Industriile şi tendinţele din social media marketing

Puterea reţelelor de socializare pentru mixul de marketing şi de comunicare este evidentă. În ultimii 7 ani transformările din acest domeniu au fost constante şi extrem de dinamice. În afacerile de toate dimensiunile, a existat o creştere a popularităţii marketingului prin platformele de social media, iar numărul platformelor utilizate de companii a crescut de la an la an, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanţă Valoria.

Pentru a înţelege mai bine modul în care marketingul în social media evoluează, este esenţial să ştim care este modul în care acesta este utilizat în mod diferit de industrii şi sectoare de activitate pentru a depăşi provocări din ce în ce mai complexe.

Conform studiului Like & Share 2017, un studiu despre social media marketing în cadrul companiilor din România realizat de compania Valoria, eficienţa marketingului în cadrul reţelelor de socializare este recunoscută de 80% dintre companii. De asemenea, 63% dintre acestea spun că social media reprezintă un canal eficient de creare a oportunităţilor de vânzare, dar numai 3 din 10 folosesc social media pentru vânzări.

Iată, aşadar, care sunt diferenţele la nivel de industrii identificate de acest studiu din răspunsurile celor 339 de respondenţi, din 14 industrii, dintre care 16% cu funcţia de CEO / Preşedinte / Director General, iar 70% cu funcţia de Marketing Director / Manager / Specialist.

1. Activităţi pe reţelele de socializare
Marketingul este pe primul loc în topul activităţilor din social media pentru companiile din următoarele industrii: producţie industrială (27%), servicii financiar-bancare (24%) şi industrie alimentară (21%). Analiza competitivă este importantă pentru următoarele industrii: telecomunicaţii/IT (15%), turism (12%), energie şi utilităţi (10%). Relaţiile cu clienţii prin intermediul reţelelor de socializare sunt prioritare pentru industria alimentară (17%), construcţii/imobiliare (15%), comerţ (13%) servicii financiar-bancare (13%). Partea de vânzări este cel mai bine reprezentată în comerţ (19%), servicii financiar-bancare (11%) şi servicii de publicitate/media (11%).

2. Tipuri de conţinut oferit followerilor
Conţinutul pe care îl oferă cel mai adesea companiile din turism followerilor este cel despre campanii şi promoţii (27%). Companiile din telecomunicaţii postează informaţii companie (istoric, evenimente, iniţiative) dar şi despre locurile de muncă disponibile (27%). Cele din industria financiar-bancară oferă mai ales informaţii despre produsele şi serviciile lor (23%), ca şi cele din industria farmaceutică (29%), din construcţii (29%) şi din sectorul producţiei industriale (33%).

3. Bugetul alocat pentru social media marketing
Cele mai multe companiile din comerţ (31%) au bugete de 1.000-3.000 de euro/an pentru social media marketing, cum au şi companiile din industria alimentară (30%). Bugetele între 5.000-10.000 de euro/an apar la cele mai multe companii din turism (25%) şi producţie industrială (24%). Cele mai mari bugete de social media marketing, de peste 10.000 de euro/an, le au companiile din media şi publicitate (33%), din telecomunicaţii şi IT (30%) şi din serviciile financiar-bancare (29%).

4. Beneficiile social media marketing
Fiecare industrie dintre cele analizare are un mix diferit de beneficii pe care companiile le extrag din social media marketing. Creşterea expunerii pe piaţă este cel mai bine reprezentată în turism (22%), construcţii/imobiliare (21%) şi servicii de publicitate/media (20%). În energie/utilităţi pe locul unu sunt, la egalitate, creşterea notorietăţii companiei (15%) şi îmbunătăţirea comunicării cu angajaţii (15%). Creşterea vânzărilor, ca beneficiu al marketingului pe reţelele de socializare, este cel mai bine reprezentată în sectorul producţiei industriale (12%), iar fidelizarea clienţilor în industria alimentară (18%).

5. Etapa din procesul de vânzare influenţată prin social media marketing
În sectorul producţiei industriale companiile folosesc social media cel mai mult post-vânzare, pentru a trimite informări periodice şi pentru prospectare – identificarea oportunităţilor de vânzare. La fel stau lucrurile şi în industria alimentară. Pentru companiile din comerţ, construcţii şi imobiliare cea mai importantă etapă din procesul de vânzare ce poate fi influenţată prin social media este cea de ofertare.

Rezultatele studiului Like & Share 2017 arată că social media marketing este folosită destul de diferit de companiile din diversele industrii analizate. Vedem industrii extroverte, deschise la folosirea în scop de marketing şi comunicare a reţelelor de socializare (servicii financiar-bancare, comerţ, turism), dar şi industrii introverte, care folosesc mult mai puţin aceste platforme (energie şi utilităţi, industria farmaceutică/sănătate).

Activităţi simple cum sunt răspunsul la comentarii şi la mesajele private conduc la crearea de relaţii cu clienţii, esenţiale pentru companii. Ataşamentul faţă de valorile brandului şi loializarea consumatorilor sunt realizate prin customizarea, rapiditatea răspunsurilor şi un managementul excelent al relaţiei cu aceştia. Diferenţele de focus, abordare, context, resurse, expertiză dintre industriile analizate rămân pregnante, dar numai acelea care vor inova şi îşi vor actualiza continuu modul de a comunica pe reţelele de socializare, vor beneficia de potenţialul uriaş de afaceri pe care acestea îl aduc.

Studiul Valoria sondează percepţiile directorilor de marketing şi managerilor din conducerea companiilor din România cu privire la rolul marketingului prin reţelele de socializare în cadrul mixului de marketing.

Chestionarul, la care s-au primit 339 de răspunsuri, a fost aplicat în perioada 9 februarie – 11 aprilie 2017. Raportul prezintă şi date comparative cu rezultatele studiului global similar realizat de Social Media Examiner. 12% dintre respondenţi provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane EUR, 7% din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane EUR , 26% din companii cu cifră de afaceri între 10-50 milioane EUR, 24% cu cifra de afaceri între 1-10 milioane EUR şi 31% sub 1 milion de EUR cifră de afaceri. 16% dintre respondenţi au funcţia de CEO/Preşedinte/Director General, iar 70% au funcţia de Marketing Director/Manager/Specialist. Acest studiul a fost realizat cu sprijinul echipei Doingbusiness.ro.

Valoria Business Solutions este o companie de consultanţă, training, şi coaching. Misiunea companiei este aceea de a transforma în valoare potenţialul echipelor şi organizaţiilor. AGERPRES