Compania de consultanță Valoria a realizat un blitz survey care sondează perspectiva managerilor și directorilor executivi cu privire la situația generată de pandemia COVID-19 în România. Potrivit răspunsurilor la chestionarul aplicat în luna septembrie 2021, în plină derulare a valului patru al pandemiei, 78% dintre companii apreciază că situația generată de pandemie în România este critică și foarte critică.

Managerii a 58% dintre cele 305 de companii respondente spun că în următoarele luni, în mediul economic din România lucrurile vor evolua foarte defavorabil, 31% spun că vor evolua oarecum defavorabil, iar 11% au răspuns ”nici favorabil, nici defavorabil”. Mai mult, 39% dintre companiile respondente estimează că perioada de recuperare a impactului actual al pandemiei în economiei va fi de 9-12 luni, 44% estimează că va fi de 12-24 de luni, iar 17% consideră că perioada de recuperare va fi de 24-36 luni.

Puși sub presiunea reorganizării activității, a digitalizării și realocării resurselor pe noi proiecte, respondenții consideră că top 3 cele mai importante competențe pe care echipa de management trebuie să le stăpânească în acest moment sunt: managementul schimbării (88%), conducerea și motivarea echipei prin valori (63%) și tehnici de neutralizare a sabotorilor eficienței (38%).

Sondajul captează nivelul de agilitate și capacitatea de învățare a companiilor și a oamenilor. Acum companiile pot să exprime intenții legate de viitorul apropiat după ce au trecut deja prin trei valuri ale pandemiei. După ce au pivotat în mediul online, companiile consolidează noile procese căutând noi metode să le îmbunătățească. Pentru angajați, munca în regim hibrid, de acasă și de la birou, a modelat noi așteptări și atitudini. S-au adoptat competențe noi adaptate la noile modalități de lucru din punct de vedere operațional. Managementul echipelor la distanță sau la birou a devenit mai versatil, iar instruirea angajaților a devenit prioritate. Cu procese susținute de tehnologie, și un management capabil să gestioneze echipe de la distanță, companiile își cresc productivitatea și competitivitatea. De aceea training-urile care susțin aceste obiective sunt preferate de managerii respondenți”, spune Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.

Digitalizarea forțată de contextul pandemic este un proces care nu s-a încheiat și probabil nu se va încheia prea curând. Pentru companii nu este suficient să mute procesele în cloud, să se asigure că au un sistem CRM și/sau ERP performant, sau să apeleze la diverse soluții SaaS sau IaaS. E obligatoriu să instruiască și oameni care să le folosească. Chiar si cu chestiunea tehnică adresată, rămân necesare dezvoltarea abilităților de luarea deciziilor, project management, gestionarea oamenilor în acest nou context. Angajații la rândul lor au de acceptat schimbarea și să-și actualizeze cunoștințele pentru lucrul eficient și sustenabil de acasă și de la birou.

Presiunea schimbării și hibridizarea mediului de lucru a provocat și situații conflictuale și a stimulat companiile să considere și mai mult că temele care au în centrul lor comunicarea sunt relevante pentru echipa de manageri. Astfel, aptitudinile considerate relevante de companiile respondente pentru echipele lor sunt și pentru care fac training sunt: comunicarea eficientă (75%), mecanismele auto-motivației (71%), feeback și feedforward în mediul online (38%).

„Prin acest blitz survey am vrut să aflăm perspectiva managerilor și directorilor executivi cu privire la evoluția impactului pandemiei. Deși companii din domeniile care nu au fost puternic afectate de pandemie au reușit rezultate peste așteptări în 2021, acestea se confruntă cu numeroase probleme zi de zi. Pentru a le depăși este nevoie de o atenție continuă la pregătirea și motivarea angajaților, iar studiul arată care sunt competențele de interes pentru manageri și echipele lor”, spune Elena Badea, Managing Director, Valoria.