Industria mondială a modei a trecut prin schimbări, dar a şi cunoscut aspecte pozitive în ultimii doi ani, însă piaţa rămâne fragilă în 2023, conform unui nou studiu GLAMI Fashion (Re)search – GLAMI Year in Review.
Comercianţii online au aşteptări privind o redresare continuă, deşi sunt învăluite în incertitudine, cu atât mai mult cu cât se estimează că vânzările fashion din segmentul non-lux în Europa vor evolua între -4% şi +1%.
Şi totuşi, reprezentanţii e-commerce ce aparţin segmentului de modă din România îşi păstrează optimismul… moderat. În cel mai recent sondaj GLAMI Fashion (Re)search, aproape jumătate din magazinele online locale (41%) prevăd o îmbunătăţire a condiţiilor e-commerce în 2023, câtă vreme aproximativ 1 din 4 magazine (24%) se aşteaptă la o posibilă deteriorare. Cu toate acestea, 77% dintre e-taileri anticipează o creştere a afacerilor în 2023.
Inflaţia şi incertitudinea economică au determinat magazinele online să se concentreze asupra provocărilor pe termen scurt. În prezent, pe primul loc se află optimizarea proceselor de expediere şi retur (94%).
Pe listă preocupărilor se numără şi adăugarea mai multor canale în mixul de marketing (53%), îmbunătăţirea strategiei lanţului de aprovizionare (41%), adaptarea sortimentaţiei în funcţie de cererile consumatorilor (41%) ori începerea operaţiunilor în noi ţări (35%), subliniază sursa citată.
Ca să obţină profitabilitate şi creştere a afacerii, e-tailerii sunt pregătiţi şi de sacrificii: 29% vor face tăieri operaţionale, iar 12% vor restructura echipele, elimina posturile nenecesare şi introduce noi funcţii.
2022 a fost momentul în care retailerii de modă au revenit la sentimentul de normalitate post pandemia Covid-19, beneficiind de cerere din partea consumatorilor, cel puţin în prima jumătate a anului. Ulterior, războiul din Ucraina a declanşat o instabilitate economică, motiv pentru care e-shop-urile nu ştiau la ce să se aştepte în sezonul de vârf – Black Friday şi Crăciun.
În general, trăgând linie, 1 din 2 retaileri online apreciază succesul business-ului lor în 2022 ca fiind pozitiv şi că în anul anterior vânzările lor au crescut marginal.
Toţi e-tailerii participanţi la studiul GLAMI au pus inflaţia, creşterile de preţuri la energie, chirii, materii prime pe primul loc în topul provocărilor din e-commerce în 2022 (77%).
Ca să preîntâmpine scăderi semnificative, 71% dintre e-shop-uri au afirmat că au crescut costurile pentru publicitate, iar 53% şi-au asumat o marjă de profit mai mică din cauza necesităţii de a oferi reduceri mai mari. De asemenea, alte impedimente identificate sunt modificarea preferinţelor de cumpărare ale clienţilor (41%), procesele de livrare şi retur (35%) sau consolidarea rezultatelor multor canale de marketing într-un singur loc (29%).