Oana Andreescu, Eduboard: Învățarea prin jocuri dă rezultate mult mai bune decât metoda clasică, a scosului la tablă

Oana Andreescu este cea care a avut ideea și apoi a pus pe picioare proiectul Eduboard, un boardgame pentru elevi și liceeni care îi ajută să învețe. Oana spune într-un interviu pentru EduManager că – într-o formă sau alta – a fost mai mereu aproape de domeniul educației, atât datorită mamei sale, care lucrează în domeniu, cât și voluntariatului pe care l-a făcut timp de 3 ani într-un start-up în zona aceasta.

“Sunt multe întrebări pe care mi le pun: cum învățăm cel mai ușor? Cum adaptăm materialele folosite în procesul de învățare la mediul în care cresc și trăiesc copiii astfel? Cât de mult includem tehnologia în procesul de învățare și în ce măsură? Cred cu tărie că învățarea prin jocuri dă rezultate mult mai bune decât metoda clasică, a scosului la tablă/hartă. De câțiva ani jucam cu prietenii boardgames, am descoperit Risk sau Ticket to Ride și mi-am spus: ‘fain, dacă învățam așa continentele/capitalele europene sigur rețineam mai ușor!’ Așa a venit ideea. Am discutat cu mai mulți prieteni și vreo 20 de părinți. I-am întrebat dacă joacă board games cu cei mici și dacă le-ar plăcea un boardgame prin care cei mici să descopere România. Răspunsul a fost pozitiv și ne-a încurajat”, explică Oana.

Apoi, a vorbit cu profesori de istorie și geografie care i-au spus că e o idee bună, una dintre profesoarele de istorie i-a povestit cum, pentru istoria universală, caută astfel de jocuri, le traduce singură din engleză și le folosește la clasă. În Polonia, de exemplu, boardgame-ul ‘Coada’ care spune povestea statului la coadă la alimentară în comunism a devenit un hit local.

Oana amintește că metodele bazate pe game based learning (învățarea bazată pe jocuri) câștigă teren la nivel global, iar piața este în creștere, unele predicții evaluând chiar că această piață va ajunge la o valoare de 17 miliarde de $ în 2023. “Toate acestea ne-au validat idea și ne-au convins că idea noastră este una bună”.

Boardgame-ul pe care l-au creat, “Țară, țară, vrem români!”, își propune să îi învețe pe cei mici cine au fost Mircea cel Bătrân, Vlad Țepeș sau Ioan Cuza prin joc. Astfel, elevii pot descoperi istoria țării lor fără manual sau ecrane, ci prin game based learning. Florin Colceag, un cunoscut profesor roman, susținea că  “dacă copiii învaţă unii de la alţii, atunci reţin 95% din informaţie.”  Tocmai de aceea board game-ul creat de echipa Eduboard îi implică pe cei mici, îi face să-și pună unii altora întrebări, descoperind împreună poveștile din spatele informației brute livrate în manuale.

“Ca în orice boardgame de strategie, e vorba de competiție, dar și de lucru în echipă. E important să își dezvolte și aceste abilități, credem că devin chiar mai importante decât tezele, testele standardizate. Aceste skilluri sociale și emoționale sunt, potrivit World Economic Forum, pe locul doi în topul skill-urilor care vor fi cerute pe piața muncii până în 2030. Momentan aceste soft skills sunt ignorate de manualele și examenele tradiționale din România”, afirmă Oana Andreescu.

Mulți educatori și profesori recunosc faptul că metodele clasice nu mai funcționează pentru aceste noi generații de elevi. În schimb, metodele bazate pe game based learning (învățarea bazată pe jocuri) câștigă teren și în școlile din Europa. De exemplu, în Polonia, IPN, un institut finanțat de stat, crează un boardgame doar pe istoria țării.

“Noi ne dorim mult ca boardgame-ul nostru să ajungă în școlile din România. Cred că ar putea ajuta profesorii în procesul de evaluare – de exemplu, s-ar putea organiza campionate în locul testelor grilă. Sau, de ce nu, s-ar putea folosi boardgame-ul pentru a preda anumite lecții, provocându-i pe cei mici să descopere informația singuri, ca într-un fel de quest. Ne gândim serios cum să ajungem la un moment dat și în școli cu acest boardgame. Momentan ne interesăm cum funcționează proiectele Erasmus  de inovare în educație, cu ajutorul unui astfel de proiect am putea să ajungem cu jocul pe băncile școlii în următorii 1-2 ani”, susține fondatoarea Eduboard.

Ea spune că în aceste 3 luni s-a concentrat îmrepună cu colegii săi pe dezvoltarea boardgame-ului în sine: cum să se joace, pe ce se pune accent și cum se fac regulile astfel încât să fie un instrument bun de învățare. “În viitor vrem să adăugăm  AR (augmented reality) boardgame-ului. Astfel, în momentul în care vreunul dintre jucători vrea să descopere mai multe despre un loc din România/un eveniment din istoria țării, să folosească o aplicație mobilă care să prezinte conținutul într-un mod mult mai realist, interactiv. De exemplu, aplicația ar putea aduce la viață monumente istorice, cei mici ar putea să vadă ‘Capela Sixtină a României’ în 3D, la clasă sau acasă, oriunde joacă ‘Țară, țară, vrem români’”.

Echipa Eduboard este finalistă în competiția de idei de business orientate către viitor Future Makers. “Au fost trei luni de învățare extrem de utile. Am avut parte de sesiuni de prezentări, training-uri și workshop-uri cu oameni excelenți, de la care am avut multe de învățat. De la cum ne validăm o idee de business, cum ne construim echipa și cum facem față provocărilor legale și financiare ridicate de înființarea și managementul unui business. Ce cred, însă, că este extrem de valoros este networkul pe care ni l-am creat cu alți tineri antreprenori. Deja am învățat foarte multe și am găsit soluții pentru business-ul nostru datorită acestora și ponturilor primite de la ei. Aș recomanda oricărui tânăr cu o idee de business să treacă printr-un program similar. Mai avem, însă, un drum destul de lung și distractiv înainte. Momentan, avem mare nevoie de susținere, mai exact de un vot în competiția Future Makers, aici“.

Daca vreți să aflați care sunt celelalte idei finaliste, intrați pe https://futuremakers.ro/finalisti/