”În esență, nevoia de bază pentru parcurgerea unui program MBA nu este diferită în 2023, față de nevoile anilor 2000. Vorbim despre aceeași necesitate de înțelegere a mai multor domenii și conexiunile dintre ele, care justifică perenitatea importanței acestui tip de formare”, declară în deschiderea interviului, Adela Jansen, VP CCIFER, profesor asociat ASE. Adela Jansen este absolventă a programului EMBA Romano-Francez INDE de la Bucharest Business School.
„Mai mult, evoluția accelerată care se observă acum în toate industriile spre modele de business sustenabile, impactul tehnologiei și al altor motoare de schimbare, precum demografia sau peisajul geopolitic și economic, îi măresc relevanța si importanța. ”
”Învățarea este o călătorie exploratorie, iar călătoria în sine este mai importantă decât destinația, este o investiție. Descoperi noi industrii și ce ți se potrivește, îți pui întrebari și structurezi informația pe care acum o găsești ușor. ”
Adela Jansen subliniază faptul că procesul de învățare nu se termină niciodată: ”Îți cultivă curiozitatea, gândirea critică, înveți practicând, te provoacă să fii creativ, să inovezi, să găsești soluții singur, dar mai ales în echipă, interactiunea cu colegii fiind valoroasă – doar ca să menționz câteva dintre beneficiile unei astfel de călătorii. Atmosfera energizantă te ține în priză. ”
Un program de tip MBA îți oferă posibilitate deprinderii unor competențe transversale, critice în poziții de leadership, imposibil de cuprins într-un timp rezonabil prin tot atâtea joburi.
”Am decis să mă înscriu într-un program EMBA la doar câțiva ani de experiență profesională, înainte de a împlini 30 de ani, într-o perioadă cu schimbări majore în business, fiind deja manager într-o companie multinațională. Am dorit să acumulez rapid cunoștinte și din alte domenii decât cele în care activam până atunci. Decizia a venit rapid făcând un raport calitate / preț, evaluând programa și profesorii internaționali și români care predau acele cursuri. Recomandările primite și colegii de serie, pe care i-am regăsit în anii următori în poziții de top sau cu afaceri de succes, mi-au întărit convingerea că atunci am luat o decizie bună.”
Printre avantajele programului de MBA se numără și networking-ul de calitate, energia care te ține în priză.
Comunitatea celor care urmează unul dintre programele puse la dispoziție de Bucharest Business School, devine un instrument puternic cu ajutorul căruia vei crea conexiuni valoroase: ”Diploma de Executive MBA acordată de ASE și CNAM Paris la absolvire, mi-a folosit în mod special prin conținut, prin anvergura pe care o capeți în momentul în care simți că ai trecut peste bariera înțelegerii mai multor modele de business sau domenii în care nu ai avut timpul și ocazia să lucrezi, când exersezi cu o plasă de siguranță activități pe care nu le-ai aborda ușor altfel, când vezi corelațiile dintre ele în funcționarea unei companii. Networking-ul de calitate este un avantaj incontestabil pe termen lung, deoarece aceasta nu se oprește doar la colegii din seria în care ai terminat, cu care ai împărtășit griji și bucurii, ci continuă cu generațiile următoare într-o comunitate care se dezvoltă an de an.”
”După absolvire, depinde de fiecare dintre noi cum ne folosim atuurile dobândite: cum, când, unde, ce aplicăm”
”Eu am luat decizii îndrăznețe; să accept joburi schimbând industria și meseria în același timp, un risc maxim, care devine unul calculat atunci când îți faci de fiecare dată treaba temeinic, aplicând ce înveți teoretic, ascultând activ, bazându-te și pe intuiție, abilități care se educă în timp. Am lucrat în mai multe industrii precum servicii financiare (BRD Groupe Societe Generale), hospitality (Group Accor), distribuție (RomWest Euro) și telecom, coordonând tipuri de activități precum business development, stakeholders’ management, resurse umane, operations, corporate și public affairs, comunicare și multe altele conexe sau complementare. Am avut constant și colaborări în organizații de business și asociații profesionale, sau ca membru non-executiv în boarduri”, explică Adela Jansen.
De asemenea, fosta absolventă a programului EMBA Romano-Francez INDE, accentuează ideea educației continue, prin prezentarea propriului exemplu: ”Pentru mine a fost doar începutul unei frumoase călătorii de învățare formală și informală, după absolvirea facultății de automatică și calculatoare, deoarece nu m-am oprit, ultima diploma fiind obținută anul trecut în programul Board Practice and Directorship al Henley Business School, care face parte din clubul select al celor 1% școli din lume care sunt acreditate AAA.”
Întrebată despre cele mai importante provocări pe care le-ați întâmpinat în activitatea profesională de-a lungul ultimilor 3 ani, Adela Jansen a răspuns: ”Cea mai mare provocare a ultimilor trei ani e schimbarea radicală a parcursului de carieră. După 30 de ani de executiv în top management în diverse companii multinaționale și locale, am decis să încep o carieră de non-executive director în mai multe boarduri sau advisory boarduri, să continui o carieră de profesor asociat în cadrul ASE și BBS, și să fiu fondator sau investitor privat care sprijină companiile în dezvoltarea lor.”
”Mental am fost întotdeauna pregătită, schimbarea nu a fost niciodată complicată, mai ales când faci totul păstrându-ți intacte valorile și convingerile.”
Doamna Adela Jansen a evidențiat două provocări din ultimii 3 ani: ”Una a fost evidentă și generală, pandemia din 2020, care a modificat peisajul de business și uman, fiind alături de colegi și prieteni în companiile și organizațiile de business unde activez. A două provocare a fost personală, prin trecerea de la gestionarea executivă a strategiei și activității operaționale, a unor echipe mari într-un grup de companii cu peste 10.000 de angajați, în a fi self-managed ca membru non-executive de board, având o altfel de responsabilitate și libertate de gestionat. ”
”Schimbarea presupune și vulnerabilități, și poate nopți nedormite și planuri actualizate ori de câte ori este nevoie, asta până când te oprești și aplici. Sunt gânduri care nu țin doar de trecerea de la o viață corporate în antreprenoriat, cred că sunt general valabile pentru viața profesională și personală trăită onest, cu pasiune.”
Printre aspectele care au contat în gestionarea provocărilor, Adela Jansen menționează:”[…] un set de competențe solid acumulat de-a lungul anilor, care îți permit versatilitate; calitatea implementării lor și adaptabilitate în funcție de evoluția contextului de business și cel personal; valori intacte care te păstrează relevant în mediul de business, și o disciplină pe care trebuie să ți-o impui atunci când iți gestionezi nemijlocit timpul și, nu în ultimul rând, acumularea a noi competențe.”
În continuare, Adela Jansen a prezentat activitățile pe care le întreprinde și proiectele în care este implicată: ”După 30 de ani de proiecte deosebite, acum sunt recunoscătoare pentru toate parteneriatele pe care le-am construit sau consolidat în acești ultimi trei ani, colaboratorilor și companiilor frumoase în care am șansă să contribui, să construiesc și să dezvolt.”
”Printre acestea regăsim lideri în domeniile lor, aflați în dezvoltare regională sau internațională precum EMI și Druid AI, deschizători de drumuri precum Envisia, care este prima școală din România pentru profesionalizarea membrilor de board împreună cu Henley Business School și Bursa de Valori București, sau primul IFN din România dedicat întreprinderilor sociale. Altele care își devansează planurile de business precum Holde Agri Invest prin imbinarea agriculturii cu tehnologia, o multinațională care susține de 25 de ani antreprenorii locali și aduce inovația și cele mai bune practici internaționale în proiectele din România, sau mai multe strat-upuri care promovează idei inovatoate.”
De asemenea, doamna Adela Jansen este și cadru didactic: ”Împreună cu profesorii de la ASE și BBS mă implic în predarea mai multor discipline la nivel de master și MBA și în Consiliul Consultativ al BBS, cu Cambridge School of Bucharest creăm un proiect nou, iar la EM Strasbourg și ASE finalizez un program de doctorat”.
Ca vice-președinte în cadrul Camerei Franceze în România și membru în steering committee și coordonator în mandatele rotative ale Coaliției pentru Dezvoltarea României, este de asemenea activă în dialogul public cu autoritățile, « o activitate care cere perseverență și tenacitate pe termen lung”.
”Menționez și mai multe start-upuri și asociații profesionale, precum Asociația Administratorilor Independenți și Professional Women Network, în care am bucuria să fiu mentor, cum ar fi programul Women on Board.”
Cu toate acestea, Adela Jansen afirmă că își face timp și pentru hobby-uri: ”Am o activitate interesantă, care este modulară, permițându-mi să fiu mai mult timp și cu familia, care m-a susținut dându-mi energie și echilibru, îmi permit pasiuni precum vioara, excursii off road sau drumețiile montane.”
”Long life learning chiar are sens din toate punctele de vedere, în orice formă ar fi”
Adela Jansen revine asupra educației continue și afirmă:”Nu există niciun moment « mai bun » pentru cineva să se (re)apuce de învățat, trebuie doar să decidă să înceapă ! Un program formal însă, este cel care te ține alert prin suita de cursuri și seminarii, examene la care trebuie să dai tot ce e mai bun, prin experiențele practice pe care școală sau grupul de colegi ți le oferă. ”
Noile formule implementate de BBS din acest an sunt foarte bine ancorate în realitatea zilelor noastre.
”Sunt programe care oferă soluții mixte offline și online, care au deplasări de studiu la CNAM Paris, Berkely USA, UQAM Canada, care ofere diplome duble recunoscute internațional, BBS fiind și acreditată AMBA”, explică profesorul asociat.
Sfaturi pentru cei care doresc să urmeze unul dintre programele MBA puse la dispoziție de Bucharest Business School
Stabilirea unui plan prealabil de carieră
”Aș menționă trei sfaturi. Primul este un nice-to-have, un plan prealabil de carieră, pe care să îl creioneze și să îl adapteze pe măsură ce descoperă lucruri noi în program. Acesta ar trebui să stea și la baza alegerii tipului de parcurs dorit, din punct de vedere al conținutului, corpului profesoral și eventual al acreditării programului. ”
Importanța angajamentului
”Al doilea se referă la angajamentul luat pentru cei doi ani plini, o investiție care merită trăită cu intensitate și plăcere maximă. Pentru acesta este necesară o disciplină personală, un time management pe care să îl antreneze constant, pentru că nu va fi ușor să se împartă între un job făcut bine, multe proiecte academice și o familie care își vă cere drepturile. Poate le sunt utile și câteva discuții prealabile cu absolvenți, cu cadrele didactice, pentru a-și forma o imagine cât mai realistă. ”
Implicarea face diferența
„Al treilea ar fi să își dorească cu adevărat să fie parte din program. Sfatuiesc studenții să beneficieze maxim de toți profesorii de curs si invitatii lor, care le vor împărtăși din experiențele lor; să pună multe întrebări, să challenge-uiască, să fie activi. Să meargă în toate vizitele organizate în companii și la universitatile din țările cu care există parteneriate, Franța, USA, Canada; să interactioneze cu colegii de serie, fiecare venind cu un background diferit, și cu care sper să lege prietenii de durată. ”
”Școală este în egală măsură o ocazie de descoperire și dezvoltare personală, de construire de amintiri, periodă care merită trăită intens și cu entuziasm, de care sigur se vor bucura pe parcursul următorilor ani”, este afirmația care însumează sfaturile Adelei Jansen pentru cei care doresc să urmeze unul dintre programele MBA puse la dispoziție de Bucharest Business School.