O analiză realizată de Mihaela Onofrei, GM Apollo AI Technologies

În ultimii ani, interfețele inteligente bazate pe algoritmi de inteligență artificială, text sau voce, s-au înmulțit, iar acestea își fac loc tot mai mult și în domeniul sănătății. Un chatbot este capabil să formeze o legătură cu utilizatorii și să dea dovadă de empatie, oferindu-le șansa de a vorbi despre problemele lor și de a primi consiliere.

Chatboții sunt instrumente ce folosesc algoritmi de inteligență artificială, care poartă „conversații” prin metode auditive sau textuale și devin din ce în ce mai populari și mai răspândiți. De aceea, sunt de părere că, în 2023, chatboții vor ușura tot mai mult povara medicilor din asistența medicală primară și îi vor ajuta pe pacienți să învețe să aibă grijă de sănătatea lor în mod responsabil.

Chatboții și locul lor în domeniul sănătății în următorul an

Utilizarea tehnologiei de tip chatbot în domeniul sănătății va transforma industria medicală. Există numeroase cazuri în care un chatbot ar putea ajuta medicii, farmaciștii, pacienții sau familiile acestora.

În prezent, chatboții au multe aplicații în domeniul sănătății și se preconizează că gama de utilizări va continua să crească în acest deceniu.

  1. Chatboții personalizați vor încuraja pacienții să comunice mai deschis

Studiile recente au arătat că utilizatorilor cu forme de anxietate socială le este mai ușor sa discute cu un chatbot, deoarece acesta oferă senzația unui anonimat atunci când trebuie să vorbească despre subiecte sensibile.

Totodată, pentru că oferă interacțiune în timp real, se pretează mai bine stilului de viață al noii generații de tineri. Așadar, chatboții vor deveni mai populari în rândul utilizatorilor tineri, cu vârste între 16 și 24 de ani, decât site-urile care presupun completarea unui formular.

  1. Chatboții medicali vor ține evidența gradului de satisfacție a pacienților

Un chatbot oferă o nouă abordare a preocupărilor legate de examinare venite din partea pacienților și a temerilor acestora, furnizând informații într-un mod receptiv și conversațional prin e-mail sau text. Astfel, medicii vor putea oferi consultații bazate pe istoricul medical personal și pe cunoștințe medicale comune.

Totodată, medicii vor putea să monitorizeze satisfacția pacienților, neprezentările și examinările finalizate cu succes prin intermediul unor aplicații de tip chatbot.

  1. Chatboții din domeniul sănătății vor fi utilizați pentru a aborda probleme specifice de sănătate

Chatboții din domeniul sănătății sunt deja capabili să conecteze pacienții cu medicii pentru diagnosticare sau tratament. În viitor, acești algoritmi inteligenți care vorbesc sau trimit mesaje textuale ar putea deveni primul punct de contact pentru asistența medicală primară. Aplicațiile de tip chatbot pot fi îmbunătățite în timp, iar un chatbot poate fi antrenat să răspundă la întrebări din ce în ce mai complexe.

În cazul în care acest asistent medical virtual nu va putea răspunde eficient sau suficient la problemele pacientului, acesta va putea fi transferat direct către un medic.

  1. Chatboții medicali vor putea fi folosiți în lupta împotriva cancerului

Deja se dezvoltă o serie de aplicații de tip chatbot pentru a ușura viața pacienților diagnosticați cu diferite forme de cancer, iar utilizarea chatboților poate îmbunătăți diagnosticarea cancerului și, în cele din urmă, poate salva vieți.

Totodată, chatboții vor furniza mult mai repede informațiile de care pacienții au nevoie în momentele de criză, dar și sugestii de diete și exerciții de recuperare elaborate de experți în medicină integrativă, astfel încât să nu fie nevoie să se bazeze în mod constant pe un medic.

  1. Chatboții pentru medicina psihiatrică

Asistenții virtuali vor fi dezvoltați tot mai mult pentru a monitoriza și îmbunătăți sănătatea emoțională a utilizatorilor prin conversații rapide și personalizate, folosind tehnici psihologice. Astfel, pe măsură ce utilizatorii folosesc chatbotul, acesta va învăța mai multe despre ei și va ajusta experiența pentru a se potrivi nevoilor lor.

Totodată, pentru a ajuta și mai mult la îmbunătățirea sănătății emoționale, dezvoltatorii vor îmbunătăți aplicațiile de tip chatbot astfel încât să ofere ghiduri de meditații personalizate, precum și posibilitatea de a urmări starea de spirit și de a monitoriza sănătatea emoțională.

  1. Chatboții vor ajuta persoanele vulnerabile 

Chatboții pot fi antrenați să identifice sentimentele utilizatorului și să genereze răspunsuri folosind același tip de sentiment identificat în timpul conversației cu acesta. Bazându-se pe tehnici de terapie cognitiv-comportamentală, chatboții vor avea capacitatea de a întreba zilnic un utilizator cum se simte și cum face față procesului.

De asemenea, pentru a-i ghida pe pacienți prin complexitatea călătoriilor lor în domeniul sănătății, chatboții pot veni în ajutorul pacienților mai în vârstă, singuri, depresivi etc, reamintindu-le să își ia medicamentele, să se cântărească sau să-și monitorizeze alți parametri, în conformitate cu indicațiile medicului.

  1. Vor exista și provocări privind folosirea chatboților în industria medicală

Industria medicală are la bază multe reglementări atunci când vine vorba de protejarea datelor sensibile, cu caracter personal. Întrucât aplicațiile de tip chatbot sunt în plină expansiune, instituțiile vor veni constant cu o serie de legi și reglementări pentru a ține pasul cu noile tehnologii, exact ca în cazul rețelelor sociale.

În prezent, legea privind portabilitatea și protecția datelor din domeniul asigurărilor de sănătate impune cerințe stricte privind modul în care pot fi colectate, utilizate și partajate datele pacienților. Chatboții care colectează sau stochează datele pacienților trebuie să țină cont de aceste cerințe pentru a evita încălcarea legilor.

 

Mihaela Onofrei este expert în prelucrarea limbajului natural și este General Manager și co-fondator al companiei Apollo AI Technologies, specializată în dezvoltarea de chatboți medicali.