Peste 60% dintre magazinele online care au ales să integreze serviciile Packeta România, în ultimele 6 luni, au în vedere să își comercializeze produsele și în afara țării. În prezent, piețele internaționale sunt mult mai accesibile, iar infrastructurile de transport sunt mai bine dezvoltate decât oricând, serviciile de livrare sunt mult îmbunătățite, în timp ce procesul de retur al produselor este simplificat.
„Pentru magazinele online acum este cel mai ușor să vândă transfrontalier. Vânzările cross-border s-au dezvoltat semnificativ în ultimii 3 ani, iar traiectoria ascendentă validează faptul că piața de cross-border va predomina în viitor, odată cu schimbările comportamentelor de consum și cu avantajele oferite atât clienților, cât și celorlalte industrii conectate la acest sector”, spune Alexandr Jeleascov, Managing Director Packeta România, menționând că peste 70% din volumele de colete procesate de Packeta România sunt din segmentul cross-border.
În ultimii doi ani, Packeta România a înregistrat o dublare a numărului de colete livrate cross-border, atât din România către alte țări, cât și din străinătate către România. Pentru 2023, estimează o creștere de până la 50% pe acest segment, pe fondul unui interes crescut din partea magazinelor online de a livra produse în afara țării, dar și al schimbării comportamentului de consum, tot mai mulți români comandând produse din străinătate.
„Observăm o tendință de creștere continuă a interesului magazinelor online și a retailerilor de a-și dezvolta afacerile începând cu țările din regiune, ceea ce va duce, implicit, la o creștere a volumelor de colete procesate. Iar consumatorii se vor axa pe produse în sine, pe prețul și pe calitatea acestora și îi va interesa mai puțin dacă magazinul online de unde le achiziționează este național sau internațional. Și asta datorită faptului că, în ultimii ani, magazinele online și-au îmbunătățit foarte mult timpii de livrare și acum este aproape insesizabil pentru consumatori dacă plasează comanda la un magazin online intern sau extern”, mai spune Alexandr Jeleascov.
Magazinele online din România vizează pentru extindere internațională destinații de livrare precum Ungaria, Bulgaria, Grecia, Italia, Spania, Anglia, Germania, Cehia și Polonia și, în general, zonele unde există comunități mari de români.
De cealaltă parte, în afară de țara noastră, românii comandă produse la magazinele online din Polonia, Germania, Cehia, Slovacia, Italia, Ungaria, Grecia, Bulgaria și China, iar ca particularitate, în preferințele românilor, dacă în anii trecuți predomina categoria IT&C, acum se observă o creștere semnificativă a segmentului de fashion, atât pe partea de import, cât și de export.
Ce trebuie să facă magazinele online ca să vândă internațional
Un prim pas în extinderea pe alte piețe începe cu o analiză detaliată asupra piețelor vizate pe care magazinele online doresc să se extindă, astfel încât să aibă o imagine cât mai clară, plecând de la un context mai larg al pieței, precum economia, valoarea pieței de eCommerce, comportamentul consumatorilor de online, mergând până la lucruri specifice, care țin de nișă, valoarea cotei de piață, concurență, prețurile practicate, legislație, găsirea unor soluții fezabile între costuri și transportul produselor etc., acestea fiind aspecte care ajută magazinele online să își creeze strategia și propriile previziuni.
Iar în funcție de dimensiunea business-ului pot fi adoptate modalități diferite de extindere a livrărilor cross-border. O opțiune rapidă și mai puțin costisitoare pentru a testa potențialul pieței o reprezintă listarea și vânzarea prin marketplace-urile internaționale, care oferă toate funcționalitățile necesare dezvoltării unei activități de comerț online.
O altă opțiune o reprezintă extinderea directă prin propriul site. Implicațiile investiționale și resursele alocate sunt mai mari în acest scenariu, începând de la pregătirea site-ului în limba țării vizate, implementări de funcționalități și servicii de livrare, cadrul legislativ specific, resurse umane, marketing, integrarea transportatorilor etc.