“Afacerile locale se confruntă cu o avalanșă de provocări din toate direcțiile, fie că vorbim despre evoluția imprevizibilă a cadrului fiscal, pericolele generate de inflația excesivă sau chiar evenimente geopolitice. Vestea bună este că majoritatea afacerilor demonstrează o reziliență notabilă și au implementat diverse măsuri de reducere a riscurilor asociate acestor amenințări recurente”, spune Alexandru Popescu, Co-founder Finlight Project, într-un interviu acordat portalului GlobalManager.ro
„Am mai avut de-a face cu inflație, crize economice și tensiuni la nivel geopolitic, iar în privința imprevizibilității cronice a cadrului fiscal nu mai există nimic de adăugat. Cu toate acestea, ceea ce nu am experimentat până acum este necesitatea imperativă de eficientizare a proceselor generate de era digitalizării. Simplu spus, mediul economic s-a trezit brusc în fața unui impas: ‘te eficientizezi sau dispari’, care înseamnă practic același lucru cu ‘te digitalizezi sau dispari’”.
„Există mii de soluții tehnice de automatizare disponibile indiferent de domeniul de activitate”
Potrivit lui Alexandru Popescu, indiferent de magnitudinea și tipul de afacere, problema fundamentală persistă: cum să digitalizezi business-ul? Această provocare se manifestă în toate sectoarele economice și la toate nivelurile. Există diverse abordări și perspective în ceea ce privește adoptarea digitalizării, de la soluții punctuale care rezolvă probleme imediate, până la soluții complete care implică o revizuire structurală a proceselor de bază ale business-ului.
„Există mii de soluții tehnice de automatizare disponibile indiferent de domeniul de activitate (industrie, servicii, sectorul bancar etc.). Cu toate acestea, implementarea oricărei soluții tehnice implică în mod inevitabil o ajustare a proceselor existente, sau, mai bine spus, o schimbare profundă în modul în care se desfășoară activitățile în cadrul organizației. Aici constatăm o discrepanță clară între obiectivul de eficientizare prin digitalizare și dificultatea practică a implementării unor modificări structurale prin intermediul digitalizării”, arată interlocutorul nostru, expert cu peste 15 ani de experiență în domeniul financiar.
Așa cum a subliniat și în cadrul conferinței online „Creditare Comercială. Realitate vs. Imagine”, organizată pe 10 mai de AON România, Alexandru Popescu spune că digitalizarea procesului de credit management este un subiect de mare actualitate, mai ales în contextul dificultăților generate de turbulențele macroeconomice recente și prognozate pentru viitorul apropiat. „Majoritatea soluțiilor existente pe piața locală se concentrează mai mult pe automatizarea proceselor deja existente, care, în multe cazuri, au demonstrat limitări evidente. De exemplu, deciziile de creditare comercială se bazează încă pe date publice de calitate scăzută, care sunt construite pentru autoritățile fiscale (ANAF) și sunt disponibile la terți prin intermediul platformelor agregatoare de informații”.
„Sistemul bancar pare să funcționeze în mare parte în același mod ca acum 20 de ani”
„În schimb, la Finlight, propunem o abordare automatizată care se bazează pe transparența schimbului direct de informații între partenerii comerciali. Prin aceasta, ne dorim să îmbunătățim semnificativ rezultatele procesului de credit management și să dezvoltăm potențialul de afaceri între parteneri, facilitând astfel relații care nu pot exista în cadrul actual, în care deciziile se bazează pe informații publice”, explică Alexandru Popescu.
El consideră că sectorul bancar reprezintă un exemplu interesant în acest sens. Deși există dorința de digitalizare și resursele necesare, acesta se confruntă cu un cadru reglementar rigid impus de Banca Națională a României și cu o incapacitate cronică de a se adapta și inova din interior. Schimbarea este dificilă, poate chiar imposibilă, în absența experienței legate de procesele de transformare.
“Din perspectiva clienților persoane juridice, sistemul bancar pare să funcționeze în mare parte în același mod ca acum 20 de ani. Existența unei discrepanțe evidente între ceea ce își doresc clienții și ceea ce oferă băncile nu poate fi ignorată, România înregistrând cel mai scăzut grad de intermediere financiară din Europa. În acest context, nu mai contează a cui este vina. Realitatea este că soluțiile alternative de finanțare prin canalele alternative, precum Apple și Revolut, câștigă rapid teren, indiferent de pregătirea sectorului bancar pentru digitalizare”, conchide Alexandru Popescu.