehnologic domină pe scară largă, adaptarea rapidă și cunoașterea constantă a noilor tendințe devin cruciale pentru succesul oricărui antreprenor. Ana-Maria Drăgănuță, fondatoarea Legally Remote, este un exemplu clar al faptului că învățarea continuă și participarea la cursuri și webinarii de perfecționare organizate de instituții sau autorități recunoscute la nivel internațional pot fi cheia pentru creșterea și dezvoltarea unei afaceri de succes în industria legală. Ana-Maria Drăgănuță a povestit într-un interviu pentru Bucharest Business School Review despre cum a luat naștere Legally Remote, dar și provocările pe care ultimii ani i le-au scos în cale și cum le-a depășit.
Începând cu anul 2020, Ana-Maria Drăgănuță a transformat conceptul cabinetului său juridic într-unul prietenos cu firmele din mediul online, digital și tehnologic. Astfel, s-a născut Legally Remote, o firmă specializată în oferirea de servicii juridice personalizate pentru companii ce activează în aceste domenii. Misiunea lor este simplă și clară: să ajute aceste companii să se organizeze legal în cel mai simplu, clar și rapid mod.
„Serviciile pe care le oferim acoperă o gamă largă de domenii, inclusiv contracte comerciale, protecția datelor, protecția consumatorilor, licențierea de programe software, mărci, drept de autor și alte drepturi de proprietate intelectuală, precum și conformitatea cu reglementări speciale, cum ar fi blockchain, AI, metaverse, crowdfunding și dreptul corporativ. Pentru a facilita accesul la serviciile lor, firma oferă abonamente avantajoase pentru microîntreprinderi, firme mici și startup-uri, astfel încât acestea să-și poată organiza afacerea în mod legal, dar fără costuri exorbitante, ținând cont de specificul și nevoile acestora”, declară Ana-Maria.
Întrebată despre principalele tendințe din industria legală, atât la nivel local, european, cât și global, antreprenoarea a subliniat importanța adoptării tehnologiei pentru serviciile prestate, cum ar fi automatizarea proceselor, utilizarea inteligenței artificiale și integrarea serviciilor cloud. Totodată, a vorbit despre protecția datelor și securitatea cibernetică, aspecte esențiale în era digitală. În ceea ce privește viitorul industriei, Ana-Maria a identificat numeroase oportunități de creștere și dezvoltare, generată în mare parte de noile tendințe tehnologice. Noua formă de lucru hibridă sau remote (de la distanță) este tot mai adoptată și va rămâne probabil o opțiune funcțională și în viitor, oferind angajaților o mai mare flexibilitate și echilibru între viața personală și profesională.
Adaptarea la nou și abordarea echilibrată sunt secretele depășirii situațiilor de criză
Pandemia a adus provocări, dar a stimulat în același timp și oportunități pentru Legally Remote. Având deja o experiență solidă în lucrul online din 2017, compania a putut să se adapteze mai ușor la noile condiții impuse de pandemie, iar clienții și-au găsit mai ușor avantajele lucrului la distanță. Într-o industrie aflată în continuă schimbare și expunere la riscuri, o cultură organizațională stabilă și o atmosferă de lucru prietenoasă joacă un rol crucial în dezvoltarea unei firme de succes. Ana-Maria Drăgănuță subliniază importanța transparenței, respectului și angajamentului în relația cu angajații și colaboratorii săi.
În fața unor situații imprevizibile, cum ar fi conflictul din Ucraina, Ana-Maria Drăgănuță susține că o abordare echilibrată și orientată către soluții este esențială. Managerii trebuie să fie capabili să vadă unde își pot aduce contribuția, să mențină liniștea și siguranța în cadrul companiei, și să fie dispuși să adapteze serviciile în funcție de noile cerințe ale pieței. „Cred că este extrem de important să calculezi la rece în aceste momente cât de mult poate compania ta susține un mod de ajutor pro-bono, deoarece au fost foarte multe solicitări de acest fel imediat ce a izbucnit războiul, ceea ce e și firesc. Dar dacă prin aceste servicii, afacerea ta are de suferit, angajații tăi nu îți mai primesc salariile la timp, și familiile lor suferă, nu ai rezolvat nimic. Ca și manageri, trebuie să punem mereu în balanță sentimentele noastre personale și menținerea echilibrului echipei noastre”, declară Ana-Maria.
Cum se măsoară performanța?
Unul dintre indicatorii-cheie de performanță (KPI) pentru Legally Remote este rata de retenție a clienților, care reflectă gradul de satisfacție al acestora și încrederea în serviciile oferite. Aceasta rămâne un obiectiv central pentru a asigura succesul și continuitatea companiei. „Se știe foarte bine că, din punct de vedere al managementului bugetelor, este mult mai indicat să investești în a-ți menține clienții fericiți, decât să investești în a aduce clienți noi. În ce ne privește, acest număr de ridică la 91%, ceea ce ne indică nouă că suntem pe drumul cel bun, și clienților că sunt pe mâini bune”, consideră antreprenoarea.
Lecții de business, cursuri și cărți
Legally Remote reprezintă un exemplu de succes în industria juridică, în care inovația, adaptabilitatea și spiritul antreprenorial joacă un rol esențial. Pe măsură ce industria continuă să se transforme, este clar că învățarea continuă și adoptarea de tehnologii moderne rămân cheile succesului pentru orice afacere în era digitală. Ana-Maria Drăgănuță demonstrează că investiția în dezvoltarea personală și profesională poate aduce beneficii semnificative într-o lume în continuă evoluție. „Pentru mine a contat foarte mult învățarea continuă pe bune, din cărți, combinată cu perfecționarea continuă din practică. Aș spune că acestea sunt cele două ingrediente de succes ale unui avocat. În calitate de antreprenor, sfatul meu este să nu uităm de conceptele de business care sunt primordiale în a crește sănătos un cabinet de avocatură sau orice alt business. Acesta a fost și motivul pentru care am început cursurile programului MBA – INDE pe care Bucharest Business School îl organizează împreună cu CNAM – Conservatoire National des Arts et Métiers, Paris”, conchide Ana-Maria Drăgănuță.