Situaţia actuală a Blue Air reprezintă „cronica unui faliment anunţat”, vinovaţii fiind în primul rând acţionarii companiei, care „nu au dat doi bani pe pasageri”, a declarat, într-un interviu acordat Agerpres, prim-vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, Alin Burcea.
Potrivit datelor prezentate de Alin Burcea, pierderile suferite de operatorii de turism, care au fost obligaţi să cumpere alte bilete de avion pentru repatrierea turiştilor, sau pentru onorarea contractelor, se ridică la aproximativ 3 milioane de euro.
Oficialul Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism consideră că astfel de situaţii pot fi evitate prin înfiinţarea unui fond de garantare a pasagerilor, prin colectarea unei sume mici, de 0,5 euro, pentru fiecare zbor, astfel încât aceştia să fie desbăgubiţi în astfel de situaţii. El consideră că acelaşi tip de fond de garantare ar trebui înfiinţat şi la nivelul agenţiilor de turism pentru ca turiştii să îşi recupereze toţi banii în cazul unui faliment al operatorilor din domeniu.
El a spus că îşi doreşte ca Direcţia Naţională Anticorupţie, sau Corpul de control al prim-ministrului, să efectueze o anchetă în cazul zborurilor anulate de către compania Blue Air.
ANAT îşi doreşte totodată şi modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 2 din 2018, prin care sunt reglementate pachetele de servicii de călătorie, Burcea afirmând că nu este normal ca agenţiile de turism să răspundă pentru un eventual faliment al unei companii aeriene.
Cine credeţi că este responsabil pentru situaţia de la Blue Air?
În primul rînd, principalii vinovaţi sunt acţionarii. Ei ştiu cel mai bine situaţia companiei şi singurul mod în care au acţionat a fost crearea unei noi companii în 2021, Hello Jet. Se dorea, probabil, preluarea activităţii Blue Air pe această nouă companie, ori, dacă te pregăteşti să faci acest lucru, este clar că ştiai foarte clar ce se întâmplă la Blue Air. În opinia mea, este strigător la cer faptul că au ştiut ce se întâmplă, au mai făcut o companie, dar nu au dat doi bani pe pasagerii care vor pierde bani. De asemenea, statul este la fel de vinovat, dacă nu chiar mai vinovat. Statul are doi reprezentanţi în Consiliul de Administraţie, care s-au bucurat să câştige sume importante pentru participarea la şedinţe, dar care nu au acţionat în niciun fel. Ministerul Mediului a luat măsuri corecte, dar, pe fond, nu i-a interesat ce se întâmplă cu pasagerii, pe modelul „nu este problema lor”. Din păcate, aceasta este abordarea guvernamentală, „nu este problema mea”. Deci, statul a ştiut ce se întâmplă, ministrul Grindeanu (ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, n.r) a ştiut, dar nu au acţionat în niciun fel… Noi dorim un control al Corpului de control al prim-ministrului, sau al DNA, în problema Blue Air, pentru că sunt foarte încurcate lucrurile acolo şi sunt convins că vom afla lucruri interesante. De fapt, vorbim despre ‘Cronica unui faliment anunţat’.
Credeţi că se vor recupera pierderile, credeţi că Blue Air îşi va reveni?
Pierderile nu se vor recupera, pentru că nu au de unde. Nu există nicio garanţie, niciun fond de unde să se poată recupera banii. Nici agenţiile, care au mai cumpărat odată biletele, nu au de unde recupera banii. Pe de altă parte, este greu de crezut că Blue Air îşi poate reveni. Nu au bani, nu au personal, şi, după tot ceea ce s-a întâmplat, nu cred că vor mai avea şi clienţi. Noi le dorim tot binele din lume, dar sunt sceptic.
Am văzut că agenţiile s-au preocupat şi şi-au adus turiştii înapoi, pe banii lor. Puteţi estima care au fost pierderile în acest caz?
Da, toţi au făcut asta, toate agenţiile, am avut grijă de turişti. În fond, noi trăim de pe urma lor şi trebuie să avem grijă de ei. Cei care au fost însă pe cont propriu au cam rămas pe unde erau. Estimez că agenţiile de turism au pierdut undeva pe la 3 milioane de euro. Salutară intervenţia Guvernului cu repatrierea, ne-am coordonat cam târziu, dar am adus înapoi tot ce se putea. Trebuie să facem un comandament în acest sens, să stabilim reguli de lucru, ca la armată, şi să fim pregătiţi să acţionăm împreună, dacă se mai întâmplă aşa ceva. Oricum, felicitări premierului Ciucă pentru abordare.
Cum se pot preîntâmpina aceste situaţii în viitor, sau, se pot evita astfel de situaţii?
În primul rând, trebuie schimbată abordarea companiilor aeriene. Ele cred că sunt deasupra legilor şi nu garantează nimănui nimic. Noi, agenţiile, ca să emitem bilete IATA, avem garanţii de zeci, sute de mii de euro, milioane, că le plătim biletele. Companiile aeriene nu garantează nimănui banii încasaţi, ei sunt deasupra tuturor, nu răspund în faţa nimănui. Aţi văzut ce haos a fost în acest an, companiile au anulat zboruri când şi cum au vrut, chiar şi când turiştii veniseră la aeroport, au întârziat cât au dorit şi nimeni nu i-a tras la răspundere. Ei bine, eu cred că a sosit momentul să răspundă.
Cum se poate face acest lucru?
Cred că trebuie să facem, prin lege, un fond de garantare a zborurilor. Fiecare aeroport să colecteze o sumă infimă de 0,5 euro per pasager de la toate companiile care aterizează în România, să creăm un fond pentru despăgubirea pasagerilor şi a turiştilor, în cazul în care situaţia Blue Air se va repeta. Dacă banii se vor strânge la FNGCIMM (n.r.- Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri) sau ANPC Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor n.r) nu e decizia noastră, dar cu un mecanism pregătit şi exersat asemenea situaţii pot fi prevenite.
Problema asigurărilor pare să devină din ce în ce mai importantă. Care este situaţia asigurărilor la agenţiile de turism?
La agenţiile de turism treaba este reglementată prin OG 2/2018, dar considerăm că nu este etică. De ce să răspund financiar, eu, companie de turism, dacă dă faliment compania aeriană? Nu este corect, dar, aşa după cum am spus, ei se consideră deasupra tuturor. La agenţii, există o asigurare de insolvenţă şi faliment, care este însă nefuncţională. În aceşti trei ani, am avut o singură situaţie de insolvenţă, agenţia Soley. Ei aveau o poliţa de la un IFN, de 200.000 euro, deşi ministerul a spus că nu acceptă poliţe IFN. Şi se pare că acest IFN nu vrea să plătească. Cineva de la minister va trebui să răspundă pentru că au acceptat poliţe IFN. Oricum, paguba este de 450.000 euro, deci poliţa IFN tot nu acoperă paguba. Acest instrument, asigurarea, trebuie schimbat cu un alt instrument, Fondul de garantare, despre care ANAT vorbeşte de opt ani, dar degeaba. I-am spus şi scris şi domnului ministru Cadariu (ministrul Antreprenoriatului şi Turismului n.r), dar cam tot degeaba. A fost o prima întâlnire, după insolvenţa Soley Tour, cu specialiştii de la minister, pe tema Fondului de garantare. Sper să ducem treaba până la capăt. Pe baza Fondului de garantare, turiştii păgubiţi îşi recuperează toţi banii!
În plus de asta, am mai solicitat ministerului să îmbunătăţim şi OG 2/2018, care trebuie modernizată şi adusă la zi, în funcţie de noile realităţi. Nu este normal ca agenţia de turism, care câştigă, totuşi, doar un comision, să răspundă 100% pentru tot. Trebuie un nou sistem, modern şi eficient, de asigurare a turiştilor şi pasagerilor. Acum este momentul să acţionăm. AGERPRES