Cu 584 euro pe cap de locuitor cheltuieli de sănătate, România continuă să ocupe ultimul loc în clasamentul Uniunii Europene la acest capitol. Statul este parțial degrevat de cheltuieli pentru că populația contribuie și ea, în afara asigurării publice de sănătate, cu sume plătite efectiv pentru servicii medicale de circa 10 euro pe cap de locuitor lunar.
Problema sistemului de sănătate, pe lângă subfinanțare, constă în faptul că banii sunt orientați cu precădere spre tratare, în timp ce prevenției îi rămâne un rol secundar. Doar 12,4% din sume sunt destinate serviciilor curative și de recuperare ambulatorii. 45% din serviciile de sănătate sunt aferente serviciilor cu internare, spitalicești.
Conform datelor disponibile pentru anul 2018, speranța medie de viață a unei persoane, fără probleme de sănătate, se situează în jurul vârstei de 59,4 ani în România, comparativ cu o medie a Uniunii Europene de 63,6 ani. În ciuda creșterii acestui indicator în ultimul deceniu, România nu a recuperat decât 6 luni față de media europeană în perioada analizată. Chiar dacă cheltuielile de sănătate / cap de locuitor au crescut în ultimul deceniu în Romania cu aproape 90%, ajungând la 584 € / locuitor pe parcursul anului 2018, țara noastră ocupă ultimul loc în clasamentul Uniunii Europene din perspectiva acestui indicator.
Datele au fost prezentate în Studiul “Piața abonamentelor medicale – Analiza Impactului Economic și Social”, realizat de compania de consultanță EY, în cadrul unei dezbateri la Palatul Parlamentului, cu lideri din Guvern, Parlament și mediul de afaceri. Studiul arată că serviciile de prevenție au început să se dezvolte într-un ritm mult mai susținut doar în ultimii ani. Creșterea veniturilor populației, îmbunătățirea informării și accesului la educație au permis dezvoltarea pieței de abonamente medicale, ca servicii integrate, care a degrevat, pe de o parte, sistemul public de cheltuieli și a antrenat efecte în lanț la nivelul întregii economii.
Ratele mortalității evitabile prin prevenție și prin cauze tratabile sunt la un nivel foarte ridicat în România

Raportat la 1.000 de locuitori, România are un număr de paturi mult mai mare comparativ cu media europeană. În prezent, există o presiune asupra spitalelor, generată de accesarea frecventă a serviciilor spitalicești de către pacienți pentru probleme minore de sănătate, probleme care ar putea fi rezolvate prin prevenție și accesarea serviciilor medicale primare.  Conform cifrelor publicate de Eurostat, ratele mortalității evitabile prin prevenție și prin cauze tratabile sunt la un nivel foarte ridicat în România, situându-se printre cele mai semnificative valori de la nivelul Uniunii Europene. Totuși, odată cu dezvoltarea pieței furnizorilor de servicii medicale private, precum și a pieței abonamentelor, se poate observa scăderea ratelor mortalității evitabile prin prevenție și cauze tratabile cu aproximativ 10% în ultimul deceniu.

Mai mult, operatorii privați de sănătate au contribuit și la reversarea tendinței de emigrare a medicilor și asistentelor. La nivelul anului 2019, în sectorul privat de servicii medicale activau aproximativ 78.000 de angajați, ceea ce reprezintă 34% din totalul angajaților din sistemul medical național și aproximativ 1,4% din numărul total de angajați din România.

Conceptul de abonament medical a fost introdus în România în urmă cu 25 de ani de Rețeaua Regina Maria, ajungând să aibă un impact de 776 milioane de euro la nivelul veniturilor pe lanțul valoric, din care 120 milioane de euro reprezintă impactul direct.

Primii trei furnizori – Rețeaua de sănătate Regina Maria, Medlife și Medicover – domină 95% din piața de abonamente, liderii fiind Regina Maria, cu 51% din valoarea pieței, respectiv Medlife cu 34% din valoarea pieței. Directorul general al rețelei de sănătate Regina Maria, Fady Chreih, spune că acum abonamentele au ajuns să reprezinte circa 25-30% din cifra de afaceri a companiei.
“Abonamentele reprezintă o sursă constantă de finanțare pentru sistemul medical. Investiția făcută de companii în abonamente se transferă și către sistemul medical în ansamblu și rămâne în țară. E un cerc virtuos, cu impact atât în starea de sănătate a populației din România, cât și în economie și în crearea de infrastructură sanitară modernă”, a declarat Chreih, la dezbaterea din Parlament.

Beneficiile abonamentelor medicale sunt multiple pentru toate părțile implicate:

  • Pacient, prin servicii medicale de prevenție, precum consultații medicale, analize medicale, diagnosticarea din timp a unor afecțiuni
  • Sistemul public de sănătate, prin degrevarea presiunii financiare și operaționale și tratarea într-o fază incipientă a bolii. În medie, un abonat merge de 2 ori mai des la medic, comparativ cu persoanele neabonate
  • Furnizorii privați de servicii medicale, prin asigurarea unui flux constant și predictibil de venituri, ceea ce permite planificarea și realizarea investițiilor în tehnologie și infrastructură medicală modernă

Piața abonamentelor medicale este estimată la o valoare de aprox. 120 milioane de euro în 2020, cca 3,6% din piața serviciilor medicale private.

Abonamentul medical este unul dintre cele mai apreciate beneficii pentru angajati

Extinderea abonamentelor medicale este “esențială”, în opinia secretarului de stat în Ministerul Finanțelor Publice, Lucian Heiuș, chiar dacă se adresează unui segment din societate (angajații), nu întregii populații. “Și Guvernul, și Parlamentul au un rol, nu neapărat prin majorarea deductibilității, ci pentru creșterea constantă, de la an la an, a numărului de abonați, de la 1,6 milioane câți cunt acum. Dacă cel puțin 3 milioane de români beneficiază de medicină preventivă, crește speranța de viață și angajatorii au, la rândul lor, angajați mai sănătoși, cu productivitate mai mare”, a declarat Lucian Heiuș.

Adina Vidroiu, HR Director Microsoft, a arătat, la aceeași dezbatere, că abonamentul medical este unul dintre cele mai apreciate beneficii pentru angajați: “Acoperă servicii diverse, de la analize, consultații, până la nașteri și tratamente de lungă durată. Nu sunt doar despre prevenție și analize de rutină. Avem colaborare constantă cu Regina Maria, iar asta ne asigură confort”. Potrivit afirmațiilor sale, în ultimul an, în pandemie, compania a observat că la angajați a crescut cu 30% accesarea serviciilor medicale prin abonament: “Acum sunt mult mai atenți la prevenție. În trecut, erau mai concentrați pe prezent, erau reactivi, pandemia a schimbat însă lucrurile”.

Fady Chreih, CEO Regina Maria, precizează că, potrivit datelor comaniei sale, abonații merg la medic, în medie, de 5 ori pe an, ceea ce înseamnă de 2,5 ori mai des decât persoanele fără abonament, în condițiile în care, prin facilitățile oferite, abonamentul medical încurajează mersul preventiv la medic și diagnosticarea precoce a unor eventuale probleme medicale.